– Przebicie się ze schematycznym komunikatem marketingowym będzie praktycznie niemożliwe.
Ulotką, blogiem, tweetem
„Efekt mazowiecki", jak to określa prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej Jan Błoński, ma więc być osiągnięty za pomocą wielu działań. Warszawa uruchomi m.in. 13 infokiosków, tymczasowe punkty informacji turystycznej, wyda przewodnik po atrakcjach stolicy, ale też po Mazowszu, m.in. o turystyce weekendowej, konnej itp. Specjalnie na Euro przygotowano też katalog gospodarstw agroturystycznych i wydarzeń kulturalnych w regionie.
– Z badań wynika, że zagraniczni goście źle oceniają poziom informacji turystycznej w Polsce – mówi prezes DOT Jarosław Charłampowicz. Dlatego specjalnie przeszkoleni wrocławscy wolontariusze podpowiedzą nie tylko, jak dojechać na stadion, ale i co warto zwiedzić na Dolnym Śląsku. DOT przygotował broszurę Top 30 – to najciekawsze miejsca warte odwiedzenia opisane w kilku językach. Te informacje znajdą się też na odwrocie tzw. skarbu kibica: zeszytu ze składami reprezentacji i sylwetkami graczy, do notowania wyników meczów.
Poznań uruchomił niedawno na swej oficjalnej stronie blogi mieszkających tu Chorwata, Włocha, Irlandczyka, Anglika i Hiszpana, którzy w swoich językach opowiadają, jak się żyje w stolicy Wielkopolski. Gdańsk zadbał o kampanię skierowaną do zagranicznych turystów, wykorzystując m.in. Twittera, Facebooka i Google+ pod wspólnym hasłem #inGdansk. Chce ułatwić gościom poznawanie miasta poprzez zabawę. Zaplanowano konkursy, a na czas Euro 2012 specjalnie wyznaczony „korespondent" będzie relacjonował wydarzenia w mediach społecznościowych.
Zagrajcie na emocjach
Na ściągnięcie do siebie kibiców-turystów liczą również miejscowości, w których nie będzie meczów. Malutkie Krośnice na skraju największego w Europie zespołu stawów – Milickich – chcą wykorzystać do promocji wrocławskich wolontariuszy i sieć punktów informacyjnych DOT, która zaprosiła samorządy zamierzające promować się podczas Euro.
W Poznaniu na własną rękę kampanię promocyjną organizuje Dolina Noteci. Klaster turystyczny gmin przygotowuje specjalnie na Euro przewodnik, który będzie dostępny m.in. w hotelach i na stacjach paliw. Gminy Czarnków i Drawsko od dłuższego czasu w ramach projektu „Statkiem na Euro 2012" zachęcają miłośników rzecznych barek, aby przypłynęli do Polski i zatrzymali się w jednej z ich nowo zbudowanych marin.