Zgodnie z art. 35 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=53AD39D8F75B0FDAFA541286C886B666?id=133093]k.p.a.[/link] organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Dodatkowo w niektórych przypadkach ustawodawca zdecydował się określić maksymalny czas na ich załatwienie. Tak więc sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego powinny być załatwiane nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
[srodtytul]Informacja czy postanowienie[/srodtytul]
Do wskazanych terminów nie wlicza się oczywiście terminów przewidzianych w przepisach prawa na dokonanie określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (patrz art. 35 § 5 k.p.a.). Mimo to w niektórych sytuacjach tak określone terminy okazują się zbyt krótkie. W takich przypadkach o nowym terminie załatwienia sprawy należy zawiadomić stronę.
Artykuł 36 k.p.a. nie przesądza, w jakiej formie należy zawiadomić stronę, tj. czy powinna to być zwykła forma pisemna czy też postanowienie.
Odpowiedź znaleźć można natomiast w orzecznictwie sądowym. [b]Dla przykładu WSA w Warszawie z wyroku z 26 stycznia 2006 r., VI SA/Wa 2043/05, stwierdził[/b], że właściwą formą zawiadomienia jest tryb procesowy określony w art. 123 § 1 i § 2 k.p.a., a co za tym idzie, powinno ono następować w formie postanowienia. Co istotne, na postanowienie w omawianej sprawie nie przysługuje zażalenie.