Fabryka klimatyzatorów Toshiby powstanie w Wielkopolsce

Pierwszy w Europie zakład produkcyjno-dystrybucyjny uruchomi jeszcze w tym roku w Gnieźnie japońska firma Toshiba Carrier Corporation (TCC).

Aktualizacja: 21.01.2020 06:09 Publikacja: 20.01.2020 21:00

W Polsce jest już ponad 300 firm z japońskim kapitałem. Toshiba na miejsce swojej inwestycji wybrała

W Polsce jest już ponad 300 firm z japońskim kapitałem. Toshiba na miejsce swojej inwestycji wybrała Gniezno

Foto: [Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0.]

Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita", inwestycja będzie warta ponad 100 mln zł. Fabryka, która powstanie na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, będzie produkować klimatyzatory do biur, sklepów i obiektów przemysłowych. Nowy zakład pozwoli inwestorowi skrócić czas produkcji na rynek europejski i obniżyć koszty. – Nasza obecność w Polsce wpisuje się w strategię globalnego rozwoju spółki oraz wzmacnia jej działalność w Europie – zapowiada Toru Kubo, prezes Toshiba Carrier Corporation. Według Grażyny Ciurzyńskiej, p.o. prezesa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), o wyborze Polski na miejsce produkcji zadecydował m.in. potencjał pracowników oraz dogodny dostęp do rynków zbytu.

Informacja o inwestycji Toshiby została ogłoszona w Tokio podczas wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w Japonii. W jej trakcie odbyły się polsko-japońskie sesje biznesowe, poświęcone m.in. współpracy w rozwoju infrastruktury, energetyki oraz bezpośrednich inwestycji. Jednym z tematów była budowa i zarządzanie portem lotniczym oraz budowa sieci kolei szybkich prędkości w ramach Centralnego Portu Lotniczego. Japończycy są także zainteresowani udziałem w budowie elektrowni jądrowej w Polsce.

Czytaj także: Rekordowe inwestycje zagraniczne w Polsce 

Inwestycja Toshiby w Gnieźnie powstanie przy wsparciu PAIH. Do tej pory agencja obsłużyła ponad 70 projektów inwestycyjnych z japońskim rodowodem. Ich łączne nakłady sięgają 10 mld zł, a liczba utworzonych miejsc pracy – 18 tys.

Obecnie w Polsce obecnych jest przeszło 300 firm z japońskim kapitałem. Łącznie utworzyły one ok. 40 tys. miejsc pracy. Najwięcej japońskich przedsięwzięć ulokowano w sektorach: maszynowym, motoryzacyjnym, spożywczym, w branży elektromobilności oraz w nowoczesnych usługach biznesowych. W 2019 r. pięć wspieranych przez PAIH japońskich inwestycji zakończyło się pozytywną decyzją inwestora. W listopadzie 2019 r. japoński inwestor JTI podjął decyzję o otwarciu w Warszawie Globalnego Centrum Usług Biznesowych. Firma planuje w ciągu trzech lat zatrudnić ponad 850 pracowników. Obecnie PAIH obsługuje 18 projektów wartych ok. 2 mld zł i mówiących o zatrudnieniu 1,8 tys. osób. Pod względem liczby projektów Japonia zajmuje w PAIH czwarte miejsce, po USA, Chinach i Polsce.

Jednym z największych inwestorów japońskich w Polsce jest Toyota. Jesienią ub. r. Toyota Motor Europe poinformowała o planach ulokowania w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu dodatkowej produkcji napędów hybrydowych. Nieoficjalnie wiadomo, że miała ona trafić do Wielkiej Brytanii, ale koncern zmienił lokalizację z powodu brexitu. Już teraz Polska jest drugim poza Japonią ośrodkiem produkcji i rozwoju napędów hybrydowych Toyoty na świecie. W polskim sektorze motoryzacyjnym bardzo duże inwestycje zrealizowały także firmy Bridgestone i Pilkington.

Zarówno Polska, jak i Japonia liczą na zwiększenie obrotów handlowych. Według danych GUS za 2018 r. wśród krajów UE Polska jest 14. eksporterem w Japonii, przy czym import (15,4 mld zł) znacznie przewyższa eksport (2,4 mld zł). Z Japonii sprowadzamy m.in. maszyny i urządzenia, pojazdy, artykuły przemysłowe. Z kolei jedną z barier w polskim eksporcie jest nieufność Japończyków wobec mało znanych towarów.

Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita", inwestycja będzie warta ponad 100 mln zł. Fabryka, która powstanie na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, będzie produkować klimatyzatory do biur, sklepów i obiektów przemysłowych. Nowy zakład pozwoli inwestorowi skrócić czas produkcji na rynek europejski i obniżyć koszty. – Nasza obecność w Polsce wpisuje się w strategię globalnego rozwoju spółki oraz wzmacnia jej działalność w Europie – zapowiada Toru Kubo, prezes Toshiba Carrier Corporation. Według Grażyny Ciurzyńskiej, p.o. prezesa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), o wyborze Polski na miejsce produkcji zadecydował m.in. potencjał pracowników oraz dogodny dostęp do rynków zbytu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły