Podatnicy coraz śmielej dochodzą racji przed sądami

Rośnie liczba osób słusznie kwestionujących rozstrzygnięcia fiskusa. Izby skarbowe oraz sądy administracyjne uchylają coraz więcej decyzji wydanych przez urzędy

Publikacja: 22.09.2009 07:55

Podatnicy coraz śmielej dochodzą racji przed sądami

Foto: www.sxc.hu

Tylko w 2008 r. przedsiębiorcy i osoby fizyczne zaskarżyli do izb skarbowych 21 930 decyzji podatkowych wydanych przez naczelników urzędów skarbowych. To o 1713 więcej niż przed rokiem.

W porównaniu z 2007 r. więcej rozstrzygnięć organów I instancji uchylili też dyrektorzy izb skarbowych jako organy II instancji. Los ten spotkał w 2008 r. w sumie 7156 decyzji w całym kraju, podczas gdy w 2007 r. do kosza trafiło ich 7049. Swój udział w prostowaniu błędów, które fiskus popełnia w stosowaniu prawa podatkowego, mają również sądy – zarówno wojewódzkie sądy administracyjne, jak i Naczelny Sąd Administracyjny.

Z danych, które uzyskaliśmy z urzędów skarbowych, wynika, że więcej podatników poszło po sprawiedliwość do sądu. W 2008 r. aż 5117 zainteresowanych zaskarżyło decyzje dyrektorów izb skarbowych do WSA, podczas gdy w 2007 r. na taki krok zdecydowało się w sumie 4581. Co ważne, 1248 podatników sprawiedliwość uzyskało dopiero przed WSA i NSA, które uchyliły wydane im decyzje podatkowe. To więcej niż w 2007 r., kiedy na skutek wyroków sądowych zostało uchylonych 1226 decyzji.

W tym względzie powodów do dumy nie mają również urzędy kontroli skarbowej. W ich wypadku w 2008 r. skontrolowani podatnicy zdecydowali się wnieść aż 5227 odwołań do organu II instancji, czyli dyrektora izby skarbowej, od wydanych w tym okresie przez UKS 10 305 decyzji. Sami dyrektorzy izb skarbowych naprawili błędy inspektorów kontroli skarbowej poprzez uchylenie 1881 decyzji (w 2007 r. – 2032). Sądy administracyjne zaś podzieliły racje ponad jednej trzeciej podatników, uchylając 563 decyzje organów II instancji na 1937 wniesionych odwołań (w 2007 r. było to odpowiednio 778 i 1712).

Niestety, stosowanie przepisów podatkowych w praktyce nie jest mocną stroną naszego fiskusa. Czasami trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę kiepską jakość polskiego prawa podatkowego i częste jego zmiany, liczbę dodatkowych zadań zlecanych administracji podatkowej (np. ściąganie mandatów za wykroczenia w ruchu drogowym) czy warunki płacy i pracy w tym segmencie.

– Z pewnością dużo zainteresowania mogą budzić znajdujące się w zestawieniu dane finansowe dotyczące kwot nadpłat zwróconych podatnikom w wyniku uchylenia decyzji urzędów skarbowych, tym bardziej że w niektórych wypadkach są one naprawdę znaczne. Trzeba jednak zauważyć, że nie obrazują one błędów samych urzędów. Określona część tych kwot wynika bowiem z uchylenia decyzji podatkowych w wyniku wyroków sądów administracyjnych, co obciąża również odpowiedzialnością organy drugiej instancji. Oczywiście analizowanie tylko tej jednej wartości nie jest wystarczające dla oceny efektywności i legalności działania danego urzędu. Warto byłoby bowiem zestawić je z danymi dotyczącymi kwot skutecznie przez nie zakwestionowanych – podkreśla Jacek Kędzior, partner w firmie doradczej Ernst & Young.

Także Piotr Litwin, doradca podatkowy w firmie Accreo Taxand, jest zdania, że jakość decyzji podatkowych pozostawia wiele do życzenia. – Lepszą jakością charakteryzują się decyzje wydawane przez duże wyspecjalizowane urzędy skarbowe. W małych zdarza się, że urzędnicy są na bakier ze znajomością procedury czy nawet przepisów – powiedział w rozmowie z „Rz”.

Zdaniem Litwina doświadczenie pokazuje, że izby skarbowe przeważnie stają po stronie urzędów. Na refleksję i dystans do sprawy stać dopiero sąd administracyjny, oczywiście, jeżeli pełnomocnikom podatników uda się przekonać sąd do argumentów merytorycznych.

– Generalnie różne podejście do kontrolowanych podatników mają urzędy kontroli skarbowej oraz duże wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Pierwsze przychodzą i najczęściej nie wyjdą, aż coś znajdą, drugie nastawione są raczej na obsługę podmiotów gospodarczych – zauważa ekspert Accreo Taxand.

[ramka][b]Komentuje Janusz Drachal, sędzia, rzecznik prasowy NSA[/b]

Osobiście dostrzegam poprawę jakości decyzji wydawanych przez organy administracji podatkowej i skarbowej. Z prowadzonej przez nas statystyki wynika, że w 2008 r., w sprawach podatkowych stanowiących około 31 proc. ogółu spraw rozpatrzonych, wojewódzkie sądy administracyjne na 18 459 załatwionych skarg na akty i czynności organów administracji publicznej uwzględniły 4303 skargi, czyli 23 proc. To znaczniej mniej niż w roku 2007, kiedy wskaźnik ten wynosił 31 proc., i mniej niż w 2006 r., gdy wynosił 32 proc. Poprawa jakości orzecznictwa administracyjnego zaczyna być zjawiskiem powszechnym i dotyczy większości spraw załatwianych przez organy administracji publicznej. [/ramka]

Tylko w 2008 r. przedsiębiorcy i osoby fizyczne zaskarżyli do izb skarbowych 21 930 decyzji podatkowych wydanych przez naczelników urzędów skarbowych. To o 1713 więcej niż przed rokiem.

W porównaniu z 2007 r. więcej rozstrzygnięć organów I instancji uchylili też dyrektorzy izb skarbowych jako organy II instancji. Los ten spotkał w 2008 r. w sumie 7156 decyzji w całym kraju, podczas gdy w 2007 r. do kosza trafiło ich 7049. Swój udział w prostowaniu błędów, które fiskus popełnia w stosowaniu prawa podatkowego, mają również sądy – zarówno wojewódzkie sądy administracyjne, jak i Naczelny Sąd Administracyjny.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów