Informacja publiczna: wadliwe funkcjonowanie systemu komputerowego a bezczynność

Nieprawidłowe funkcjonowanie systemu komputerowego używanego w celu przyjmowania i rozpatrywania wniosków przez organ administracji publicznej, które doprowadziło do przekroczenia terminu do udzielenia informacji publicznej, nie uzasadnia bezczynności organu w takiej sprawie, nawet jeżeli organ po otrzymaniu skargi na bezczynność niezwłocznie udzielił informacji.

Publikacja: 21.07.2017 02:00

Informacja publiczna: wadliwe funkcjonowanie systemu komputerowego a bezczynność

Foto: 123RF

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 19 kwietnia 2017 r., IV SAB/Wr 25/17.

Stowarzyszenie 2 października 2016 r. zwróciło się do urzędu gminy z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w zakresie sposobu i skutków wykonywania przez gminę zadania opieki nad bezdomnymi zwierzętami i ich wyłapywania. Wniosek ten został przesłany na adres poczty elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP. Wobec nieotrzymania żądanych informacji stowarzyszenie 16 stycznia 2017 r. wystąpiło do Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ze skargą na bezczynność organu.

W wyniku wadliwości systemu informatycznego, na który urząd gminy nie miał wpływu, pismo trafiło do kolejki oczekującej. Niemożliwa była identyfikacja adresata pisma, ani odczytanie treści wniosku. Wygenerowane zostało potwierdzenie wpłynięcia pisma, jednak faktycznie nie dotarło ono do urzędu gminy. W chwili otrzymania informacji o problemach z integracją e-PUAP tryb pracy skrzynki został przestawiony zgodnie z zaleceniami. Po dokonaniu tych czynności 3 lutego 2017 r. spłynęły wszystkie pisma z kolejki do skrzynki odbiorczej. Z tą datą wpłynął między innymi wniosek stowarzyszenia o udostępnienie informacji publicznej z 2 października 2016 r.

Niezwłocznie po otrzymaniu skargi stowarzyszenia (1 lutego 2017 r.), w której znajdował się wniosek o udostępnienie informacji publicznej, urząd gminy przygotował odpowiedź i wysłał ją na adres mailowy strony skarżącej. ?

Komentarz eksperta

Tomasz Pleśniak, radca prawny i senior associate we wrocławskim biurze Rödl & Partner

Przepisy o dostępie do informacji publicznej nakładają na podmioty dysponujące informacjami publicznymi obowiązek ich udostępnienia bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku, gdy informacja publiczna nie może zostać udostępniona w czternastodniowym terminie, należy powiadomić wnioskodawcę o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni się informację, nie dłużej jednak niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Nie budzi wątpliwości, że w przedmiotowej sprawie urząd gminy uchybił obowiązkowi terminowego udzielenia informacji publicznej.

Z tym stanowiskiem w pełni zgodził się sąd argumentując, iż bezczynności urzędu gminy nie może usprawiedliwiać wadliwe działanie systemu komputerowego używanego w celu przyjmowania i rozpatrywania wniosków. Jak bowiem podkreśla się w orzecznictwie sądowym, do obowiązków organu administracji publicznej, jak też i innych podmiotów wykonujących zadania publiczne należy taka konfiguracja poczty elektronicznej, w tym filtrów antyspamowych, oraz takie zorganizowanie obsługi technicznej elektronicznej, aby zapewnić bezproblemowy i niezwłoczny odbiór przesyłanych na ten adres podań, wobec prawnej dopuszczalności ich wnoszenia także drogą elektroniczną. Jednostka ma bowiem prawo działać w zaufaniu do podmiotu podającego publicznie adres i oczekiwać, że skoro podany zostaje do publicznej wiadomości adres poczty elektronicznej, to kierowana na ten adres poczta będzie odbierana.

Natomiast stosunkowo niedługi okres pozostawania przez urząd gminy w zwłoce już po uzyskaniu informacji o skardze stowarzyszenia doprowadził do stwierdzenia, że bezczynność burmistrza nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

Ze stanowiskiem sądu w przedmiotowej sprawie nie sposób się nie zgodzić. Każdy urząd gminy będący w istocie pomocniczą jednostką organizacyjną organu administracji publicznej jakim jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, zobowiązany jest do funkcjonowania w taki sposób, aby zapewnione było nieustające i terminowe rozpatrywanie wniosków o udzielenie informacji publicznej. Do jego obowiązków należy zatem bieżące wykrywanie i niezwłoczne usuwanie wszelkich błędów i usterek systemu komputerowego używanego w tym celu.

Dodać jedynie należy, że w przypadku gdyby skarga została złożona przez stowarzyszenie po upływie okresu bezczynności zdecydowanie dłuższym niż w przedmiotowej sprawie, uzasadnione byłoby rozważenie przez sąd, czy bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa. Nic bowiem nie uzasadniałoby trwającego przez dłuższy okres czasu stanu, w którym usterka systemu nie zostałaby zidentyfikowana i usunięta, a treść wniosku stowarzyszenia niemożliwa do odczytania. ?

Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego