fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Analizy Rzeczpospolitej

Biznes i klienci mocno stawiają na recykling i projektowanie

www.sxc.hu
Coraz więcej firm dąży do tego, aby w 2030 r. recyklingowi poddawanych było aż 90 proc. wytwarzanych na terenie Unii Europejskiej opakowań szklanych. Istotnym elementem przyciągania uwagi klienta jest też wzornictwo.

Wśród producentów opakowań szklanych najważniejsze trendy, tak jak w wielu innych obszarach gospodarki, związane są z rosnącą świadomością ekologiczną konsumentów. – Klienci, także w Polsce, poszukują zdrowych i bezpiecznych produktów, których opakowania można z łatwością poddać recyklingowi. Za tym trendem podążają producenci, którzy coraz częściej wybierają szkło – najbardziej ekologiczny i bezpieczny dla zdrowia materiał opakowaniowy, który można przetwarzać w nieskończoność – przekonuje Magdalena Woronowicz, dyrektor ds. sprzedaży na Europę Środkowo-Wschodnią w O-I Glass. Jej zdaniem drugim ważnym trendem jest projektowanie. Wiele firm intensywnie pracuje wraz z klientami, aby opakowanie podkreślało charakter produktu i marki. Jest to o tyle ważne, że opakowanie staje się głównym nośnikiem wartości produktów.

Dekoracja z katalogu

Iwona Jadanowska-Gromke, marketing manager w Dekorglass Działdowo, zauważa, że nieco inne trendy rządzą w produkcji opakowań szklanych, a inne w samej ich dekoracji. Niezależnie od tego oba te obszary muszą być ze sobą powiązane i skoordynowane. – Wdrożenie opakowań ze szkła odbywa się w hutach i tu właściciele marek stają przed wyborem: wdrożenia własnej formy szklarskiej (własnego kształtu butelki) lub wybrania kształtu z katalogu standardów oferowanych przez huty i brokerów szkła. W sektorze premium większość klientów decyduje się na wdrożenie własnej formy szklarskiej, co z jednej strony daje im indywidualność na konkretny model oraz ogromną oryginalność, z drugiej jednak jest to spora inwestycja i niekiedy kilkumiesięczny okres wdrożenia – zauważa Jadanowska-Gromke. Do najistotniejszych trendów w obszarze dekoracji zalicza m.in.: cyfrową rewolucję druku, personalizację opakowań (dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb klienta) oraz wprowadzanie zabawnych kolorów i wzorów. Coraz bardziej popularne są także opakowania vintage (w stylu retro) oraz minimalistyczne (z prostym i czytelnym wzornictwem).

– W branży kosmetycznej ten rok był zdecydowanie ogromnym ukłonem w stronę opakowań minimalistycznych cechujących się nie tylko prostą formą i kształtem, ale również odpowiednio dobranymi informacjami, kolorystyką, dobraną czcionką. W przypadku branży alkoholowej zauważyć można ukłon w stronę opakowań spersonalizowanych, które na rynku światowym są obecne od kilku lat, w Polsce jednak wchodziły zdecydowanie wolniej – twierdzi Jadanowska-Gromke.

Lekkie i wytrzymałe

– Trendem o krótkim horyzoncie jest z pewnością wzrost popytu na opakowania ze szkła bezbarwnego. Ma to związek z epidemią koronawirusa, większymi zakupami dań gotowych oraz gromadzeniem zapasów spożywczych – mówi Adam Krynicki, prezes Krynicki Recykling. Jego zdaniem niezależnie od tego konsumenci chcą kupować towary w opakowaniach naturalnych, które łatwo można recyklingować. Co więcej, dzięki postępowi technologicznemu opakowania szklane są też coraz lżejsze, a przy tym równie wytrzymałe, co ogranicza koszty produkcji i transportu, a tym samym emisję CO2 i ślad węglowy. Jednocześnie obserwuje niepokojące trendy wynikające z poszukiwania połączeń materiałów, kształtów i kolorów opakowań, które mogą utrudniać lub nawet uniemożliwiać ich recykling, niezależnie od materiału, z jakiego są wykonane. W zakładach należących do firmy Krynicki Recykling rozwijane są technologie, dzięki którym jest możliwe uzyskiwanie jak najlepszej jakości oczyszczonej stłuczki, co przekłada się na możliwość większego wykorzystania jej przez huty.

W zakładzie O-I Glass w Holzminden w Niemczech trwa z kolei pilotażowy projekt wdrożenia innowacyjnego pieca do wytopu szkła, który ma umożliwić wysoce elastyczną produkcję opakowań szklanych, dostosowanych do wymagań klientów. W nowoczesną produkcję inwestuje też Dekorglass Działdowo. – W 2019 r. podjęliśmy decyzję o wybudowaniu własnej huty. Dotychczas korzystaliśmy ze szkła dostarczanego przez innych producentów – informuje Jadanowska-Gromke.

Pomysł na stłuczkę

W tym roku europejscy producenci szklanych opakowań powołali do życia projekt o nazwie „Close the Glass Loop". Jego celem jest zwiększenie poziomu przetwarzania szklanych odpadów. Zaangażowane w projekt firmy i organizacje branżowe chcą, aby w 2030 r. recyklingowi poddawane było aż 90 proc. wytwarzanych w UE opakowań szklanych. Tym samym podejmowane działania powinny przyczynić się do jeszcze większej niż dotychczas ochrony środowiska. Dąży do tego m.in. O-I Glass. – Wyzwaniem, z którym mierzymy się jako firma i cała branża, jest niedostateczna dostępność szkła poużytkowego, które można by wykorzystać do produkcji nowych opakowań. Odpowiedzią na to wyzwanie jest europejska inicjatywa „Close the Glass Loop", w której uczestniczymy od samego początku – mówi Woronowicz.

W projekt zaangażował się też Krynicki Recykling. – Niezależnie od tej inicjatywy stale rozwijamy się technologicznie w kierunku uzyskiwania jak najlepszej jakości oczyszczonej stłuczki szklanej, co przekłada się na możliwość większego wykorzystania jej przez huty szkła – twierdzi Krynicki.

Europa coraz bardziej lubi słoiki

Konsumenci coraz bardziej cenią sobie szkło, czemu dają wyraz m.in. poprzez kupowanie większej liczby produktów umieszczanych w tego rodzaju opakowaniach. W ostatnich latach szczególnie mocno ich znaczenie wzrosło w Turcji, Austrii i Polsce. Szklane opakowania szczególnie pożądane są wśród nabywców napojów alkoholowych, słodkich kremów, sosów, jedzenia dla dzieci, olejów i napojów bezalkoholowych. Nie wszędzie ten materiał jest jednak pożądany. Na przykład konserwy rybne i owoce morza zdecydowanie chętniej nabywane są w puszkach, a warzywa w opakowaniach kartonowych.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA