Konto ePUAP trzeba uwierzytelnić

Bez osobistego zweryfikowania danych osobowych prawo uproszczonego e-podpisu nie zostanie nadane

Publikacja: 07.06.2010 04:47

Konto ePUAP trzeba uwierzytelnić

Foto: www.sxc.hu

Profil Zaufany ePUAP, w myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=76751046E4829B3D47A4719384EA03B9?id=343676]nowelizacji ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne, która wejdzie w życie 17 czerwca[/link], identyfikuje nadawcę informacji i może być wykorzystywany do potwierdzania tożsamości zamiast bezpiecznego podpisu elektronicznego.

– Ten nowy instrument będzie miał korzystny wpływ na relacje między klientem a urzędem. Przyspieszy załatwienie spraw, bez konieczności osobistego stawiennictwa. Będzie ważnym elementem procesu informatyzacji państwa oraz kolejnym krokiem w usprawnieniu komunikacji między obywatelem a administracją publiczną – twierdzą autorzy projektu rozporządzenia w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania Profilu Zaufanego (właśnie trafił do konsultacji).

Bez tego rozporządzenia przepisy ustawy o informatyzacji dotyczące PZ będą martwe.

[srodtytul]Darmowa alternatywa[/srodtytul]

– Profil Zaufany będzie bezpłatną alternatywą dla bezpiecznego e-podpisu – uważa Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy MSWiA.

Piotr Dynowski, prawnik z kancelarii Bird & Bird, twierdzi, że PZ w kształcie przewidzianym w projekcie rozporządzenia nie wyprze bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu w kontaktach z administracją. – Na pewno będzie jednak stanowić atrakcyjną i do tego nieodpłatną alternatywną formę załatwiania spraw urzędowych przez osoby fizyczne bez konieczności korzystania z e-podpisu – sądzi Dynowski.

– Zgodnie z projektem rozporządzenia, PZ będzie dostępny wyłącznie dla osób fizycznych. Tak więc jego zastosowanie zostanie ograniczone wyłącznie do załatwiania spraw urzędowych przez obywateli. W pozostałym zakresie spraw bezpieczny podpis elektroniczny jako prawny ekwiwalent podpisu odręcznego zachowa swoje znaczenie i rolę – tłumaczy Piotr Dynowski.

Projekt przewiduje, że [b]prawo do potwierdzenia PZ uzyskają: prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wojewoda, naczelnik urzędu skarbowego oraz konsul.[/b] Ponadto potwierdzenia będą mogły dokonywać inne podmioty publiczne za zgodą ministra właściwego do spraw informatyzacji. Rozporządzenie przewiduje możliwość upoważnienia pracowników urzędów do potwierdzania PZ.

[srodtytul]Dwie drogi[/srodtytul]

Projekt przewiduje dwie możliwości składania wniosku o potwierdzenie PZ. Będzie to można zrobić osobiście w wybranym przez siebie punkcie potwierdzającym w miejscu, w którym się fizycznie przebywa. Nie będzie więc konieczne składanie go w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Możliwe też stanie się elektroniczne złożenie wniosku.

[wyimek]Profil Zaufany będzie stosowany tylko do spraw załatwianych przez obywateli [/wyimek]

Istotne jest, aby w obu wypadkach zainteresowany zgłosił się osobiście w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku do punktu potwierdzającego. To niezbędne ze względu na potrzebę weryfikacji danych wnioskodawcy.

Pracownik punktu potwierdzającego przed nadaniem PZ sprawdzi tożsamość wnioskodawcy na podstawie dowodu osobistego albo paszportu. Następnie porówna dane z wniosku z tymi z profilu użytkownika oraz bazą danych PESEL. Zweryfikuje więc imię, nazwisko, numer PESEL, a także identyfikator użytkownika ePUAP (login). Po pozytywnej weryfikacji danych punkt potwierdzający nada Profil Zaufany i odnotuje ten fakt na wniosku.

Piotr Dynowski zauważa, że szczególną formą potwierdzania będzie zakładanie PZ z użyciem e-podpisu. – Tak więc PZ należy raczej traktować jako narzędzie komplementarne w stosunku do podpisu elektronicznego, a nie konkurencyjne.

[b]Projekt przewiduje trzyletni okres ważności PZ. Okres ten może być przedłużony[/b] z zastosowaniem takiej samej procedury, jaka ma obowiązywać podczas potwierdzania PZ.

Profil Zaufany nie zostanie nadany w razie nieważności dowodu lub paszportu oraz wówczas, gdy na podstawie tych dokumentów nie uda się stwierdzić tożsamości wnioskodawcy.

[srodtytul]Obok e-podpisu[/srodtytul]

Zgodnie z projektem rozporządzenia zawartość PZ będzie obejmowała także: adres e-mail, czas potwierdzenia profilu w urzędzie oraz datę ważności.

– Informatyzacja urzędów była utrudniona z powodu konieczności stosowania bezpiecznego e-podpisu, który co roku trzeba odnawiać. Jest on też kosztowny. Dlatego trudno oczekiwać, by petent załatwiający jedną sprawę rocznie w urzędzie gminy był zainteresowany wysyłaniem pism urzędowych z podpisem elektronicznym – tłumaczy Paweł Helta, prawnik z Kancelarii Barylski Olszewski Brzozowski.

Dodaje, że darmowy Profil Zaufany może to nastawienie zmienić. Największe praktyczne zagrożenie dla PZ upatruje w tzw. interoperacyjności, czyli możliwości kooperacji wszystkich funkcjonujących w urzędach systemów elektronicznych.

Rozporządzenie, które ma wejść w życie 17 czerwca, przewiduje też zasady utraty PZ i archiwizowania danych jego użytkowników.

[ramka][b]Prostsza droga do urzędu[/b]

[b]Profil Zaufany ePUAP to zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę będącą użytkownikiem konta na ePUAP[/b], który został w wiarygodny sposób potwierdzony przez odpowiedni urząd. Proces jego tworzenia ma przebiegać w kilku etapach.

- Najpierw trzeba będzie założyć konto na rządowym portalu ePUAP.

- Następnie w punkcie potwierdzenia PZ zweryfikować swoje dane osobowe z tymi, które zostały wprowadzone do systemu. Punkty potwierdzenia będą działały w administracji rządowej, samorządowej, urzędach skarbowych, oddziałach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

- Po zweryfikowaniu urzędnik wydrukuje formularz z danymi użytkownika PZ. Po jego podpisaniu uwierzytelniony petent uzyska prawo posługiwania się PZ w e-kontaktach z administracją. Posługując się loginem i hasłem do PZ, będzie mógł załatwić wiele spraw administracyjnych przez Internet.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=j.kowalski@rp.pl]j.kowalski@rp.pl[/mail][/i]

Profil Zaufany ePUAP, w myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=76751046E4829B3D47A4719384EA03B9?id=343676]nowelizacji ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne, która wejdzie w życie 17 czerwca[/link], identyfikuje nadawcę informacji i może być wykorzystywany do potwierdzania tożsamości zamiast bezpiecznego podpisu elektronicznego.

– Ten nowy instrument będzie miał korzystny wpływ na relacje między klientem a urzędem. Przyspieszy załatwienie spraw, bez konieczności osobistego stawiennictwa. Będzie ważnym elementem procesu informatyzacji państwa oraz kolejnym krokiem w usprawnieniu komunikacji między obywatelem a administracją publiczną – twierdzą autorzy projektu rozporządzenia w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania Profilu Zaufanego (właśnie trafił do konsultacji).

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów