Reklama
Rozwiń

Izba gospodarcza nie musi przedstawić wzoru legitymacji kontrolera

Izba gospodarcza, prowadząca kontrole biletów na zlecenie przewoźnika autobusowego, nie ma obowiązku przedstawienia wzoru legitymacji kontrolera – stwierdził WSA w Warszawie.

Publikacja: 22.11.2014 10:00

Trybunał Konstytucyjny orzeknie ws. kontrolowanego pasażera, który nie chce się wylegitymować

Trybunał Konstytucyjny orzeknie ws. kontrolowanego pasażera, który nie chce się wylegitymować

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Legitymacja kontrolera

Mężczyzna wystąpił do Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji o udostępnienie informacji publicznej, dotyczącej usług kontroli biletów w autobusach, świadczonych przez Izbę dla kilku przedsiębiorstw komunikacji samochodowej. Zainteresowany chciał koniecznie wiedzieć dla jakich przewoźników organizacja świadczy taką usługę oraz jaka liczba osób ją wykonuje. Mężczyzna zażądał również przesłania wzoru identyfikatora, upoważniającego do kontroli biletów.

W odpowiedzi, prezes Zarządu Izby udostępnił wszystkie dane poza wzorem identyfikatora. Mając na względzie polubowne załatwienie sprawy, wnioskodawca ponownie wystąpił do organu o udostępnienie wnioskowanej informacji. Również i ta prośba spotkała się z odmową.

Mężczyzna wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Zażądał od WSA, stwierdzenia, iż Izba pozostaje w bezczynności oraz zobowiązania jej do wydania decyzji lub dokonania czynności wskazanej we wniosku.

Wyraził pogląd, iż Polska Izba Gospodarcza TSiS jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznych, a wszystkie wnioskowane dane stanowią taką informację. W szczególności jest nią wzór dokumentu upoważniającego do kontroli biletów w autobusach. Dane, o które prosił nie zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Izby, zatem powinny być udostępnione na wniosek. Natomiast nieudzielenie pełnej wnioskowanej informacji publicznej, w przypadku spełnienia przesłanek, uzasadnia zarzut bezczynności, zwłaszcza, że w spornym zakresie organ nie wydał decyzji odmownej.

W odpowiedzi, Polska Izba Gospodarcza TSiS stwierdziła, że udzieliła wszelkich możliwych informacji dotyczących wykonywania przez Izbę usługi komercyjnej, polegającej na kontrolach rewizorskich na zlecenie przewoźnika. Dodała, że nie ma w swoich statutowych zadaniach, wykonywania tego typu działalności. Jest to jedna z wielu jej usług świadczonych na rzecz różnego rodzaju podmiotów, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na własne ryzyko ekonomiczne.

Zdaniem organizacji, dokumenty, o których jest we wniosku mowa, nie dotyczą Polskiej Izby Gospodarczej TSiS, gdyż ta nie ma żadnych podstaw prawnych do wydawania takich dokumentów i takowych nie wydaje. To, zgodnie z prawem przewozowym, pozostaje w gestii przewoźnika.

Organizacja wyraziła również pogląd, iż prawo do informacji publicznej nie jest prawem bezwzględnym do otrzymania każdej informacji, jakiej ktokolwiek sobie zapragnie. Ustawa nakłada na organizacje samorządu gospodarczego obowiązki jedynie w zakresie ich majątku, a nie w zakresie prowadzonej komercyjnie działalności gospodarczej. Izba dodał również, że nie jest organizacją, która musi cokolwiek udostępniać w Biuletynie Informacji Publicznej.

Identyfikator tak, ale wzór już nie

Na rozprawie mężczyzna podniósł, iż w sprawie nie ma znaczenia czy identyfikator kontrolera wydaje we własnym zakresie Polska Izba Gospodarcza TSiS, czy też jest on wystawiany przez przewoźnika, na rzecz którego kontrola jest świadczona. Istotne jest natomiast, iż żądany dokument stanowi informację publiczną i jest w posiadaniu Izby, a więc powinien być udostępniony.

W odpowiedzi prezes Izby oświadczył, iż jego organizacja nie posiada wzoru legitymacji uprawniającej do kontroli biletów, a jest jedynie w posiadaniu legitymacji wystawionej dla konkretnego rewizora.

WSA 23 października 2014 roku oddalił skargę. Stwierdził, że skoro przed wniesieniem skargi do sądu, Izba poinformowała wnioskodawcę o przepisach nakładających wyłącznie na przewoźnika obowiązek wydania identyfikatora, a więc i ustalania jego wzoru, jak też o tym, iż nie dysponuje wzorem dokumentu, to nie ma podstaw do uwzględnienia wniosku o stwierdzenie bezczynności organu i zobowiązanie do udostępnienia informacji publicznej.

Sąd dodał, że jeżeli w kręgu zainteresowania wnioskodawcy pozostaje identyfikator konkretnego kontrolera, to właśnie w taki sposób należy sformułować wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Natomiast żądanie udostępnienia samego wzoru identyfikatora, z uwagi na niedysponowanie nim przez organizację, należy kierować do przewoźnika lub organizatora przewozów (II SAB/Wa 435/14).

Wyrok jest nieprawomocny. Przysługuje na niego skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono