Biznes i klienci mocno stawiają na recykling i projektowanie

Coraz więcej firm dąży do tego, aby w 2030 r. recyklingowi poddawanych było aż 90 proc. wytwarzanych na terenie Unii Europejskiej opakowań szklanych. Istotnym elementem przyciągania uwagi klienta jest też wzornictwo.

Publikacja: 16.12.2020 09:25

Biznes i klienci mocno stawiają na recykling i projektowanie

Foto: www.sxc.hu

Wśród producentów opakowań szklanych najważniejsze trendy, tak jak w wielu innych obszarach gospodarki, związane są z rosnącą świadomością ekologiczną konsumentów. – Klienci, także w Polsce, poszukują zdrowych i bezpiecznych produktów, których opakowania można z łatwością poddać recyklingowi. Za tym trendem podążają producenci, którzy coraz częściej wybierają szkło – najbardziej ekologiczny i bezpieczny dla zdrowia materiał opakowaniowy, który można przetwarzać w nieskończoność – przekonuje Magdalena Woronowicz, dyrektor ds. sprzedaży na Europę Środkowo-Wschodnią w O-I Glass. Jej zdaniem drugim ważnym trendem jest projektowanie. Wiele firm intensywnie pracuje wraz z klientami, aby opakowanie podkreślało charakter produktu i marki. Jest to o tyle ważne, że opakowanie staje się głównym nośnikiem wartości produktów.

Dekoracja z katalogu

Iwona Jadanowska-Gromke, marketing manager w Dekorglass Działdowo, zauważa, że nieco inne trendy rządzą w produkcji opakowań szklanych, a inne w samej ich dekoracji. Niezależnie od tego oba te obszary muszą być ze sobą powiązane i skoordynowane. – Wdrożenie opakowań ze szkła odbywa się w hutach i tu właściciele marek stają przed wyborem: wdrożenia własnej formy szklarskiej (własnego kształtu butelki) lub wybrania kształtu z katalogu standardów oferowanych przez huty i brokerów szkła. W sektorze premium większość klientów decyduje się na wdrożenie własnej formy szklarskiej, co z jednej strony daje im indywidualność na konkretny model oraz ogromną oryginalność, z drugiej jednak jest to spora inwestycja i niekiedy kilkumiesięczny okres wdrożenia – zauważa Jadanowska-Gromke. Do najistotniejszych trendów w obszarze dekoracji zalicza m.in.: cyfrową rewolucję druku, personalizację opakowań (dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb klienta) oraz wprowadzanie zabawnych kolorów i wzorów. Coraz bardziej popularne są także opakowania vintage (w stylu retro) oraz minimalistyczne (z prostym i czytelnym wzornictwem).

– W branży kosmetycznej ten rok był zdecydowanie ogromnym ukłonem w stronę opakowań minimalistycznych cechujących się nie tylko prostą formą i kształtem, ale również odpowiednio dobranymi informacjami, kolorystyką, dobraną czcionką. W przypadku branży alkoholowej zauważyć można ukłon w stronę opakowań spersonalizowanych, które na rynku światowym są obecne od kilku lat, w Polsce jednak wchodziły zdecydowanie wolniej – twierdzi Jadanowska-Gromke.

Lekkie i wytrzymałe

– Trendem o krótkim horyzoncie jest z pewnością wzrost popytu na opakowania ze szkła bezbarwnego. Ma to związek z epidemią koronawirusa, większymi zakupami dań gotowych oraz gromadzeniem zapasów spożywczych – mówi Adam Krynicki, prezes Krynicki Recykling. Jego zdaniem niezależnie od tego konsumenci chcą kupować towary w opakowaniach naturalnych, które łatwo można recyklingować. Co więcej, dzięki postępowi technologicznemu opakowania szklane są też coraz lżejsze, a przy tym równie wytrzymałe, co ogranicza koszty produkcji i transportu, a tym samym emisję CO2 i ślad węglowy. Jednocześnie obserwuje niepokojące trendy wynikające z poszukiwania połączeń materiałów, kształtów i kolorów opakowań, które mogą utrudniać lub nawet uniemożliwiać ich recykling, niezależnie od materiału, z jakiego są wykonane. W zakładach należących do firmy Krynicki Recykling rozwijane są technologie, dzięki którym jest możliwe uzyskiwanie jak najlepszej jakości oczyszczonej stłuczki, co przekłada się na możliwość większego wykorzystania jej przez huty.

W zakładzie O-I Glass w Holzminden w Niemczech trwa z kolei pilotażowy projekt wdrożenia innowacyjnego pieca do wytopu szkła, który ma umożliwić wysoce elastyczną produkcję opakowań szklanych, dostosowanych do wymagań klientów. W nowoczesną produkcję inwestuje też Dekorglass Działdowo. – W 2019 r. podjęliśmy decyzję o wybudowaniu własnej huty. Dotychczas korzystaliśmy ze szkła dostarczanego przez innych producentów – informuje Jadanowska-Gromke.

Pomysł na stłuczkę

W tym roku europejscy producenci szklanych opakowań powołali do życia projekt o nazwie „Close the Glass Loop". Jego celem jest zwiększenie poziomu przetwarzania szklanych odpadów. Zaangażowane w projekt firmy i organizacje branżowe chcą, aby w 2030 r. recyklingowi poddawane było aż 90 proc. wytwarzanych w UE opakowań szklanych. Tym samym podejmowane działania powinny przyczynić się do jeszcze większej niż dotychczas ochrony środowiska. Dąży do tego m.in. O-I Glass. – Wyzwaniem, z którym mierzymy się jako firma i cała branża, jest niedostateczna dostępność szkła poużytkowego, które można by wykorzystać do produkcji nowych opakowań. Odpowiedzią na to wyzwanie jest europejska inicjatywa „Close the Glass Loop", w której uczestniczymy od samego początku – mówi Woronowicz.

W projekt zaangażował się też Krynicki Recykling. – Niezależnie od tej inicjatywy stale rozwijamy się technologicznie w kierunku uzyskiwania jak najlepszej jakości oczyszczonej stłuczki szklanej, co przekłada się na możliwość większego wykorzystania jej przez huty szkła – twierdzi Krynicki.

Europa coraz bardziej lubi słoiki

Konsumenci coraz bardziej cenią sobie szkło, czemu dają wyraz m.in. poprzez kupowanie większej liczby produktów umieszczanych w tego rodzaju opakowaniach. W ostatnich latach szczególnie mocno ich znaczenie wzrosło w Turcji, Austrii i Polsce. Szklane opakowania szczególnie pożądane są wśród nabywców napojów alkoholowych, słodkich kremów, sosów, jedzenia dla dzieci, olejów i napojów bezalkoholowych. Nie wszędzie ten materiał jest jednak pożądany. Na przykład konserwy rybne i owoce morza zdecydowanie chętniej nabywane są w puszkach, a warzywa w opakowaniach kartonowych.

Wśród producentów opakowań szklanych najważniejsze trendy, tak jak w wielu innych obszarach gospodarki, związane są z rosnącą świadomością ekologiczną konsumentów. – Klienci, także w Polsce, poszukują zdrowych i bezpiecznych produktów, których opakowania można z łatwością poddać recyklingowi. Za tym trendem podążają producenci, którzy coraz częściej wybierają szkło – najbardziej ekologiczny i bezpieczny dla zdrowia materiał opakowaniowy, który można przetwarzać w nieskończoność – przekonuje Magdalena Woronowicz, dyrektor ds. sprzedaży na Europę Środkowo-Wschodnią w O-I Glass. Jej zdaniem drugim ważnym trendem jest projektowanie. Wiele firm intensywnie pracuje wraz z klientami, aby opakowanie podkreślało charakter produktu i marki. Jest to o tyle ważne, że opakowanie staje się głównym nośnikiem wartości produktów.

Pozostało 85% artykułu
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu