Od wczoraj kierowcy jadący drogą krajową nr 92 zarówno od strony Łowicza i Warszawy, jak i od strony Poznania nie będą zmuszeni przejeżdżać przez Kutno, aby dostać się na autostradę A1 w kierunku Gdańska. Ponieważ do tej pory z tego węzła nie można było korzystać, samochody musiały drogą krajową nr 60a dojechać do położonego o kilka kilometrów na północ od miasta węzła Kutno – Północ i dopiero tam przedostać się na autostradę. Podróż trwała więc dłużej, a ruch w mieście był znacznie większy. Zakończenie budowy węzła nie tylko skróci czas dojazdu i wyjazdu z miasta, ale także skróci jego mieszkańcom czas przejazdu nad morze. Budowa węzła Kutno–Wschód była kontynuacją prac po upadłym poprzednim wykonawcy, firmie Poldim. Rozpoczęto ją pod koniec kwietnia 2014 roku. Oprócz węzła nowy wykonawca – firma Budimex - wybudował także łącznice i dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych): Krzyżanów Wschód oraz Krzyżanów Zachód. Ponadto dokończył prace m. in. na kilku wiaduktach na okolicznych drogach niższych kategorii.

W połowie przyszłego roku kierowców korzystających z autostrady A1 czeka jeszcze uruchomienie strategicznego odcinka pomiędzy Strykowem a Tuszynem. Jego budowa została opóźniona przez poprzedniego wykonawcę – Polimex-Mostostal. W styczniu ub. roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała z nim umowę, a jesienią wybrano nowych wykonawców.

Na podzielonym na trzy odcinki prawie 40-kilometrowym fragmencie A1 pracują trzy firmy. Odcinek od długości 14 kilometrów od węzła Łódź Północ do węzła Brzeziny buduje konsorcjum firm Strabag (lider) i Budimex. Kolejny fragment trasy od Brzezin do węzła Romanów wykonuje Mota Engil, a trzecią część od węzła Romanów do Tuszyna budują także Strabag z Budimeksem, przy czym w konsorcjum ten drugi jest liderem.

Autostrada omija miasto i na węźle Łódź Południe łączy się z nowo wybudowana drogą ekspresową S8. W rezultacie przejazd od autostrady A2 w kierunku Wrocławia, czyli do węzła Róża na S8, powinien zająć nie więcej niż 30-35 minut. Teraz omijając miasto od zachodu droga nr 71 traci się ok. godzinę i 15 minut. Z kolei samochody jadące w kierunku Katowic pokonają odcinek od A2 do Tuszyna w ok. 20 minut. Obecnie duża część kierowców wybiera trasę przez miasto drogą nr 14, następnie droga nr 1 i w Tuszynie jest po przeszło godzinie-półtorej.

W tym roku do ruchu włączonych zostanie 56 kilometrów nowych szybkich dróg. Na terenie Warszawy będzie to fragment S8 na południu miasta (odcinek Paszków-Opacz i Janki Małe-DW 721) oraz kawałek Trasy AK od węzła Powązkowska do węzła Modlińska - w sumie ok. 18 km. Do tego ponad 9 km trasy S69 z Bielska-Białej do Żywca, 9-kilometrowa obwodnica Hrubieszowa, 8-kilometrowa obwodnica Szczuczyna i 12-kilometrowa obwodnica Bargłowa Kościelnego.