Reklama

Adwokat może zrezygnować z urzędówek. Radca prawny nie

W większości izb adwokackich można wypisać się z prowadzenia spraw z urzędu (cywilnych i administracyjnych). U radców prawnych taka możliwość jest mocno ograniczona.

Publikacja: 02.09.2022 07:22

Adwokat może zrezygnować z urzędówek. Radca prawny nie

Foto: Fotorzepa / Marian Zubrzycki

Zapytaliśmy wszystkie okręgowe izby radców prawnych o obowiązującą w nich procedurę wyznaczania radców do spraw z urzędu oraz ewentualną możliwość wypisania się z nich. Z 11, które odpowiedziały na to pytanie, jedynie OIRP w Olsztynie wskazała, że radcy mogą swobodnie, w formie pisemnej, zgłaszać się, a także wykreślać z tej listy (wnosząc o to do dziekana, wicedziekana, sekretarza Rady), pełnomocników z urzędu. Zastrzega przy tym jednak, że radcy prawni, bez względu na formę wykonywania zawodu, a także bez względu na to, czy są wpisani na taką listę, czy nie, są zobowiązani, zgodnie z ustawą, do prowadzenia spraw z urzędu, po wyznaczeniu ich przez organ samorządu zawodowego, w następstwie ustanowienia przez sąd dla osoby zwolnionej z kosztów sądowych. Z kolei w warszawskiej OIRP sprawy z urzędu przydzielane są osobom, które zgłosiły się do ich prowadzenia, wysyłając za pomocą Extranetu stosowne oświadczenie.

Pozostałe izby wskazują, że możliwości wypisania się z urzędówek (cywilnych) nie ma. Kwestię tę reguluje uchwała nr 152/VII/2010 Krajowej Rady Radców Prawnych z 15 października 2010 r. w sprawie wyznaczania radców prawnych do prowadzenia spraw z urzędu. Nie przewiduje ona możliwości ogólnej rezygnacji z urzędówek – jedynie członkowie organów samorządowych mogą prosić o niewyznaczanie ich do tego w czasie kadencji.

W sprawach administracyjnych możliwe jest występowanie o zwolnienie z reprezentacji z urzędu ze względu na zaistniały konflikt interesów, chorobę lub wypadek losowy – ale dotyczy to konkretnej sprawy. W sprawach cywilnych jest to możliwe „z ważnych przyczyn”, a w karnych na „uzasadniony wniosek” – decyduje jednak sąd, a nie OIRP.

Niektóre izby prowadzą dodatkową listę dla radców, którzy wyrazili chęć prowadzenia spraw z urzędu i wskazali dziedziny, w których się specjalizują. Tak jest np. w Wałbrzychu i w Krakowie. W pierwszej kolejności wyznacza się tych, którzy wyrazili taką chęć.

Z kolei art. 8 ust. 6 ustawy o radcach prawnych stanowi, że obrońcami z urzędu nie mogą być radcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę (chodzi tu o zachowanie niezależności). Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 28 września 2020 r. w sprawie sposobu zapewnienia oskarżonemu korzystania z pomocy obrońcy z urzędu zobowiązuje natomiast izby do przedstawiania sądom listy A (radcowie, którzy wyrazili chęć obrony z urzędu) oraz listy B (ci, którzy są do niej uprawnieni).

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Urzędówki: kiedy koniec dyskryminacji adwokatów i radców
Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama