Skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego może złożyć każdy, kto ma w tym interes prawny. Możemy napisać ją sami, nie musimy korzystać z pomocy fachowca (radcy prawnego lub doradcy podatkowego). Oczywiście jeśli tylko chcemy, może on nam w tym pomóc. Pamiętajmy jednak, że wtedy – poza wpisem od skargi – musimy jeszcze, kalkulując koszty, uwzględnić honorarium pełnomocnika.
[srodtytul]Miesiąc na napisanie[/srodtytul]
Aby móc wnieść skargę do sądu, przedsiębiorca powinien najpierw wyczerpać dostępne środki zaskarżenia w postępowaniu podatkowym. Czyli jeśli dostanie decyzję urzędu skarbowego, nie może bezpośrednio od niej się odwołać do WSA. Musi najpierw przygotować odwołanie, które rozpatrzy izba skarbowa. Dopiero potem może składać skargę do sądu.
Na przygotowanie skargi mamy 30 dni od doręczenia nam rozstrzygnięcia w sprawie. Wnosimy ją do sądu za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi. Jeśli zatem skarżymy decyzje izby skarbowej, skargę wnosimy do WSA za jej pośrednictwem. Upraszczając nieco: adresatem skargi będzie wojewódzki sąd administracyjny, ale izba skarbowa, której decyzję skarżymy, będzie pośredniczyła.
Izba sama przekaże skargę właściwemu sądowi administracyjnemu wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę.