Wójt wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec swego zastępcy

Stosunek pracy ze swoim zastępcą nawiązuje i rozwiązuje wójt. Realizacja tych uprawnień nie wymaga zasięgania opinii rady gminy.

Publikacja: 21.08.2018 02:00

Wójt wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec swego zastępcy

Foto: Adobe Stock

- Rada gminy jest niezadowolona z przyznania dodatku specjalnego zastępcy wójta. Czy może podjąć uchwałę, w której zakwestionuje ten dodatek?

Nie.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) wójt (burmistrz, prezydent miasta) powołuje i odwołuje swego zastępcę w drodze zarządzenia. Skutkiem powołania jest powstanie stosunku pracy i jednocześnie stosunku prawno-organizacyjnego między pracownikiem (zastępcą wójta) a organem administracji jako dysponentem przysługujących mu kompetencji (por. wyrok Sądu Najwyższego z 12 listopada 2014 r., sygn. II PK 24/14, OSNP 2016/5/57).

Czytaj także: Ustalenie wynagrodzenia wójta to kompetencje rady gminy

Zastępca wójta jest zatrudniony w urzędzie gminy. W myśl art. 7 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje wobec niego wójt. Podkreśla się, że zastępca wójta nie ma określonego w ustawie, własnego zakresu kompetencji. Osoba ta zastępuje wójta, który może m.in. upoważnić swego zastępcę do wydawania decyzji administracyjnych, w imieniu wójta (art. 39 ust. 2 u.s.g.) oraz do składania oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem (art. 46 ust. 1 u.s.g.). Zakres kompetencji zastępcy zależy od woli wójta i może być przez niego modyfikowany.

W art. 36 ust. 1 u.p.s. przyjęto, że pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska i posiadanych kwalifikacji zawodowych. Wójtowi przysługuje dodatek specjalny (art. 36 ust. 3 u.p.s.). Wójt może także przyznać dodatek specjalny podległym mu pracownikom (w tym swemu zastępcy) z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 u.p.s.). Dodatek specjalny dla tych podwładnych ma więc fakultatywny charakter, a jego przyznanie jest uzależnione od spełnienia określonych ustawowo przesłanek.

W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 12 marca 2013 r. (sygn. II SA/Ol 80/13, LEX nr 1303549) podkreślono, że nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy zastępcy wójta, ustalenie wynagrodzenia i inne czynności tego rodzaju (np. nagradzanie) należą do kompetencji wójta. Nie sposób zatem przyjąć, że rada gminy mogłaby w drodze uchwały wypowiedzieć się co do zasadności przyznania zastępcy wójta dodatku specjalnego, o którym mowa w art. 36 ust. 5 u.p.s. WSA zwrócił uwagę, że ustawodawca, przyznając wójtowi kompetencję do ustalenia wynagrodzenia zastępcy wójta, nie zobowiązał wójta do zasięgania opinii rady gminy w tej sprawie.

—Anna Puszkarska, radca prawny

podstawa prawna: art. 26a, art. 33 ust. 3-5, art. 39 ust. 2, art. 46 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 994 ze zm.)

podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 2, art. 7 pkt 1, art. 36 ust. 1, 3 i 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1260)

- Rada gminy jest niezadowolona z przyznania dodatku specjalnego zastępcy wójta. Czy może podjąć uchwałę, w której zakwestionuje ten dodatek?

Nie.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów