W ocenie MPiPS, obecnie obowiązujące przepisy prawa pracy nie mogą stanowić dla pracodawcy podstawy do wprowadzenia zakazu ujawniania przez pracownika własnego wynagrodzenia za pracę.
Podstawą wprowadzenia takiego zakazu nie może być przepis art. 100 § 2 pkt 2 kodeksu pracy.
W myśl tego przepisu, pracownik jest obowiązany przestrzegać postanowień regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku. Regulamin pracy jest wewnętrznym aktem pracodawcy, służącym do skonkretyzowania praw i obowiązków stron stosunku pracy, związanych z porządkiem w zakładzie pracy. Rozporządzanie własnym dobrem osobistym pracownika, jakim jest wysokość osiąganego przez niego wynagrodzenia, nie stanowi natomiast kwestii porządkowej.
Za podstawę do wprowadzenia omawianego zakazu nie może być również uznany przepis art. 100 § 1 Kodeksu pracy
. Z przepisu tego wynika, że pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy. Obowiązek stosowania się do poleceń dotyczących pracy wynika ze specyfiki stosunku pracy, który charakteryzuje się organizacyjnym podporządkowaniem pracownika pracodawcy,jeżeli chodzi o czas, miejsce i sposób wykonywania umówionej pracy. W zakres przedmiotowy "polecenia pracodawcy związanego z wykonywaniem umówionej pracy" nie wchodzi zatem polecenie zachowania w tajemnicy uzyskiwanego wynagrodzenia, ze względu na oczywisty brak związku takiego polecenia z organizacyjno-kierowniczą rolą pracodawcy w organizowaniu procesu pracy.