Innowacyjni czempioni

Przedsiębiorstwa, które nadają tempo eksportowej ekspansji, to tzw. ukryci czempioni – średnie i małe firmy, działające w rynkowych niszach, mało znane przeciętnemu konsumentowi, za to niezwykle skuteczne i konkurencyjne.

Publikacja: 11.10.2016 20:08

Seco/Warwick ze Świebodzina to przykład firmy konkurującej na wielu rynkach przede wszystkim dzięki

Seco/Warwick ze Świebodzina to przykład firmy konkurującej na wielu rynkach przede wszystkim dzięki nowym technologiom .

Foto: materiały prasowe

Partner Cyklu

Ich przewaga leży nie w obniżaniu kosztów produkcji, lecz w innowacyjnych rozwiązaniach i korzystaniu z nowoczesnych technologii. Dzięki temu szybko się rozwijają, przechodząc od etapu niewielkiego producenta o często rodzinnym charakterze do działalności na skalę globalną.

Badania i rozwój

Terminu „ukryci czempioni" użył po raz pierwszy Hermann Simon, niemiecki ekonomista i konsultant biznesowy, badający specyfikę tego rodzaju firm. – Zasadnicze cechy ukrytych czempionów nie zmieniły się w ostatnich 20 latach, ale wzrósł ich poziom innowacyjności. Zwiększyły się inwestycje w badania i rozwój, a w ich wyniku ilość stosowanych nowych rozwiązań – mówi Simon. Jego zdaniem dzisiejsi menedżerowie są zdecydowanie lepiej wykształceni i mają większe międzynarodowe doświadczenie niż ich poprzednicy.

Najwięcej Ukrytych Czempionów działa w Niemczech, ale można ich znaleźć także w Polsce. Jednym z przykładów firmy wykorzystującej innowacje do zwiększania konkurencyjności jest Seco/Warwick ze Świebodzina, będąca dostawcą wyposażenia przemysłowego i urządzeń do obróbki cieplnej metali. Ma oddziały w Chinach, Indiach, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji i Rosji, a swoje rozwiązania sprzedaje w ponad 70 krajach. Oferta spółki obejmuje m.in. produkcję pieców próżniowych, linii do lutowania aluminiowych wymienników ciepła czy linii do obróbki cieplnej aluminium, które dostarczane są do firm w branży samochodowej, lotniczej czy energetycznej. – Seco/Warwick nie konkuruje ceną, ale najnowszymi technologiami do obróbki cieplnej, stąd nasze znaczące inwestycje w badania i rozwój. To przynosi efekty w postaci przewagi konkurencyjnej na wymagających rynkach – mówi Katarzyna Sawka, globalny dyrektor marketingu Seco/Warwick. Firma współpracuje z uczelniami technicznymi, a także z instytutami naukowymi.

Na innowacyjności buduje swoją konkurencyjność także spółka Sescom świadcząca usługi utrzymania technicznego placówek sieciowych. Obsługuje ponad 30 tys. obiektów w przeszło 20 krajach europejskich, ma cztery spółki zagraniczne: czeską, węgierską, niemiecką i austriacką. Jej usługi dopasowują się do zmieniających się trendów rynkowych i potrzeb klientów. W przeciwieństwie do korporacji oferujących podobne usługi Sescom bardziej koncentruje się na projektowaniu usług pod specyficzne wymagania odbiorców, z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych. W październiku rozpoczęły się prace nad stworzeniem nowej platformy analitycznej, która w przyszłości może dodatkowo usprawnić techniczne zarządzanie sieciami.

Duża elastyczność

Innowacyjnością konkuruje także firma Kaskat, która z małej firmy handlującej kazeiną techniczną przeobraziła się w przedsiębiorstwo o zasięgu globalnym. Na eksporcie skupiała się od początku działalności. Dziś jej kontrahentami są takie kraje jak: Chiny, Egipt, Kazachstan, Arabia Saudyjska, Mauretania, Senegal, Rosja i Wietnam. – Głównymi atutami naszej firmy jest elastyczność w odniesieniu do oczekiwań klientów, szybkość realizacji zamówień, kwalifikacje personelu i znajomość rynków zagranicznych – mówi Stanisław Franczak, dyrektor zarządzający Kaskat. Spółka planuje teraz rozszerzenie oferty na rynkach afrykańskich i azjatyckich o lody w proszku i mieszanki mleczne. Innowacyjnym pomysłem są mieszanki instant dla dorosłych w nowoczesnych opakowaniach foliowych oraz w puszkach aluminiowych z przykrywką wielokrotnego użytku. Poprzez użycie opakowań jednostkowych chce trafić do klienta indywidualnego i ulokować tego rodzaju produkty w supermarketach. – Z nową ofertą planujemy ekspansję na rynki Chin i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które mogą stać się również bramą do Afryki i Azji – dodaje Franczak.

Opinia

Sebastian Szaudel, dyrektor departamentu bankowości korporacyjnej HSBC Bank Polska

„Ukryci czempioni" to często firmy średniej wielkości. Nie są już start-upami, a jednocześnie nie są jeszcze w pełni ukształtowanymi korporacjami. Taka skala działalności umożliwia elastyczność i szybkie reagowanie na zmieniające się trendy i sytuację rynkową. Mniejsza skala sprawia również, że niektórzy duzi konkurenci mogą czasem nie zwracać na nich uwagi, co umożliwia im budowanie pozycji poza domeną największych graczy. Koncentrują się na tym, w czym są dobrzy, działają w niszach. Wąska specjalizacja powoduje, że cały czas pracują nad ulepszaniem swojej oferty, wdrażają innowacje i usprawniają procesy, aby ich produkty i usługi odpowiadały na potrzeby klientów. Dbają o swoich pracowników, niejednokrotnie zatrudniając przedstawicieli kilku pokoleń z tych samych rodzin. Doceniają wartość relacji poza firmą, często angażują się w działania na rzecz lokalnych społeczności. Potrafią budować bliskie relacje z odbiorcami i partnerami biznesowymi, co w przypadku wąskiej specjalizacji jest niezwykle ważne.

Partner Cyklu

Ich przewaga leży nie w obniżaniu kosztów produkcji, lecz w innowacyjnych rozwiązaniach i korzystaniu z nowoczesnych technologii. Dzięki temu szybko się rozwijają, przechodząc od etapu niewielkiego producenta o często rodzinnym charakterze do działalności na skalę globalną.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii
Biznes
Futurystyczny projekt Arabii Saudyjskiej budzi kontrowersje. „Kazano zabijać”
Biznes
Sankcje działają. Miliarderzy wracają do Rosji, ale boją się nacjonalizacji
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Orły Rzeczpospolitej 2024 wybrane