Rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem przez jednostkę organizacyjną z powodu nienależytego wykonywania obowiązków radcy prawnego może nastąpić po uprzednim zasięgnięciu opinii rady okręgowej izby radców prawnych. Tak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy z 6 lipca 1982 o radcach prawnych (DzU z 2010 r. nr 10, poz. 65, dalej ustawa).
Opinię tę należy przesłać firmie w ciągu 14 dni od dnia otrzymania od niej zawiadomienia o zamiarze rozstania.
Przepis ten przewiduje obowiązek konsultacji zamiaru rozwiązania za wypowiedzeniem stosunku pracy radcy prawnego. Pracodawca nie jest jednak związany jej wynikiem. Regulacja ta przypomina wymóg przeprowadzenia konsultacji związkowej z art. 38 k.p. Jeśli radca jest reprezentowany przez związek zawodowy, konieczne są dwie konsultacje: jedna ze związkiem zawodowym, druga z okręgową izbą radców prawnych.
Konieczność przeprowadzenia konsultacji z art. 19 ust. 1 ustawy rozciąga się na wypowiedzenie każdej umowy o pracę, bez względu na jej rodzaj. Nie ogranicza się zatem tylko do tej zawartej na czas nieokreślony. Przy czym szef musi skonsultować z okręgową izbą radców prawnych wyłącznie zamiar złożenia wypowiedzenia z powodu nienależytego wykonywania przez radcę jego obowiązków.
Nie ma natomiast takiego wymogu w razie innych powodów wymówienia, np. zmian organizacyjnych, problemów finansowych lub likwidacji stanowiska pracy. Wyraźnie wskazał na to Sąd Najwyższy w wyroku z 3 listopada 1997 (I PKN 335/97).