Rada miejska w Działoszynie (woj. łódzkie) podjęła uchwałę w sprawie przebudowy dachu na budynku przedszkola publicznego pod nazwą Bajka. Jednocześnie rada zobowiązała burmistrza do przygotowania nowelizacji uchwały budżetowej na bieżący rok, z uwzględnieniem kosztów przebudowy dachu.
Wytyczne rady to nie konkretne polecenia budżetowe
Uchwałę radnych zakwestionował wojewoda, gdyż rada miejska nie posiada prawa do zobowiązania burmistrza do przygotowania zmiany w budżecie miasta, która będzie dotyczyć planowanej przebudowy dachu przedszkola. Wytyczne rady nie mogą przybierać charakteru poleceń jakiegoś konkretnego sposobu załatwienia danej sprawy - zauważył organ nadzoru.
Rada może określić cele i priorytety, a nie polecać załatwienie jednej lub kilku konkretnie wymienionych spraw. Rada może dokonać zmian w budżecie gminy, ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy o to wystąpi burmistrz, czyli władza wykonawcza.
Przewodniczący rady tłumaczył, że podjęcie uchwały w sprawie dachu przedszkola było spowodowane pilną potrzebą jego przebudowy i brakiem zapisów dotyczących tego celu w budżecie Działoszyna na bieżący rok. Twierdził, że podjęcie uchwały miało charakter intencyjny, dający wyraźny sygnał, że radni widzą pilną potrzebę dokonania tego remontu.
Burmistrz zgłasza propozycje zmian w budżecie gminy
Organ nadzorczy uznał, w swoim rozstrzygnięciu nadzorczym, że uchwala została podjęta z istotnym naruszeniem prawa, a zwłaszcza z art. 18 ust. 2 pkt 2 oraz art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym. Rada gminy jest upoważniona jedynie do stanowienia o kierunkach działalności w6jta (burmistrza, prezydenta miasta), natomiast to burmistrz zgłasza propozycje zmian w budżecie gminy - orzekł wojewoda.