Ankieta "Rzeczpospolitej": Anna Jesień (SLD, miejsce 7, okręg nr 3, podlasko-warmińsko-mazurskie)

Na pytania "Rzeczpospolitej" odpowiada Anna Jesień, kandydatka do Parlamentu Europejskiego z listy Sojuszu Lewicy Demokratycznej.

Publikacja: 11.04.2014 00:19

1. Przyszłość integracji. Czy Unia Europejska powinna pozostać dalej związkiem państw, zmierzać w kierunku federalizacji, czy też stawać się w dłuższej perspektywie superpaństwem?

Unia Europejska powinna podążać w kierunku dalszej federalizacji, ale w ramach mówiącej jednym głosem organizacji. Parlament Europejski byłby odpowiedzialny za tworzenie wspólnych standardów usług publicznych takich jak edukacja, zdrowie, ekologia. Nadzór PE oraz KE polegałaby na dbaniu o zbliżoną jakość i dostępność tych usług we wszystkich krajach członkowskich. UE powinna dążyć do ustroju egalitarnego o równych prawach i obowiązkach wszystkich obywateli, ale w ramach państw federacyjnych. Kandydaci do PE są wybierani w wyborach bezpośrednich i reprezentują swoich wyborców oraz partie dlatego uważam, że zwycięskie ugrupowanie powinno mieć największy wpływ na politykę  i wybór władz UE.

2. Kiedy i na jakich warunkach Polska powinna przystąpić do Unii Walutowej i przyjąć Euro?

Wspólna waluta to wygoda dla konsumentów i przedsiębiorców ze względu na brak wahań i kosztów wymiany. Dodatkowo Euro jest drugą po dolarze amerykańskim walutą na świecie. Jest uważane za stabilną walutę i wpływa korzystnie na postrzeganie UE wśród partnerów handlowych. Zaletą własnej waluty jest większa szansa na uniknięcie kryzysu gospodarczego. Istnieją też liczne obawy społeczeństwa i przy podejmowaniu decyzji o wejściu do strefy euro należy je uwzględnić. Większość obywateli boi się niekontrolowanego wzrostu cen i rząd przed wejściem do strefy euro musi przygotować odpowiednie przepisy ochronne.

3. Czy, kiedy i na jakich warunkach Polska powinna wejść do Unii Bankowej?

Wydaje się nielogiczne przystąpienie do strefy euro, a nie wstąpienie do uni bankowej. Sądzę jednak, że w tej kwestii powinni wypowiadać się przede wszystkim ekonomiści z doświadczeniem bankowym i znający ekonomię UE. Odpowiednią instytucją w Polsce jest NBP, który jako instytucja niezależna i odpowiedzialna za politykę monetarną powinna przygotować odpowiednie analizy i przedstawić je do konsultacji.

4. Polityka energetyczna i klimatyczna. Co ważniejsze: środowisko czy gospodarka. Jakie powinny być polskie priorytety w sprawie bezpieczeństwa energetycznego i wspólnej polityki energetycznej UE. Czy Europa powinna być bardziej niezależna energetycznie – jak to osiągnąć. Czy Unia Europejska powinna iść w kierunku dalszego zaostrzenia prawa ochrony środowiska, bez względu na koszty jakie poniosą państwa/ przedsiębiorcy?

Polska jest w tej kwestii w bardzo trudnym położeniu. Z jednej strony filarem naszej energetyki jest węgiel, a z drugiej zobowiązania do zmniejszenia emisji CO2. Musimy pamiętać, że wydobycie węgla to miejsca pracy dla wielu Polaków. Wydaje się, że jedynym wyjściem jest wywalczenie jak najdłuższego czasu na przejście na OZE. UE musi wziąć pod uwagę, że w przypadku drastycznego zmniejszenia wydobycia węgla oraz budowa nowych „ekologicznych" elektrowni może spowodać ogromne problemy finansowe i społeczne w naszym kraju. Należy wywalczyc jak najwięcej funduszy europejskich na wdrażanie nowych technologii oraz na lokalne inicjatywy mające na celu pozyskiwanie energii z OZE.

5. Unia gospodarcza. Jak daleko powinna sięgać współpraca gospodarcza. Czy powinno dojść do harmonizacji podatkowej i budżetowej w ramach państw członkowskich UE?

W dłuższej perspektywie Unia Europejska powinna dążyć do harmonizacji podatkowej i budżetowej. Proces ten wydaje się konsekwencją integracji europejskiej. Konkurencyjność będzie wymuszała jednolitość podatków i budżetów. Obywatel mający do wyboru zbliżone warunki socjalne a niższe podatki, zawsze wybierze to drugie. Prowadzi to do migracji podatkowej i wymusza obniżanie podatków. Ważne jest, aby wynikiem tej integracji było szacowanie do dołu, a nie do góry. Unia zawsze musi pamiętać, że najważniejszy jest obywatel i należy chronić jego interesy.

6. Wspólny rynek i swoboda przepływu osób. Jakie wysiłki należy podjąć na rzecz wzmocnienia wspólnego rynku w UE? Jak przeciwdziałać coraz silniej pojawiającym się w UE tendencjom do ograniczenia jednej z fundamentalnych zasad UE – swobodnego przepływu osób?

Jest to fundament i cel powołania UE. Od  początku swojego istnienia funkcjonowała ona jako unia gospodarcza. Polska gospodarka ma wiele do zaoferowania i nie musimy się obawiać o polskich przedsiębiorców, ale musimy pilnować, aby mieli równe prawa w stosunku do swoich odpowiedników w innych krajach UE. Dyskutowanie czy zaciesniać jest bezsensowne, należy pytać jak szybko i jak najlepiej zadbać o naszych producentów. Jeżeli chodzi o swobodny przepływ osób sytuacja jest podobna i wydaję mi się, że nie ma dzisiaj możliwości i przyzwolenia społecznego na ograniczenie tego przepływu. Każda taka decyzja powinna powodować izolację danego kraju, także gospodarczą, bo pracownicy to także forma „produktu", który możemy zaoferować i ograniczanie jego „sprzedaży" byłoby formą embarga. To zaprzeczenie ideii UE.

7. Polityka rolna. Czy należy utrzymać na obecnym poziomie pomoc dla rolnictwa w krajach UE? Czy UE powinna rozważyć inną alokację tych środków np. na rozwój innowacyjnej gospodarki?

Polska nie umie poradzić sobie z problemem rolnictwa od wielu lat. Trwają dyskusje, ale brak jest siły politycznej, aby rozwiązać tą sytuację. Na pewno wiele z WPR zostało źle wykorzystane. Powinno się postawić większy nacisk na innowacyjność rolnictwa poprzez wdrażanie nowych technologii. Ciągle dużo funduszy zostało "przejedzonych", a nie na unowocześnienie gospodarstw. Musimy pamiętać, że około 40% ludności mieszka na wsi i zwiększenie atrakcyjności produkcji rolnej zwiększy wpływy do budżetu państwa, jak i poprawi sytuację materialną znacznej części obywateli. Część tych środków powinna być przeznaczona na podniesienie poziomu edukacji na obszarach wiejskich i szkolenia dla rolników np. w innych krajach o wysoce rozwiniętym rolnictwie.

8. Budżet UE. Jak duży budżet powinna mieć Unia Europejska. Jeśli większy niż dziś, to proszę wskazać źródła dochodów (podatek europejski, podatek od transakcji finansowych, większy udział w dochodach podatkowych państw UE?). Czy powinien powstać osobny budżet strefy Euro?

Budżet na najbliższe lata jest mniejszy od obecnego o 3.5%. To dużo i należy walczyć o jego zwiększenie oraz niezmniejszenie naszej części. Dodatkowe wpływy do budżetu UE można pozyskać na różne sposoby chociażby przez ograniczenie administracji. Rzeczywiste korzyści finansowe mógłby przynieść podatek od transakcji finansowych, jednak obawiam się przeniesienia kosztów na obywateli. Należałoby przygotować odpowiednie przepisy chroniące obywateli. Jeżeli chodzi o budżet Strefy Euro to oczywiście prowadziłoby to do dezintegracji unii i marginalizacji krajów takich jak Polska. Musimy więc walczyć o jeden budżet UE i równocześnie dążyć do przyjęcia euro.

9. Rozszerzenie UE. Czy opowiada się Pan/Pani za rozszerzeniem UE na nowe kraje (jeśli tak to jakie? np. Ukrainę, Mołdowę, Gruzję, Turcję), nawet kosztem zmniejszenia funduszy strukturalnych dla Polski w przyszłości?

Polska zawsze była orędownikiem pełnej integracji europejskiej. Należy jednak pamiętać, że przyjmowanie nowych członków jedynie dla „idei" nie jest słuszne. Każdy kraj powinien chcieć integracji i zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności jaka na nim ciąży oraz na wyzwaniach, którym będzie musiał sprostać. Należy unikać sytuacji jak w Grecji , gdzie w wyniku niezadowolenia obywateli cała odpowiedzialność za złe rządzenie spada na UE. W dzisiejszym świecie liczą się tylko silni i dlatego nie wolno nikogo pozostawiać bez pomocy, ale nowi członkowie muszą także coś wnosić do naszej społeczności.

10. Polityka wschodnia i polityka obronna. Jakie powinny być polskie priorytety w sprawie wspólnej polityki wschodniej Unii Europejskiej. Jakimi instrumentami powinno się posługiwać państwa i/lub Unia Europejska w celu wzmocnienia możliwości obronnych Polski i Unii.

Fundamentem wspólnej polityki wschodniej powinna być WSPÓLNA POLITYKA. Niestety istnieje wiele przykładów braku jedności unii w stosunkach gospodarczych z Rosją. Niektóre kraje stawiają swój interes nad unijny. Po pierwsze należy więc wypracować przepisy zabraniające takich praktyk. Po drugie sankcje wprowadzane w stosunku do jednego z członków UE powinny być uważane za sankcje wobec całej Unii. Taki akt powodowałby solidarność członków i umożliwiłby silną i zdecydowaną reakcję.

NATO to pakt północno-atlantycki, a nie Unijny. Unia powinna posiadać swoją armię, która może być częścią NATO. Konflikty w Europie powinniśmy rozwiązywac sami co nie oznacza, że nie możemy prosić o pomoc sojuszników. Ukraina powinna sama rozwiązać swoje problemy i żadne obce wojska nie mają prawa prowadzić działań na jej terenie – ani Rosyjskie ani NATO. O ile Ukraina zwróci się do nas o pomoc powinniśmy jej udzielić w ramach istniejących przepisów, ale pamiętając o interesie całej UE. Każde państwo dąży do posiadania „dobrych" sąsiadów. Powinniśmy pomóc Ukrainie stać się jednym z nich. Podobnie powinniśmy postępować w stosunku do Rosji i dążyć do demokratyzacji tego kraju, choćby wydawało się to niemożliwe.

11. Polityka demograficzna. Jaka powinna być odpowiedź państwa i instytucji UE na pogarszającą się sytuację demograficzną Polski? Obecnie UE nie ma kompetencji w tej dziedzinie. Czy powinno się to zmienić czy pozostawić na poziomie krajowym?

Problem demograficzny to problem cywilizacyjny. Obecna sytuacja ekonomiczna społeczeństw związana z niewystarczającą liczbą miejsc pracy prowadzi do zmian w organizacji rodzin. Dzisiaj posiadanie dziecka staje się luksusem, a dwóch to już rozrzutność. Pracodawcy patrzą na pracowników mających małe dzieci jak na mniej wartościowych. Pracownik bezdzietny nie zwalnia się z pracy i nie idzie na macierzyński (tacierzyński) urlop. Do tego dochodzi trudność w zakupie mieszkania. Korzystne warunki udzielania kredytów dla młodych rodzin na pewno by pomogły. Powoduje to coraz większy niż demograficzny. Państwo powinno się skupić przede wszystkim na tych problemach. Należy zadbać o bezpieczeństwo socjalne rodzin oraz zachęcać do zakładania nowych. Państwo powinno zapewnić darmowe przedszkola, tanie żłobki, a w przypadku wielodzietnych rodzin darmowe, dostęp do wysokiego poziomu bezpłatnej edukacji. Musimy pamiętać, że więcej obywateli to większe wpływy do przyszłych budżetów.

Nie sądzę, aby można centralnie sterować rozwiązywaniem tych problemów, gdyż wymagają one dogłębnej wiedzy o lokalnych zagadnieniach i umiejętności ich zrozumienia. Państwa powinny przygotowywać analizy i proponować programy ich rozwiązania z uwzględnieniem potrzebnych funduszy. Unia decydowałaby o przydziale środków.

12. Prawo rodzinne. Czy Unia Europejska powinna uzyskać większe kompetencje w obszarze prawa rodzinnego? (Dziś Bruksela nie może narzucić niczego krajom członkowskim w tej sprawie) Czy jest Pan za liberalizacją i ujednoliceniem prawa dotyczącego zawierania małżeństw przez pary homoseksualne we wszystkich krajach członkowskich UE. Czy to samo powinno dotyczyć kwestii aborcji?

Jestem przeciwna narzucaniu przez Unię rozwiązań w tej dziedzinie, gdyż istnieje zbyt duża różnorodność kulturowa w obrębie państw członkowskich. Trudno sobie wyobrazić sytuację, w której posiadamy takie samo prawo co np. Holandia. Uważam, że jeżeli chodzi o zawieranie związków małżeńskich cywilnych przez pary homoseksualne, to nie powinno być ograniczeń. Akt ślubu cywilnego to akt prawny i każdy obywatel jest równy w świetle prawa. Jestem przeciwna adopcji przez te pary, ponieważ uważam, że każde dziecko musi mieć zapewniony równy start w życiu, a brak jednego z rodziców w rodzinie mu tego nie daje.

W kwestii aborcji uważam, że życie powinno być chronione za wszelką cenę, ale jednocześnie uważam, że w szczególnych przypadkach, jak gwałt czy zagrożenie życia, kobieta powinna mieć możliwość decyzji w tej sprawie.

Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego