Internet nie zabija muzyki

Wojtek Rodek, szef muzyczny Akademickiego Radia Kampus, wykładowca dziennikarstwa UW

Publikacja: 19.06.2012 09:04

Rz: Muzycy zaczęli sami wydawać płyty, robić promocję i organizować trasy koncertowe. Dlaczego muzycy zmienili się z artystów w biznesmenów?

Wojtek Rodek: Dziś małe firmy, czasem jednoosobowe przedsiębiorstwa samych muzyków, spokojnie mogą konkurować z wielkimi korporacjami. Dzięki Internetowi praktycznie każdy jest w stanie dotrzeć ze swoją muzyką do odbiorców.

Na czym właściwie muzycy zarabiają pieniądze, jeśli muzyka jest tak łatwo dostępna w sieci?

Dziś wszystko zostało odwrócone. Kiedyś grało się trasy koncertowe po to, by promować płytę, a dziś nagrywa się płyty, by grać koncerty. Czasem nawet opłaca się płytę wrzucić za darmo do Internetu, byle tylko przyniosła zespołowi jak największą popularność, którą potem będzie mógł on spieniężyć na trasie koncertowej.

A co z tymi, którzy nie mogą lub nie chcą grać komercyjnych koncertów?

A co z producentami drewnianych kół do samochodów?... Muszą zacząć tworzyć swoje produkty w inny sposób. To nie jest oczywiste, że jeśli jest się artystą tworzącym rzeczy wybitne, to będzie się odpowiednio zarabiać. Bezwzględne prawa kapitalizmu są takie, że trzeba się dostosować do warunków.

Muzycy często twierdzą, że Internet utrudnił im życie.

Na pewno ilość problemów, które stworzył, jest nieproporcjonalnie mała do tego, ile dał nowych możliwości. Kiedyś, gdy ktoś chciał poznać nowe trendy, włączał radio i musiał zaufać prowadzącemu, że on mu je właśnie przedstawia.

Teraz za to muzyki jest tak dużo, że i tak potrzebujemy radia, by nam wybrało coś sensownego...

Tyle że póki radio było jedynym medium dającym nam dostęp do muzyki, to duże wytwórnie narzucały nam swoje produkty. To one prowadziły ze stacjami poważne interesy. Rzadko się zdarzało, by ktoś z ulicy trafił na antenę. A już na pewno nie dużego radia.

To się zmieniło?

Dziś każdy, kto robi dobrą muzykę, jest w stanie sam zadbać także o jej sukces komercyjny. Bez pomocy dużej wytwórni.

I dlatego muzycy stali się tacy przedsiębiorczy, bo to im się po prostu opłaca.

—rozmawiał Michał Płociński

Rz: Muzycy zaczęli sami wydawać płyty, robić promocję i organizować trasy koncertowe. Dlaczego muzycy zmienili się z artystów w biznesmenów?

Wojtek Rodek: Dziś małe firmy, czasem jednoosobowe przedsiębiorstwa samych muzyków, spokojnie mogą konkurować z wielkimi korporacjami. Dzięki Internetowi praktycznie każdy jest w stanie dotrzeć ze swoją muzyką do odbiorców.

Pozostało 84% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!