Ponadto, należy wziąć pod uwagę, że zakaz rozwiązania stosunku pracy byłby iluzoryczny, gdyby dopuszczalne było wypowiadanie zmieniające warunki płacy lub pracy. Łatwo sobie wyobrazić sytuację, w której pracodawca dla obejścia zakazu, wypowiadając warunki pracy i płacy, proponuje takie nowe warunki, które są dla pracownika nie do zaakceptowania, skutkiem, czego dochodzi do rozwiązania stosunku pracy wobec ich nieprzyjęcia (por. wyrok SN z 2 września 2003 r., I PK 338/02, OSNP 2004/17/301).
A zatem, zgoda rady gminy (powiatu lub sejmiku województwa) na zmianę warunków zatrudnienia pracownika - radnego nie jest konieczna tylko wtedy, gdy radny pracownik dobrowolnie (np. w drodze porozumienia z pracodawcą) przyjmuje nowe, mniej korzystne warunki pracy lub płacy. Natomiast, gdy istnieje choćby tylko potencjalna możliwość, że pracownik będący radnym nie zaakceptuje zmienionych warunków zatrudnienia lub wynagrodzenia, pracodawca powinien przed dokonaniem wypowiedzenia zmieniającego uzyskać na jego dokonanie zgodę odpowiedniej rady (wyrok SN z 17 września 2007 r. III PK 36/07).
Zwolnienia grupowe dozwolone
Ochrona stosunku pracy radnego zostaje natomiast wyłączona przy wypowiadaniu pracownikom stosunków pracy w ramach zwolnień grupowych na podstawie art. 5 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1969).
Stosunek pracy radnego nie może być jednak rozwiązany ani zmieniony w uregulowanym w art. 10 ust. 1-4 tej ustawy, czyli w trybie tzw. zwolnienia indywidualnego z przyczyn niedotyczących pracownika. Oznacza to, że w przypadku tego typu zwolnienia pracodawca również ma obowiązek wystąpić do rady gminy z wnioskiem o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy bądź dokonanie zmiany warunków zatrudnienia radnego (postanowienie SN z 22 marca 2018 r. (I PK 114/17).
Kolejność czynności ma znaczenie
Zgoda na rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem - radnym musi być uprzednia, czyli uzyskana przez pracodawcę przed podjęciem decyzji o rozwiązaniu stosunku pracy z radnym. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 10 czerwca 2013 r. (II PK 304/12, MOPr 2013/11/589), w którym SN uznał, że zgoda rady gminy powinna poprzedzać decyzję pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę i jej rozwiązanie. Zdaniem SN nie można zaakceptować poglądu, że zwrócenie się do rady gminy może nastąpić po dokonanym wypowiedzeniu umowy o pracę, jeżeli nastąpi przed rozwiązaniem stosunku pracy. Przyjęcie takiego stanowiska mogłoby, bowiem doprowadzić do sytuacji złożenia przez pracodawcę wniosku choćby jeden dzień przed rozwiązaniem stosunku pracy, a wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym następowałoby już po dacie rozwiązania stosunku pracy.
Należy jednak podkreślić, że żadne przepisy nie wskazują wprost terminu, w jakim rada powinna ustosunkować się do wniosku pracodawcy o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Stanowi to istotny mankament obowiązujących regulacji prawnych i jak należy się spodziewać nie ułatwia życia pracodawcom >patrz „Rzeczpospolita radzi".