Rynek AGD nadal rośnie

Producenci sprzętu gospodarstwa domowego mają za sobą świetny rok. A dzięki nowym inwestycjom 2017 może być jeszcze lepszy. Whirlpool ogłosił właśnie, że wyda kolejne 60 mln euro.

Publikacja: 24.01.2017 18:53

Foto: Bloomberg

W Polsce jest już 26 zakładów produkujących sprzęt AGD, które w 2016 roku opuściło 22,4 mln sztuk pralek, lodówek czy zmywarek. Z danych branżowej organizacji CECED Polska wynika, że na eksport trafiło 87 proc. produkcji. – Za blisko 50 proc. odpowiadają trzy największe rynki, czyli Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska.

Sprzedaż krajowa w 2016 roku wyniosła 7 mld zł dla dużego AGD i 2,6 mld zł dla małego. W pierwszym przypadku wzrost wartościowy wyniósł 6 proc., a ilościowy 4 proc. Dla małego AGD wartość sprzedaży zwiększyła się o 14 proc., a liczba sprzedanych urządzeń o 3,5 proc.

Wyraźne widać, że boom obserwowany po uruchomieniu programu 500+ jest przeszłością. W pierwszych miesiącach funkcjonowania programu rynek dużego AGD rósł nawet dwucyfrowo. – Mimo to liczymy, że w bieżącym roku program także będzie oddziaływał na nasze wyniki – dodaje Wojciech Konecki.

Nowe inwestycje

AGD jest jedną z największych kategorii, jeśli chodzi o wydatki na sprzęt elektroniczny. Większy udział ma już tylko elektronika konsumencka czy sprzęt IT.

Trudno powiedzieć, jak zachowa się nasz rynek, jeśli chodzi o sprzedaż tego typu sprzętu w 2017 r., niemniej wolumen produkcji niemal na pewno wzrośnie. Kolejne firmy ogłaszają bowiem w Polsce znaczące inwestycje.

Właśnie zrobił to Whirlpool, który w ramach ogłoszonego w 2015 r. planu przemysłowego dla Polski zapowiedział wydanie 235 mln euro. Teraz ta kwota rośnie o dodatkowe 58 mln euro, a polska będzie liderem, jeśli chodzi o obecność przemysłową koncernu w regionie EMEA.

Firma podaje, że z kwoty 58 mln euro 43 mln trafi do Łodzi, a 15 mln Whirlpool zainwestuje we Wrocławiu. Oznacza to, że krajowa produkcja w zakładach Whirlpool wzrośnie dzięki tym inwestycjom o ok. 15 proc. – W Łodzi zamierzamy skoncentrować się na obecnej sile roboczej, ale spodziewamy się wzrostu liczby pracowników we Wrocławiu – mówi „Rzeczpospolitej" Nicola De Guida, dyrektor strefy produkcyjnej Europa Wschodnia.

Projekt przewiduje m.in. inwestycje w zakresie badań i rozwoju, innowacji oraz integracji platformy produktowej. – Inwestujemy w Polsce, aby tu pozostać, i wierzymy, że nasz plan umocni nasze szanse na długoterminowy sukces – dodaje De Guida.

To niejedyne nowe przedsięwzięcie w branży. We wrześniu we Wrocławiu ruszą dwa nowe zakłady grupy BSH, w których powstawać będą lodówki i piekarniki. Pracę w nich znajdzie ponad 1 tys. osób, a budowa w miejscu działających tam wcześniej zakładów Fagor Mastercook trwa już od niemal roku.

Projekt goni projekt

BSH na swoją wrocławską inwestycję wyda w sumie ok. 500 mln zł.

– Zgodnie z deklaracją za kilka miesięcy uruchomimy dwa nowoczesne zakłady, które każdego roku będą produkowały około 2 milionów najwyższej klasy lodówek i piekarników marek Bosch i Siemens. Uruchomienie potężnych fabryk wymaga od nas nie tylko stworzenia nowoczesnych linii produkcyjnych, ale także wykonania szeregu prac modernizacyjnych, również z zakresu infrastruktury informatycznej czy transportowej – mówi Konrad Pokutycki, prezes BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

W zwiększanie mocy produkcyjnych i instalowanie nowych linii inwestują w zasadzie wszyscy producenci AGD, również Electrolux czy Amica. Polska spółka na 2016 r. miała zaplanowane inwestycje o wartości około 80 mln zł.

– Część inwestycji świadomie przesuniemy. W 2017 r. możemy zainwestować nawet około 100 mln zł. Największym projektem jest budowa magazynu wysokiego składowania, który w sumie pochłonie około 50 mln zł, z czego na ten rok przypadło około 10 mln zł – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki.

Drugim projektem we Wronkach jest nowa linia produkcyjna, na której powstawać będą piekarniki. Jej koszt szacowany jest na 35 mln zł. Nie tylko zwiększy moce produkcyjne, ale również poszerzy asortyment.

W Polsce jest już 26 zakładów produkujących sprzęt AGD, które w 2016 roku opuściło 22,4 mln sztuk pralek, lodówek czy zmywarek. Z danych branżowej organizacji CECED Polska wynika, że na eksport trafiło 87 proc. produkcji. – Za blisko 50 proc. odpowiadają trzy największe rynki, czyli Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska.

Sprzedaż krajowa w 2016 roku wyniosła 7 mld zł dla dużego AGD i 2,6 mld zł dla małego. W pierwszym przypadku wzrost wartościowy wyniósł 6 proc., a ilościowy 4 proc. Dla małego AGD wartość sprzedaży zwiększyła się o 14 proc., a liczba sprzedanych urządzeń o 3,5 proc.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły