Skarga na bezczynność organu administracji jest szczególnym sposobem zaskarżania szeroko rozumianej działalności organu administracji. Sens tego środka quasi-odwoławczego wyraża się w umożliwieniu stronie postępowania administracji zaskarżenia sposobu procedowania organu w sprawie, polegającego na zaniechaniu jej załatwienia.
Jeżeli organ administracji się uchyla lub opóźnia w wydaniu rozstrzygnięcia (w formie decyzji bądź postanowienia) lub dopuszcza się zaniechania podjęcia aktu albo dokonania określonej czynności, w normalnym toku instancji nie przysługuje stronie możliwość zainicjowania postępowania kontrolnego. Skarga na bezczynność uzupełnia więc wachlarz środków, jakimi strona postępowania administracyjnego może żądać weryfikacji działalności organu.
[srodtytul]Najpierw zażalenie, potem skarga[/srodtytul]
Skarga została wprowadzona do systemu prawa polskiego ustawą „Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi” (p.p.s.a.). Właściwym dla rozpatrzenia skargi jest wojewódzki sąd administracyjny, na którego obszarze właściwości ma siedzibę organ administracji publicznej, którego działalność została zaskarżona. Realizuje ona dwa cele. Z jednej strony służy zdyscyplinowaniu organu, który doprowadza do przewlekłości postępowania administracyjnego i nie dotrzymuje terminów rozpatrzenia sprawy, a z drugiej, gdy w ogóle nie podejmuje żadnej czynności, uważając, że nie istnieje obowiązek prawny zobowiązujący go do działania (milczenie).
Skargę na bezczynność wnosi się po wyczerpaniu środków zaskarżenia w administracyjnym toku instancji (a więc na etapie administracyjnym). Oznacza to, że przed jej wniesieniem strona postępowania (skarżący) jest zobowiązana do wniesienia zażalenia do organu wyższego stopnia na nieterminowe załatwienie sprawy w trybie art. 37[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=133093] kodeksu postępowania administracyjnego [/link](k.p.a.).