Przez Kazachstan do Azji

Rozwój wymiany handlowej z Kazachstanem daje firmom szanse ekspansji na kolejne rynki azjatyckie.

Publikacja: 20.09.2017 19:27

Astana jest przykładem możliwości rozwojowych Kazachstanu

Astana jest przykładem możliwości rozwojowych Kazachstanu

Foto: Fotolia

Obecny rok może przynieść odwrócenie negatywnego trendu w wymianie handlowej Polski z Kazachstanem. Po pierwszych siedmiu miesiącach polski eksport wyniósł 278,7 mln euro i w porównaniu z ubiegłym rokiem podskoczył o blisko 116 mln euro. Wzrósł także import: z niespełna 250 mln euro do prawie 403 mln euro. Te zmiany wzmacniają pozycję Kazachstanu jako jednego z naszych perspektywicznych partnerów gospodarczych. Są dobrym prognostykiem zwłaszcza dla polskiego eksportu, który w ostatnich kilkudziesięciu miesiącach mocno słabł.

Jeśli już w 2015 r. wartość polskich towarów, jakie trafiły na kazachski rynek, wyniosła 361,5 mln euro w porównaniu z 426,7 mln euro rok wcześniej, to w ubiegłym roku eksport stopniał jeszcze bardziej, do 293,6 mln euro. W rezultacie Polska zajęła dopiero 14. pozycję (siódme miejsce wśród krajów UE) pod względem wartości eksportu do Kazachstanu, m.in. za Chinami, Niemcami, USA, Japonią, Włochami, Holandią, Francją, Turcją, Ukrainą oraz Rosją, Uzbekistanem i Białorusią. Teraz pojawia się szansa na poprawę tej pozycji.

Brama do Azji

– Ten kraj to brama prowadzącą do Azji, a Polska jest bramą prowadzącą do Unii Europejskiej. Mamy olbrzymi potencjał do współpracy – mówił o Kazachstanie wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński podczas Polsko-Kazachstańskiego Forum Gospodarczego zorganizowanego w czasie wystawy Expo w Astanie. W forum uczestniczyło 120 firm z Polski i tyle samo z Kazachstanu. Podpisano dziesięć umów, m.in. memorandum o współpracy pomiędzy polskim producentem leków Polpharma a Kazakh Invest, które dotyczy budowy nowej linii produkcyjnej do wytwarzania produktów bioenergetycznych. Innym przykładem jest memorandum o partnerstwie pomiędzy Ptak Warsaw Expo a Izbą Handlu Międzynarodowego Republiki Kazachstanu.

Według Ministerstwa Rozwoju do perspektywicznych sektorów we współpracy handlowej i inwestycyjnej z Kazachstanem można zaliczyć budownictwo, gospodarkę mieszkaniowo-komunalną, przemysł farmaceutyczny i usługi medyczne, rolnictwo i przetwórstwo rolno-spożywcze. Atrakcyjne są także maszyny i urządzenia dla górnictwa, technologie ochrony środowiska, usługi logistyczno-transportowe oraz przemysł obronny i chemiczny. Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu w Banku Zachodnim WBK, kluczowe dla zdobycia kazachskiego rynku będzie m.in. przygotowanie oferty produktów odpowiednich dla tego kraju.

– Dobrym przykładem są tu maszyny dla rolnictwa: duża powierzchnia upraw w Kazachstanie powoduje, że lokalni polscy producenci musieliby dostosować rozmiar maszyn do potrzeb tego odbiorcy, maszyny używane z Polsce są po prostu za małe – mówi Dylak. Ważne jest także przygotowanie odpowiedniej oferty finansowania odbiorców, którzy w przypadku maszyn i urządzeń oczekują wieloletnich kredytów.

Szybki rozwój

Kazachowie poszukują możliwości rozwoju m.in. w sektorach: rolno-spożywczym, energetycznym, maszynowym, farmaceutycznym, petrochemicznym, hutniczym i innowacyjnym. Inwestorów ma przyciągać dziesięć stref ekonomicznych, które obejmują priorytetowe sektory kazachstańskiej gospodarki. Eksperci BZ WBK podkreślają, że Kazachstan jest krajem, który intensywnie się przeobraża. Potencjał widać tu nie tylko dla eksportu towarów, ale także eksportu usług, głównie budowlanych, oraz inwestycji bezpośrednich.

– Szczególnie warto o tym myśleć w kontekście spodziewanego rozwoju strefy na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku – podkreśla Dylak.

Polskie inwestycje w Kazachstanie, gdzie zarejestrowano 190 firm z polskim kapitałem, są warte ok. 130 mln dolarów. Do największych inwestorów należą takie firmy, jak produkująca leki Polpharma, która zakupiła farmaceutyczną spółkę Chimfarm, oraz Selena z branży chemii budowlanej, która w Kazachstanie wybudowała dwie fabryki i centra dystrybucyjne. Z kolei inwestorzy z Kazachstanu zainwestowali w Polsce przeszło 70 mln dolarów.

Prestiżowy awans

O tym, że Kazachstan może być atrakcyjnym partnerem gospodarczym, świadczy ranking Doing Business. Już w zestawieniu 2016 roku zajął 41. miejsce, wyprzedzając m.in. Rosję (51. pozycja), Chiny (84.) czy Brazylię (116.). W tegorocznym zestawieniu awansował na miejsce 35.

Na razie jednak relacje gospodarcze z Kazachstanem utrudnia sytuacja geopolityczna: w gospodarkę tego kraju uderza konflikt rosyjsko-ukraiński, ponadto spadek cen ropy naftowej oraz dewaluacja kazachstańskiej waluty. W rezultacie część polskich eksporterów wciąż woli szukać bezpieczniejszych rynków.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Obecny rok może przynieść odwrócenie negatywnego trendu w wymianie handlowej Polski z Kazachstanem. Po pierwszych siedmiu miesiącach polski eksport wyniósł 278,7 mln euro i w porównaniu z ubiegłym rokiem podskoczył o blisko 116 mln euro. Wzrósł także import: z niespełna 250 mln euro do prawie 403 mln euro. Te zmiany wzmacniają pozycję Kazachstanu jako jednego z naszych perspektywicznych partnerów gospodarczych. Są dobrym prognostykiem zwłaszcza dla polskiego eksportu, który w ostatnich kilkudziesięciu miesiącach mocno słabł.

Pozostało 88% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki