Dostęp do niej może być jednak ograniczony ze względu na ochronę danych osobowych oraz tajemnice przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa, określone w ustawach o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz o dostępie do informacji publicznej.
Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach wydanych po skargach kasacyjnych dyrektora Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie (sygnatura akt IOSK 455/13).
NFZ odmówił Szpitalowi Miejskiemu w Rabce sp. z o.o. wglądu do ofert, złożonych w konkursach na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych przez NFZ. O kontrakty z NFZ ubiega się z reguły wiele podmiotów. Kuszące jest zatem zajrzenie w oferty konkurencji, a po przegranej zdobycie informacji, co proponowali przeciwnicy.
Dyrektor MOW NFZ stwierdził, że każdy z oferentów może uzyskać informacje o wszystkich złożonych ofertach. NFZ zamieszcza również na swojej stronie internetowej dane o każdej zawartej umowie. Dane w ofertach są natomiast objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, zdefiniowaną w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Stanowią też tajemnicę przedsiębiorcy, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił odmowne decyzje. Chęć utajnienia danych zawartych w ofertach nie jest niczym uzasadniona – stwierdził. Dokumentacja postępowania konkursowego jest informacją publiczną. Jako państwowa jednostka organizacyjna NFZ dysponuje znacznymi środkami publicznymi. Oferty w konkursach na świadczenia zdrowotne dotyczą ich wydatkowania. WSA w Krakowie uznał także za nieuzasadniony argument, iż oferty zawierają dane objęte tajemnicą przedsiębiorstwa.