Sądy wymierzą karę za przewlekłość

Długotrwałe postępowanie będzie można zaskarżyć do sądu administracyjnego – planuje MSWiA

Publikacja: 11.05.2009 07:55

Sądy wymierzą karę za przewlekłość

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Przewiduje to projekt nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0E1ECEE75A71AAA4079574FFC948E910?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] autorstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ma ona usprawnić postępowanie administracyjne, wyeliminować luki prawne oraz wprowadzić całkowicie nowe rozwiązania dotyczące petycji. Zmiany przygotowano na podstawie propozycji ministrów i wojewodów, krajowej reprezentacji samorządowych kolegiów odwoławczych oraz sugestii trybunału strasburskiego.

Obecne przepisy k.p.a. nie przewidują skargi na przewlekłość postępowania, ale wyłącznie na bezczynność urzędów. Tymczasem zwlekają one niejednokrotnie z wieloma czynnościami bądź wykonują działania pozorne – co powoduje, że formalnie nie są bezczynne. Na istniejącą lukę prawną zwracał uwagę Naczelny Sąd Administracyjny, a ostatnio również trybunał strasburski.

[b]Po nowelizacji będzie można składać zażalenie na przewlekłość postępowania do organu wyższej instancji oraz skargę do sądów administracyjnych. Za przewlekłe prowadzenie postępowania sądy będą mogły wymierzyć karę grzywny.[/b]

Do kodeksu, który obecnie reguluje jedynie składanie skarg i wniosków, mają być wprowadzone nowe przepisy dotyczące składania petycji do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych. Petycję będzie można wnieść w interesie publicznym, własnym lub innej osoby. Szczegółowe zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji ma określić rozporządzenie Rady Ministrów. Projekt przewiduje ukrócenie tzw. skarg pieniackich, składanych wielokrotnie w tej samej sprawie mimo wykazania ich bezzasadności. Urząd będzie mógł wtedy podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z adnotacją w aktach sprawy, ale bez zawiadamiania skarżącego.

Autorzy nowelizacji chcieliby wyeliminować sytuacje, w których mimo kilkakrotnego uchylenia decyzji organu pierwszej instancji nadal wydaje on taką samą decyzję. Zgodnie z proponowanym nowym brzmieniem art. 138 k.p.a. ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w decyzji organu odwoławczego wiążą organ, któremu sprawa została przekazana do ponownego rozpoznania.

W niektórych sprawach (jak np. zezwolenia na wykonywanie krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych osób), w których decyzje wydawane są w formie blankietów ze znakami wodnymi, organ odwoławczy nie może wydać rozstrzygnięcia merytorycznego, ponieważ nie dysponuje urzędowym blankietem. Może tylko ją uchylić i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia. W projekcie proponuje się, by – jeśli w takich sytuacjach zajdą powody do zmiany decyzji – organ odwoławczy uchylał ją i zobowiązywał organ pierwszej instancji do wydania decyzji o określonej treści.

Wszczęcie lub odmowa wszczęcia postępowania w każdej sprawie miałaby następować w formie postanowienia. Nie sprawdził się natomiast przepis przewidujący taką formę podczas przekazywania sprawy przez organ niewłaściwy do organu właściwego albo podczas zwrotu podania, jeżeli nie jest możliwe ustalenie takiego organu.

Projekt przewiduje przekazywanie podania przez organ niewłaściwy do organu właściwego zwykłym pismem, z jednoczesnym zachowaniem trybu rozstrzygania sporów o właściwość.

Zmian jest zresztą o wiele więcej. Szczegółowe propozycje nowelizacji zostały już przekazane do konsultacji międzyresortowych. Swoje opinie mają też wyrazić zainteresowane sądy i instytucje.

Przewiduje to projekt nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0E1ECEE75A71AAA4079574FFC948E910?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] autorstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ma ona usprawnić postępowanie administracyjne, wyeliminować luki prawne oraz wprowadzić całkowicie nowe rozwiązania dotyczące petycji. Zmiany przygotowano na podstawie propozycji ministrów i wojewodów, krajowej reprezentacji samorządowych kolegiów odwoławczych oraz sugestii trybunału strasburskiego.

Obecne przepisy k.p.a. nie przewidują skargi na przewlekłość postępowania, ale wyłącznie na bezczynność urzędów. Tymczasem zwlekają one niejednokrotnie z wieloma czynnościami bądź wykonują działania pozorne – co powoduje, że formalnie nie są bezczynne. Na istniejącą lukę prawną zwracał uwagę Naczelny Sąd Administracyjny, a ostatnio również trybunał strasburski.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów