Szklany sufit dla kobiet w kancelariach prawniczych

Bariery społeczne i konieczność udowadniania swojej wartości to przeszkody na drodze do awansu.

Aktualizacja: 06.09.2021 20:17 Publikacja: 06.09.2021 18:23

Większej obecności prawniczek zaczyna wymagać biznes

Większej obecności prawniczek zaczyna wymagać biznes

Foto: Adobe Stock

81 proc. partnerek największych kancelarii w Polsce zetknęło się ze zjawiskiem szklanego sufitu – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradztwa personalnego HRK S.A. „Rzeczpospolita" publikuje wnioski z raportu jako pierwsza.

Wychowanie, kultura i tradycja

Emocjonalność, wrażliwość, nadmierna empatia czy zależność od innych to przykłady cech, które stworzyły stereotyp kobiety niezdolnej do sprawowania funkcji przełożonego oraz zarządzania biznesem – czytamy w raporcie „Liderki w kancelariach prawnych".

Z takim sposobem myślenia spotkało się wiele pań uczestniczących w badaniu przygotowanym przez HRK, które i tak zawojowały prawniczy świat. Statystycznie jednak kobiet na kierowniczych funkcjach w kancelariach powinno być więcej.

Na studiach prawniczych przeważają kobiety. Coraz więcej jest ich na aplikacjach. Zdolnych, wykształconych, ambitnych i zmotywowanych – czytamy w raporcie.

Czytaj więcej

Kobiety rzadziej niż mężczyźni kierują kancelariami

Co idzie zatem nie tak?

– Kobietom trudniej o sukces z powodu wychowania, kultury, tradycji. Jest taka piosenka do wiersza Włodzimierza Szymanowicza „Dajcie mi miejsce przy stole", której słuchałam jako dziecko. Dopiero później stwierdziłam: dlaczego ktoś ma coś mi dawać. Sama mogę to wziąć. Kobiety mają w sobie naturalną obawę, że nie są dość dobre. Muszą być perfekcyjne. I wszystko chcą zrobić same, aby mieć sytuację pod kontrolą – komentuje Jolanta Nowakowska-Zimoch, partnerka zarządzająca w Kancelarii Greenberg Traurig.

Czytaj więcej

Do równowagi płci w korporacjach prawniczych jeszcze daleko

Gen dbania o własne interesy

W jej ocenie kobiety mniej jasno artykułują swoje potrzeby i oczekiwania.

– Uważają, że jeśli są dobre merytorycznie, to ktoś to doceni. Nie mówią głośno, że oczekują awansu, podwyżki. Czekają, aż ktoś to odgadnie. Trzeba zmienić sposób myślenia o sobie. Zająć swoje miejsce przy stole i głośno mówić o swoim prawie – akcentuje mecenas Nowakowska-Zimoch.

W podobnym tonie wypowiada się Katarzyna Woroszylska, partner zarządzająca w Kancelarii Baker Tilly Woroszylska Legal.

– Prawniczkom często brakuje genu dbania o własne interesy – zaznacza, dodając, że środowisko prawnicze jest nie tylko mocno konserwatywne, ale też bardzo rywalizacyjne.

– Często prawniczki bardziej świadomie niż prawnicy analizują, ile może je kosztować postawienie wyłącznie na własną karierę, i nie każda chce płacić swoim życiem za tytuł partnera – wskazuje mec. Woroszylska.

Czytaj więcej

Recepta na sukces

Badane mecenaski poproszono, aby podały trzy cechy, które pomagają odnieść sukces w kancelarii.

Z wynikiem 55 proc. na pierwszym miejscu znalazła się determinacja. W dalszej kolejności: pewność siebie (27 proc.), komunikatywność (23 proc.) i pracowitość (21 proc.). Zdecydowanie mniej istotne są ich zdaniem ambicja (9 proc.), kompetencje (9 proc.), odporność na stres (6 proc.) czy kontakty biznesowe (6 proc.).

Z drugiej jednak strony to właśnie stres był wyliczany jako największa trudność w karierze prawnika. Aż 64 proc. uczestniczek badania wskazało, że jest to wysoki poziom stresu towarzyszący im w wykonywaniu codziennych obowiązków zawodowych. Na drugim miejscu znalazły się niejasna ścieżka kariery oraz odsunięcie od kwestii decyzyjnych (47 proc.). Niewiele mniej, bo 45 proc., prawniczek odczuło brak docenienia przełożonego – czytamy w raporcie.

Okazuje się, że większej obecności prawniczek zaczyna wymagać biznes.

– Biznes i klienci cenią, że zespoły tworzą prawnicy obu płci. Partnerzy zarządzający także dostrzegli, że różnorodność jest siłą kancelarii – mówi Agnieszka Janicka, partner zarządzająca w Clifford Chance.

A mec. Katarzyna Randzio-Sajkowska, partner w Kancelarii SK&S, zwraca uwagę, że kobieta szef lepiej dba o pracownika.

– Kobiety starają się promować innych. O swoich zespołach mówią „my", „nam się udało", „my osiągnęliśmy", „nasz zespół". Mężczyźni raczej: „mój sukces", „mój zespół" – zauważa.

Opinia dla „Rzeczpospolitej"
Magdalena Bylinowicz, Executive Manager, HRK Legal & Professional Services

Pomimo równego dostępu do wykształcenia, w środowisku biznesowym to mężczyźni obdarzani są większym zaufaniem. Postrzegamy ich jako bardziej przebojowych i skutecznych. Kobiety najpierw uderzają głową w szklany sufit. Dużo częściej niż koledzy muszą udowodnić swoją wartość. Dopiero kiedy pokażą, na co je stać, droga do awansu stoi przed nimi otworem. Drugi z problemów, o którym wspominały liderki biorące udział w naszym badaniu, to tzw. grząska podłoga, czyli oparcie i wsparcie, które możemy znaleźć w najbliższym otoczeniu – najbliższych czy rodzinie. Większość liderek mówiła otwarcie o tym, że ich kariera przebiegałaby inaczej, gdyby nie oparcie i pomoc najbliższych im osób. Dzięki temu z sukcesem łączą karierę zawodową w wymagającym środowisku z życiem osobistym.


81 proc. partnerek największych kancelarii w Polsce zetknęło się ze zjawiskiem szklanego sufitu – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradztwa personalnego HRK S.A. „Rzeczpospolita" publikuje wnioski z raportu jako pierwsza.

Wychowanie, kultura i tradycja

Pozostało 96% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego