Legitymacja kontrolera
Mężczyzna wystąpił do Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji o udostępnienie informacji publicznej, dotyczącej usług kontroli biletów w autobusach, świadczonych przez Izbę dla kilku przedsiębiorstw komunikacji samochodowej. Zainteresowany chciał koniecznie wiedzieć dla jakich przewoźników organizacja świadczy taką usługę oraz jaka liczba osób ją wykonuje. Mężczyzna zażądał również przesłania wzoru identyfikatora, upoważniającego do kontroli biletów.
W odpowiedzi, prezes Zarządu Izby udostępnił wszystkie dane poza wzorem identyfikatora. Mając na względzie polubowne załatwienie sprawy, wnioskodawca ponownie wystąpił do organu o udostępnienie wnioskowanej informacji. Również i ta prośba spotkała się z odmową.
Mężczyzna wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Zażądał od WSA, stwierdzenia, iż Izba pozostaje w bezczynności oraz zobowiązania jej do wydania decyzji lub dokonania czynności wskazanej we wniosku.
Wyraził pogląd, iż Polska Izba Gospodarcza TSiS jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznych, a wszystkie wnioskowane dane stanowią taką informację. W szczególności jest nią wzór dokumentu upoważniającego do kontroli biletów w autobusach. Dane, o które prosił nie zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Izby, zatem powinny być udostępnione na wniosek. Natomiast nieudzielenie pełnej wnioskowanej informacji publicznej, w przypadku spełnienia przesłanek, uzasadnia zarzut bezczynności, zwłaszcza, że w spornym zakresie organ nie wydał decyzji odmownej.