Za mało na bezpieczeństwo

Z Unii Europejskiej dostaliśmy prawie 20 mld zł na modernizację torów. Z tego zaledwie 1,4 mld zł przeznaczyliśmy na systemy sterowania ruchem

Publikacja: 04.03.2012 20:53

Obecnie w dobrym stanie jest zaledwie 36 proc. torów. Kolejne 35 proc. – w dostatecznym, a w złym – 29 proc. linii kolejowych. Ten stan szybko się nie poprawi, bo jak szacują eksperci, potrzeba na to ok. 50 mld zł.

Tymczasem spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie jest w stanie wydać nawet przyznanej dotacji. W ubiegłym roku zmodernizowała około 430 km z 19,3 tys. km torów, którymi zarządza spółka. Na inwestycje wydała 3,4 mld zł. Jak mówił Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, w 2012 r. prace mają zakończyć się na 413-km linii, a wykonawcy mają wystawić faktury na ok. 6 mld zł.

5,6 tys.


km Linie kolejowe o tej długości są w Polsce w stanie niezadowalającym

To o wiele za mało, by poprawić bezpieczeństwo i komfort podróżnych oraz choćby zbliżyć się do realizacji rządowego "Wieloletniego planu inwestycji kolejowych do 2013 roku z perspektywą do roku 2015". Zgodnie z nim na nowe tory w latach 2011 – 2013 mamy wydać  21,5 mld zł. To oznaczałoby, że w przyszłym roku wykonawcy musieliby wystawić faktury na zrealizowane prace na prawie 12 mld zł. I zakończyć prace na prawie 1,5 tys. km torów. O tym można tylko pomarzyć, bo w latach 2010 – 2011 PKP PLK miało realizować prace warte po 5 mld zł rocznie. Było w stanie wykorzystać zaledwie po 3,5 mld.

Na dodatek w ubiegłym roku rząd zadecydował o przekazaniu 1,2 mld zł z puli kolejowej na drogi. Powodem był brak możliwości wykorzystania tych środków. Sprawa przesunięcia zostaje otwarta, bo zgodzić się na to musi Komisja Europejska, a jeszcze nie zajęła stanowiska.

Zdaniem Leszka Mietka, szefa Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, rząd zaniedbuje inwestycje związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego: – W tym zakresie Urząd Transportu Kolejowego jest nieefektywny, zajmuje się głównie czystością #toalet. Tymczasem każdy z przewoźników sam przygotowuje instrukcje związane z bezpieczeństwem ruchu, brakuje wspólnych wytycznych.

6 mld zł


Taką kwotę zamierza w tym  roku wydać na swoje inwestycje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe

Dodaje, że polski system sterowania ruchem pochodzi sprzed 100 lat, tyle że wówczas był mechaniczny, a teraz jest elektryczny. – To system oparty na ludzkich decyzjach. Europejski System Sterowania Ruchem, który jest dopiero testowany na jednym odcinku na Centralnej Magistrali Kolejowej, nie pozwala na popełnienie błędu – podsumowuje szef ZZMK.

Na liście projektów kluczowych rządowego programu "Infrastruktura i środowisko" znajdują się cztery projekty dotyczące wprowadzenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym o łącznej wartości ok. 1,4 mld zł. Nowy system ma działać m.in. na trasie z Gdyni do Warszawy, Legnica – Wrocław – Opole czy z Legnicy do Bielawy Dolnej.

Docelowo na 5 tys. km planowane jest wdrożenie systemu europejskiego, który umożliwia prowadzenie ruchu z prędkością ponad 160 km na godzinę. Na kolejnych 15 tys. km torów ma być wdrożony system komunikacji GSM-R. Jak czytamy na stronie PKP PLK, ma on w perspektywie kilkunastu lat zastąpić obecnie eksploatowany, przestarzały system radiołączności analogowej.

Kolej ma szanse na uzyskanie w przyszłym budżecie Unii Europejskiej większych środków na inwestycje kolejowe. Musi mieć jednak gotowe projekty. PKP PLK w tym roku na prace przygotowawcze planuje wydać 133,8 mln zł.

Obecnie w dobrym stanie jest zaledwie 36 proc. torów. Kolejne 35 proc. – w dostatecznym, a w złym – 29 proc. linii kolejowych. Ten stan szybko się nie poprawi, bo jak szacują eksperci, potrzeba na to ok. 50 mld zł.

Tymczasem spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie jest w stanie wydać nawet przyznanej dotacji. W ubiegłym roku zmodernizowała około 430 km z 19,3 tys. km torów, którymi zarządza spółka. Na inwestycje wydała 3,4 mld zł. Jak mówił Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, w 2012 r. prace mają zakończyć się na 413-km linii, a wykonawcy mają wystawić faktury na ok. 6 mld zł.

Pozostało 81% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!