Informację trzeba podać w biuletynie i na wniosek

Każda osoba, na której ciąży obowiązek udostępniania informacji publicznej, a która się z niego nie wywiązuje, podlega odpowiedzialności karnej. Może zapłacić grzywnę, ale także trafić na rok do więzienia

Aktualizacja: 12.12.2008 07:06 Publikacja: 12.12.2008 05:30

Zasady udostępniania informacji publicznej określają przepisy ustawy z 6 września 2001 r. Prawo dostępu do niej przysługuje każdemu. Jego ograniczenie jest możliwe ze względu na potrzebę ochrony prywatności osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Nie można jednak odmówić udzielenia informacji o podmiotach, które zrezygnowały z prawa do ochrony lub wyraziły zgodę na jej udostępnienie. Prawo to podlega również ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych. Jednocześnie ustawodawca zastrzegł, że ograniczenia te nie dotyczą danych o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji.

[srodtytul]Obowiązek publikacji...[/srodtytul]

Ustawodawca określił również formy udostępniania informacji. Podstawową jest publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej. O tym, co w nim zamieścić, mówi art. 6 ustawy, wymieniając m.in. obowiązek zamieszczania informacji o zamierzonych działaniach władzy uchwałodawczej (porządek sesji rady gminy, projekty uchwał), zadaniach i kompetencjach wójta (burmistrza czy marszałka) oraz o osobach sprawujących te funkcje. W biuletynie informuje się również o sposobach załatwiania spraw w urzędzie gminy (starostwie, urzędzie marszałkowskim), rejestrach, ewidencjach czy o organizowanym naborze pracowników (konkursy). Te, które nie muszą być obowiązkowo zamieszczone w biuletynie, udostępniane są na wniosek.

[srodtytul]... lub na wniosek[/srodtytul]

Powinno to nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego złożenia. Gdy informacja nie może zostać udostępniona w terminie ustawowym, podmiot obowiązany do jej udzielenia powiadamia o tym zainteresowanego, podając termin, w którym informacja zostanie przekazana. Ustawodawca zastrzegł jednak, że ostateczny termin załatwienia wniosku nie może być dłuższy niż dwa miesiące licząc od dnia jego złożenia.

Udostępnienie na wniosek następuje zgodnie z jego treścią i w żądanej formie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której gmina nie ma możliwości technicznych jej udostępnienia w formie określonej we wniosku. Należy wówczas niezwłocznie zawiadomić wnioskodawcę o tym fakcie na piśmie. Gdy wnioskodawca w terminie 14 dni od powiadomienia nie złoży ponownego wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanej w powiadomieniu, postępowanie się umarza.

[srodtytul]Czasami decyduje sąd[/srodtytul]

Odmowa udostępniania następuje zawsze w drodze decyzji. Stosuje się do niej przepisu kodeksu postępowania administracyjnego z dwoma zastrzeżeniami. Po pierwsze – odwołanie od takiej decyzji powinno być rozpatrzone w ciągu 14 dni. Po drugie – uzasadnienie powinno zawierać także imiona i nazwiska osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania, oraz dane podmiotów, ze względu na dobra których nastąpiła odmowa.

Jeżeli odmowa nastąpiła ze względu na wyłączenie jej jawności z powołaniem na ochronę danych osobowych, prawa do prywatności oraz tajemnicę, np. przedsiębiorcy, to wnioskodawca może wystąpić do sądu powszechnego z powództwem o jej udostępnienie. Sądem właściwym do orzekania w tej sprawie jest sąd rejonowy właściwy ze względu na siedzibę podmiotu, który odmówił udostępnienia informacji publicznej.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162786]ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.)[/link][/i]

[ramka][b]Opłaty za udostępnienie[/b]

Art. 15 ustawy o dostępie do informacji publicznej przewiduje możliwość pobierania opłaty za jej udostępnienie.

Mogą być one pobrane, jeżeli konieczność przekształcenia informacji zgodnie z treścią wniosku spowoduje powstanie dodatkowych kosztów. Opłatę pobiera się w wysokości odpowiadającej tym kosztom. O kosztach należy powiadomić wnioskodawcę.

Powstaje zatem problem, jak należy postąpić, jeżeli wnioskodawca nie udzieli odpowiedzi na zawiadomienie. Czy w takiej sytuacji organ ma nadal obowiązek informacji udzielić, czy może powinien pozostawić sprawę bez rozpoznania? Odpowiedzi na to pytanie udzielił warszawski Wojewódzki Sąd Administracyjny, który stwierdził, że bezczynność wnioskodawcy w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia go o kosztach udostępnienia informacji publicznej będzie prowadzić do udostępnienia informacji w sposób i w formie wskazanych pierwotnie we wniosku i wiązać się z koniecznością opłacenia przez wnioskodawcę kosztów we wcześniejszym zawiadomieniu. Takie rozwiązanie gwarantuje pewność działania podmiotu zobowiązanego, nie pozostawia go w niepewności co do konieczności i zakresu realizacji ciążącego na nim obowiązku udostępnienia informacji w sposób wskazany we wniosku, a także nie wyłącza możliwości zmiany lub wycofania wniosku przez zainteresowany podmiot [b](wyrok z 30 kwietnia 2007 r., III SAB/Wa 60/06)[/b]. [/ramka]

Zasady udostępniania informacji publicznej określają przepisy ustawy z 6 września 2001 r. Prawo dostępu do niej przysługuje każdemu. Jego ograniczenie jest możliwe ze względu na potrzebę ochrony prywatności osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Nie można jednak odmówić udzielenia informacji o podmiotach, które zrezygnowały z prawa do ochrony lub wyraziły zgodę na jej udostępnienie. Prawo to podlega również ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych. Jednocześnie ustawodawca zastrzegł, że ograniczenia te nie dotyczą danych o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów