fbTrack

Archeologia

Naukowcy znaleźli nieznany gatunek w bursztynie sprzed 30 mln lat

George Poinar Jr.
George Poinar Jr. i Diane Nelson z uniwersytetów stanowych w Oregonie i Tennessee w liczącym 30 mln lat bursztynie znaleźli setki osobników nieznanego dotychczas gatunku bezkręgowców należących do nieznanej rodziny zwierząt bezkręgowych.

Bursztyn w którym znaleziono setki bezkręgowców pochodził z Dominikany - czytamy w amerykańskim "Newsweeku". Odkrycie uczonych opisano w magazynie "Invertebrate Biology".

Zwierzęta zostały nazwane przez naukowców roboczo "spleśniałymi świniami" ze względu na podobieństwo do prawdziwych świń pokrytych pleśnią.

Nowy gatunek został opisany naukowo jako Sialomorpha dominicana.

- Od czasu do czasu w różnych środowiskach spotykamy małe, nieznane wcześniej skamieniałe bezkręgowce. A czasem - jak w tym przypadku - zachowane zostaje oryginalne środowisko ich życia sprzed milionów lat - mówi Poinar.

Nowo odkryte bezkręgowce występowały w ciepłym, wilgotnym środowisku wraz z innymi jednokomórkowymi organizmami.

Niedostrzegalne gołym okiem stworzenia wyglądały podobnie do występujących współcześnie niesporczaków, z którymi jednak nie są spokrewnione.

Jak podkreśla Poinar bezkręgowce znalezione w bursztynie nie należą do żadnej znanej dotychczas rodziny tych zwierząt.

Sialomorpha dominicana liczyły ok. 100 mikrometrów długości. Miały cztery pary odnóży. Żywiły się pleśnią, chociaż mogły również polować na inne bezkręgowce. Aby rosnąć zrzucały egzoszkielet - twierdzą badacze.

- Nie wiemy kiedy linia Sialomorpha się wyodrębniła, jak długo istniała i czy jacyś jej przodkowie przetrwali do dziś - przyznaje Poinar.

Źródło: Newsweek