Treść reklamy nie wpływa na stawki

Opłaty za zajęcie pasa drogowego pod reklamy nie mogą być uzależnione od ich treści – uznał wojewoda opolski. Wpływ na nie może mieć tylko rodzaj nośnika.

Aktualizacja: 03.08.2015 13:46 Publikacja: 03.08.2015 08:04

Treść reklamy nie wpływa na stawki

Foto: www.sxc.hu

Rada Miejska w Ozimku ustaliła stawki opłat za zajęcie pasa drogowego, ale zróżnicowała ich wysokość w zależności od treści reklamy.

I tak, stawki za reklamy:

- o powierzchni nieprzekraczającej 0,25 mkw. umieszczone na obiekcie, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, zawierające wyłącznie informacje o prowadzonej działalności miały wynosić 0,50 zł za jeden dzień;

- zawierające informacje o gminie, powiecie lub województwie, w szczególności w postaci planów, map tablic lub plansz itp. miały wynosić 0,20 zł za jeden dzień;

- podwyższa się o 100 proc. za reklamy świetlne i podświetlane.

Uchwałę unieważnił wojewoda opolski. Uznał on, że ustalenie odrębnej stawki opłat za reklamę w zależności od jej treści to istotne naruszenie prawa, bo wykracza poza upoważnienie z art. 40 ust. 9 ustawy o drogach publicznych.

Barbara Bieluszewska, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli, w rozstrzygnięciu nadzorczym wskazała, że z treści tego przepisu nie wynika możliwość różnicowania stawek opłat za reklamę przy zastosowaniu kryterium podmiotowego (w zależności od tego, kto ją umieszcza, np. organy samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy) czy też przedmiotowego, odnoszącego się do jej treści (informacja o samorządzie, informacja o działalności gospodarczej).

Przyjęte przez radę miejską w Ozimku kryteria naliczania opłat za reklamy naruszają również konstytucyjną zasadę równości wobec prawa poprzez faworyzowanie określonych podmiotów – zwróciła uwagę.

Przy ustalaniu stawek opłat za zajęcie pasa drogowego można tylko uwzględnić rodzaj urządzenia lub obiektu budowlanego – przypomniał organ nadzoru.

Rada Miejska w Ozimku ustaliła stawki opłat za zajęcie pasa drogowego, ale zróżnicowała ich wysokość w zależności od treści reklamy.

I tak, stawki za reklamy:

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej