Na pasach bezpieczniej, ale piesi wciąż giną. Dlaczego?

Po raz pierwszy od trzech lat spadła liczba wypadków na przejściach dla pieszych. W ubiegłym roku było ich o 150 mniej. Ale życie traci w nich prawie tyle samo osób.

Publikacja: 02.05.2025 04:30

W ubiegłym roku doszło do 4719 wypadków z udziałem pieszych

W ubiegłym roku doszło do 4719 wypadków z udziałem pieszych

Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Mazowieckie (bez Warszawy) oraz łódzkie – na drogach tych dwóch województw zginęło najwięcej pieszych – w sumie sto osób. Z kolei w całym kraju było 428 takich ofiar śmiertelnych, co oznacza niewielki spadek – wynika z raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji za 2024 rok, który przeanalizowała „Rzeczpospolita”. 

Czy uprzywilejowanie pieszych i zaostrzenie kar dla kierowców poprawiło ich bezpieczeństwo? – Żaden przepis nie zadziała jak czarodziejska różdżka i z dnia na dzień nie zmieni sytuacji. Jednak w dłuższej perspektywie nałożone na kierowców obowiązki zaczynają przynosić efekty. Zwalniają przed pasami i rzadziej dochodzi do potrąceń pieszych. I to przy rosnącym ruchu na drogach – komentuje Robert Opas z KGP.

Czytaj więcej

Śmierć szuka pieszych. Wypadków z ich udziałem przybyło

Co mówią statystyki? W ubiegłym roku doszło do 4719 wypadków z udziałem pieszych – co oznacza spadek o 224 wobec 2023 roku (o 4,5 proc.). Dla 428 pieszych finał był tragiczny, ale to o 29 zabitych mniej (o 6,3 proc.).

Najwięcej pieszych zginęło na Mazowszu. Najmniej na Opolszczyźnie i Podlasiu

Nie wszędzie sytuacja wyglądała tak samo. Najwięcej dramatów z pieszymi wydarzyło się w woj. mazowieckim – ginęli tu w co piątym wypadku, choć tych było niewiele ponad 300. Podczas gdy np. w Małopolsce przeszło 500, a zabrały życie 31 pieszym. Skąd różnice? Wpływ ma tłok, infrastruktura, to, jak szybko dotrze karetka. Najmniej straciło życie w woj. opolskim i podlaskim (po dziewięć osób w każdym).

Piesi ginęli najczęściej w tzw. obszarze zabudowanym, ale poza nim skutki wypadków były bardziej tragiczne – w co trzecim ginął człowiek, w miastach – średnio w co szesnastym. Najczarniejszy był grudzień.

Większość to typowe potrącenia przez kierowców, głównie aut osobowych – tam, gdzie doszło do „najechania na pieszego”, raport podaje, że w 78 proc. przypadków sprawcą był kierowca, w ok. 20 proc. – pieszy. Co ciekawe, 143 razy w ubiegłym roku na pieszych najechali rowerzyści – w efekcie były dwie ofiary śmiertelne, a 64 razy użytkownicy hulajnóg elektrycznych (62 pieszych zostało rannych, lecz nikt nie zginął).

Czytaj więcej

Zasada pierwszeństwa pieszych na pasach. Zapadł kolejny ważny wyrok

Od niemal czterech lat obowiązują przepisy dające pieszym pierwszeństwo nie tylko na przejściu, ale i wtedy, kiedy na nie wchodzą. Czy wprowadzone w czerwcu 2021 r. regulacje przynoszą efekt?

Wypadków na pasach o 155 mniej, ale grono zabitych prawie identyczne jak rok wcześniej

Wypadków na pasach było o 155 mniej – łącznie było ich 2529. Ale grono zabitych okazuje się niemal identyczne – zginęło 131 pieszych – tylko o jednego mniej niż w 2023 roku.

Raport KGP zauważa, że wciąż do ponad połowy wypadków z pieszymi dochodzi na pasach. I tam życie kończy niemal co trzeci pieszy, który ginie na polskich drogach. A nieustąpienie im pierwszeństwa na „zebrze” jest główną przyczyną potrąceń pieszych przez kierowców (inne „grzechy” zmotoryzowanych to nieprawidłowe cofanie, omijanie, wyprzedzanie).

Jednak warto zauważyć, że ubiegłoroczny spadek wypadków na pasach jest pierwszym od trzech lat – w 2021 r. było ich 2349, rok później 2463, a w 2023 roku – już 2684.

 – W kraju jest zarejestrowanych ok. 30 mln pojazdów, do tego auta cudzoziemskie. W dużych aglomeracjach jest gigantyczny tłok. Nie należy spodziewać się znaczącej redukcji zdarzeń na przejściach dla pieszych. Jeśli już będzie, to powolna – ocenia policjant stołecznej drogówki.

Czytaj więcej

Pieszy na przejściu musi być uważny

Z kolei prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, zauważa: – Z naszych badań wynika, że zmiany w przepisach (podniesienie kar za przekraczanie prędkości, zwiększenie ochrony pieszych na przejściach) spowodowały, że kierowcy zwolnili przed przejściami dla pieszych, szczególnie w terenie zabudowanym. To z założenia powinno skutkować wypadkami o znacznie mniejszym stopniu ciężkości, a tym samym powodować mniej ofiar wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego – prognozuje

Z naszych badań wynika, że zmiany w przepisach, w tym zwiększenie ochrony pieszych na przejściach, spowodowały, że kierowcy zwolnili przed przejściami dla pieszych, szczególnie w terenie zabudowanym. To z założenia powinno skutkować wypadkami o znacznie mniejszym stopniu ciężkości, a tym samym powodować mniej ofiar wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego

prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego

Także piesi muszą się „podciągnąć”, bo miewają złe nawyki. W minionym roku spowodowali 971 wypadków (4,5 proc. ogółu wszystkich zdarzeń w kraju) – to o 36 mniej niż rok wcześniej. Co drugi przez nieostrożne wejście na jezdnię – wprost przed jadący samochód lub zza pojazdu czy przeszkody. Ich inne „grzechy” to przechodzenie przez jezdnię w miejscu niedozwolonym lub na czerwonym świetle.

Mazowieckie (bez Warszawy) oraz łódzkie – na drogach tych dwóch województw zginęło najwięcej pieszych – w sumie sto osób. Z kolei w całym kraju było 428 takich ofiar śmiertelnych, co oznacza niewielki spadek – wynika z raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji za 2024 rok, który przeanalizowała „Rzeczpospolita”. 

Czy uprzywilejowanie pieszych i zaostrzenie kar dla kierowców poprawiło ich bezpieczeństwo? – Żaden przepis nie zadziała jak czarodziejska różdżka i z dnia na dzień nie zmieni sytuacji. Jednak w dłuższej perspektywie nałożone na kierowców obowiązki zaczynają przynosić efekty. Zwalniają przed pasami i rzadziej dochodzi do potrąceń pieszych. I to przy rosnącym ruchu na drogach – komentuje Robert Opas z KGP.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wypadki
Zderzenie tramwajów na rondzie de Gaulle'a w Warszawie. Są poszkodowani i utrudnienia
Wypadki
Dwa wypadki na S2 w Warszawie: Autokar wypadł z drogi, wielu rannych
Wypadki
Wybuch i pożar w szpitalu w Iławie. Zaczęło się od kłótni i rzutu telefonem
Wypadki
Poważny wypadek drogowy w Krakowie. Wielu rannych
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Wypadki
Warszawa. Samochód osobowy uderzył w autobus, wybuchła komora silnika. Wśród rannych roczna dziewczynka
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne