Deklaracje: Doradca podatkowy odpowiada za własne błędy

Doradca podatkowy Zbigniew Maciej Szymik w rozmowie z Pawłem Rochowiczem odpowiada na pytania o odpowiedzialności zawodowej.

Publikacja: 21.05.2013 09:39

KE: Nowa deklaracja VAT ma się składać tylko z pięciu pól do wypełnienia

KE: Nowa deklaracja VAT ma się składać tylko z pięciu pól do wypełnienia

Foto: www.sxc.hu

Podatnicy często upoważniają kancelarie doradztwa podatkowego albo biura rachunkowe do prowadzenia ich ksiąg podatkowych oraz do składania w ich imieniu deklaracji. Jak wygląda kwestia odpowiedzialności takiej kancelarii i podatnika, gdy urząd skarbowy stwierdzi nieprawidłowości w rozliczeniach?

Zbigniew Maciej Szymik: O odpowiedzialności decyduje przede wszystkim treść umowy kancelarii z klientem. Może być zobowiązana np. tylko do prowadzenia ksiąg i właściwych obliczeń, a odpowiedzialność za składanie deklaracji podatkowych bierze na siebie sam podatnik. Jeśli jednak doradca odpowiada za całość spraw podatkowych, to oczywiście bierze odpowiedzialność za popełnione błędy. W praktyce oznacza to, że jeśli np. środek trwały, który powinien być amortyzowany, zostanie błędnie zakwalifikowany do kosztów, a urząd skarbowy nakaże dopłacić podatek z odsetkami, podatnik musi to zrobić. Doradca jednak zwraca mu odsetki. Może się również zdarzyć, że doradca w imieniu podatnika błędnie zgłosi władzom skarbowym zasady opodatkowania, np. liniowy podatek od działalności gospodarczej zamiast opodatkowania na zasadach ogólnych. Taka pomyka może oznaczać nieprzewidziane komplikacje dla podatnika. W tej konkretnej sytuacji oznacza to na przykład niemożność rozliczenia z małżonkiem. Wówczas doradca podatkowy powinien zwrócić klientowi całą kwotę, jaką ten z powodu tego błędu stracił.

Czasem organy skarbowe, widząc błąd w deklaracji lub odnotowując jej nieterminowe złożenie, wszczynają postępowanie karne skarbowe przeciwko podatnikowi, choć pomyłkę popełniło biuro rachunkowe lub doradca podatkowy. Co wtedy zrobić? Jak podatnik ma uchylić się od odpowiedzialności, jeśli nie zawinił?

Tu trzeba wrócić do kwestii, o której wspomniałem na początku rozmowy. W takich przypadkach podatnik powinien sprawdzić w umowie, jaką zawarł z biurem rachunkowym czy doradcą podatkowym, kto rzeczywiście jest odpowiedzialny za pomyłkę. Dla władz skarbowych taka umowa powinna być wystarczającym dowodem, wskazującym, przeciwko komu powinno być prowadzone postępowanie. W postępowaniu karnym skarbowym chodzi o wykazanie winy, a nie ponosi jej, kto nie był odpowiedzialny za czynności, których dotyczą zarzuty.

Zarówno doradcy podatkowi, jak i certyfikowani księgowi prowadzący biura rachunkowe podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu za szkody wynikające z błędów w swojej działalności. Czy jest jakaś różnica w tej materii między obiema formami obsługi podatników?

Obowiązek zawarcia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wynika wprost z ustawy o doradztwie podatkowym. Nasz samorząd, czyli Krajowa Izba Doradców Podatkowych, na bieżąco sprawdza jego wykonywanie. Skrupulatnie weryfikujemy, czy doradcy zawarli umowę z ubezpieczycielem. Biura rachunkowe certyfikowanych księgowych także mają obowiązek ubezpieczenia OC, ale takiej weryfikacji nikt już nie dokonuje. Wprawdzie u doradców podatkowych zdarzają się czasem nieprawidłowości na tym tle, ale klient przychodzący do nas ma 99 proc. pewności, że doradca jest ubezpieczony. Może być zatem spokojny, iż ewentualne szkody wynikające z błędów w obsłudze zostaną pokryte. Oczywiście trzeba pamiętać, że polisa pokrywa szkodę tylko do kwoty gwarancyjnej. Szkoda wykraczająca poza nią musi zostać pokryta przez doradcę.

Podatnicy często upoważniają kancelarie doradztwa podatkowego albo biura rachunkowe do prowadzenia ich ksiąg podatkowych oraz do składania w ich imieniu deklaracji. Jak wygląda kwestia odpowiedzialności takiej kancelarii i podatnika, gdy urząd skarbowy stwierdzi nieprawidłowości w rozliczeniach?

Zbigniew Maciej Szymik: O odpowiedzialności decyduje przede wszystkim treść umowy kancelarii z klientem. Może być zobowiązana np. tylko do prowadzenia ksiąg i właściwych obliczeń, a odpowiedzialność za składanie deklaracji podatkowych bierze na siebie sam podatnik. Jeśli jednak doradca odpowiada za całość spraw podatkowych, to oczywiście bierze odpowiedzialność za popełnione błędy. W praktyce oznacza to, że jeśli np. środek trwały, który powinien być amortyzowany, zostanie błędnie zakwalifikowany do kosztów, a urząd skarbowy nakaże dopłacić podatek z odsetkami, podatnik musi to zrobić. Doradca jednak zwraca mu odsetki. Może się również zdarzyć, że doradca w imieniu podatnika błędnie zgłosi władzom skarbowym zasady opodatkowania, np. liniowy podatek od działalności gospodarczej zamiast opodatkowania na zasadach ogólnych. Taka pomyka może oznaczać nieprzewidziane komplikacje dla podatnika. W tej konkretnej sytuacji oznacza to na przykład niemożność rozliczenia z małżonkiem. Wówczas doradca podatkowy powinien zwrócić klientowi całą kwotę, jaką ten z powodu tego błędu stracił.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"