Nowa strategia Pekao jeszcze bardziej cyfrowa

W przyszłym roku bank poda założenia nowej strategii. Oprócz większego nacisku na technologię zmiany mogą dotknąć sieci oddziałów i bankowości korporacyjnej.

Aktualizacja: 24.06.2019 21:07 Publikacja: 24.06.2019 21:00

Nowa strategia Pekao jeszcze bardziej cyfrowa

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz

Nadrabiając zaległości technologiczne sprzed lat, Pekao prowadzi kilkadziesiąt projektów dotyczących transformacji, które angażują blisko 1000 osób. W części detalicznej pracuje nad wzrostem efektywności sprzedaży, korzystając m.in. z badań wydajności poszczególnych placówek. – Musimy więcej zainwestować w sieć tam, gdzie mamy mniejsze udziały rynkowe, m.in. np. w województwach dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim. Chcemy je zniwelować poprzez otwieranie nowych placówek – zapowiada Michał Krupiński, prezes Pekao.

Bank pracuje nad nowym modelem sieci, wyniki analizy będą znane po wakacjach. Teraz ma 825 oddziałów, przez dwa lata ich liczba zmalała o 100. Sieć będzie na bieżąco analizowana pod względem lokalizacji i efektywności. Należy oczekiwać systematycznej optymalizacji, a nie dużej redukcji. – Placówki są potrzebne, biorąc pod uwagę potrzeby klientów. Nasza koncepcja będzie się opierać na czterech różnych formatach w zależności od lokalizacji, np. wprowadzimy więcej oddziałów cashlight, chcemy się też pojawić w galeriach – dodaje.

Pekao zamierza wprowadzić bardziej „przedsiębiorczy" model oddziałów dzięki większemu wykorzystaniu potencjału placówek franczyzowych, których ma mało w porównaniu z innymi bankami. Rozważana jest transformacja części oddziałów na franczyzowe. – Nie będzie to nasz główny kanał sprzedaży oddziałowej, ale raczej uzupełnienie i sposób na optymalizację sprzedaży – podkreśla Krupiński.

Prezes określa bieżący rok mianem przejściowego dla banku. Redukcja zatrudnienia i transformacja cyfrowa zwiększają koszty, ale mają przynieść spore oszczędności. – Mam przekonanie, że w przyszłym roku, zgodnie z planem, bank będzie działać w pełnym wymiarze swego potencjału i w stabilnym modelu biznesowym. Mam ambicję stworzyć organizację opartą na kulturze data-centric (skupiona na danych – red.) z dużo lepszym rozumieniem klienta inspirowanym podejściem GAFA (grupa firm technologicznych Google, Amazon, Facebook, Apple – red.). Musimy się na tym mocniej skupić, a w przyszłym roku będziemy mieli do tego solidny fundament. Nasze podejście możemy zaprezentować jeszcze w pierwszej połowie przyszłego roku – zapowiada Krupiński.

– Bankowość zmienia się tak szybko, że jeszcze większy nacisk w nowej strategii położymy na cyfryzację i technologię. Ten rok pokazuje, że potrafimy pod względem wolumenów rosnąć nieco szybciej niż rynek i dwukrotnie szybciej niż przed zmianami właścicielskimi przy utrzymaniu kosztów ryzyka pod kontrolą i lekko poprawiając marżę – podkreśla.

Dodaje, że będzie to aktualizacja dotychczasowej strategii, której główne założenia podtrzymuje. Jednym z celów będzie też przebudowa modelu bankowości korporacyjnej. – Chcemy być jeszcze bardziej postrzegani przez naszych klientów firmowych jako bank relacyjny, mogący przedstawić szytą na miarę ofertę i usługę, dobrze ich rozumiejący i potrafiący realizować trudne struktury finansowe, wykupy lewarowane, oferujący derywaty, finansowanie eksportu, działalność skarbcową itp. – mówi prezes. Bank pracuje nad usprawnieniem procedury przyznawania kredytu, aby była krótsza i prostsza. Większy nacisk położy na rolę doradczą banku dla firm w przypadku fuzji, przejęć, sukcesji, zabezpieczenia ryzyk itp.

Banki
Szwajcaria nie chce powtórki z bankructwa Credit Suisse
Banki
EBOR wyszedł zdecydowanie spod kreski w 2023 roku
Banki
Kredyty nadal po staremu. Rząd chce dalej analizować alternatywę dla WIBOR-u
Banki
Zadżumiony biznes z Rosją dzięki USA. Światowe banki odmawiają obsługi
Banki
Rekordowo wysokie dywidendy w sektorze bankowym