29 marca weszła w życie duża nowelizacja ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Ma ona z jednej strony dostosować przepisy do potrzeb praktyki, które pojawiły się po ponad dwóch latach jej obowiązywania. Z drugiej strony prawodawca dokonał ważnych merytorycznych zmian: rozszerzono zakres stosowania ustawy do spółek handlowych działających zgodnie z prawem obcym, doprecyzowano zasady zbywania państwowych akcji oraz zmieniono regulacje odnoszące się do kwalifikacji członków rad nadzorczych i zarządów takich podmiotów.
Czytaj także: Relacje między administracją rządowa i samorządem terytorialnym a samorządem gospodarczym
Nowe definicje
Zmiany wprowadzone przez ustawę z dn. 21 lutego 2019 r. w ustawie o zasadach zarządzania mieniem państwowym (u.z.z.m.p.) dotyczą także definicji legalnych w niej zawartych. Dwie nowe definicje wprowadzają istotne zmiany. Wprowadzono nową definicję „akcjonariusza", która to ustala nowe znaczenie tej nazwy na potrzeby u.z.z.m.p. Ujęcie to abstrahuje od terminologii przyjętej w kodeksie spółek handlowych i rozszerza jego stosowanie do wspólników spółki z o.o. i spółki europejskiej, oraz spółki prawa obcego. Nowe brzmienie ustawy określa kto może być podmiotem uprawnionym do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa – pełnomocnik rządu, państwowa osoba prawna, organ administracji rządowej lub inna jednostka uprawniona do wykonywania takich praw.
Takie określenie „akcjonariusza" już na etapie prac sejmowych spotkało się z krytyką wyrażoną w opinii Sądu Najwyższego z uwagi na zerwanie z terminologią systemu prawa handlowego. W opinii podnoszono, że taki zabieg sprzeczny jest z zasadami techniki prawodawczej oraz może skutkować problemami interpretacyjnymi w stosowaniu przepisów do spółek obcych, których kapitał nie jest dzielony na akcje. W kwestii spółek prawa obcego dostosowano przepisy u.z.z.m.p. do możliwości uczestniczenia Skarbu Państwa w takich zagranicznych podmiotach.
Do dalszych przepisów wprowadzono m.in. pojęcie „rady dyrektorów" i „członka wykonawczego takiej rady", które to instytucje typowe są dla tzw. monistycznej spółki akcyjnej (nie posiadającej odrębnego zarządu i rady nadzorczej) nieznanej prawu polskiemu a właściwej dla systemów anglosaskich. Zabieg taki ma charakter umożliwienia Skarbowi Państwa uczestnictwa w takich przedsięwzięciach w przyszłości, gdyż zgodnie z wykazem spółek z udziałem Skarbu Państwa (opublikowanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów na dzień 8 marca br.) ten uczestniczy tylko w spółkach powstałych na polskich zasadach.