Wydawało się, że ten rynek najgorsze ma za sobą. Banki sprzedają mniej polis

W pierwszej połowie tego roku banki sprzedały ubezpieczenia o łącznej wartości 2,71 mld zł. To oznacza wyraźny spadek w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Publikacja: 18.10.2022 03:00

Wydawało się, że ten rynek  najgorsze ma za sobą. Banki sprzedają mniej polis

Foto: Adobe Stock

Wydawało się, że rynek bancassurance najgorsze ma za sobą. Po słabym pandemicznym 2020 r. zeszły rok przyniósł wyraźne odbicie sprzedaży polis przez banki.

Mocne hamowanie

Teraz jednak Polska Izba Ubezpieczeń podsumowała wyniki bancassurance w pierwszej połowie 2022 r. i sytuacja nie wygląda najlepiej. Łączna składka przypisana brutto z polis sprzedanych w kanale bankowym jest znacząco niższa niż przed rokiem. Teraz jest to 2,71 mld zł, wtedy było to 3,39 mld zł. To oznacza dynamikę na ujemnym poziomie 79,8 proc.

W przypadku ubezpieczeń na życie składka przypisana sięgnęła 1,55 mld zł. Tu spadek jest jeszcze głębszy, bo wyliczona przez PIU dynamika to 71,7 proc. Banki zebrały przy tym 14,8 proc. łącznej składki ze wszystkich ubezpieczeń życiowych. To spadek o 4,8 pkt proc. Bardzo głęboko spadła przy tym sprzedaż produktów inwestycyjnych, do 0,4 mld zł, czyli nieco ponad 1/3 wyniku sprzed roku. Wzrosła za to o 6,2 proc. do 1,1 mld zł składka ze sprzedanych przez banki ubezpieczeń ochronnych. Wzrost zainteresowania tego typu polisami to efekt utrzymujących się od czasu wybuchu pandemii obawami o zdrowie i życie.

W przypadku ubezpieczeń majątkowych i innych osobowych łączna zebrana przez banki składka sięgnęła 1,16 mld zł i też była niższa niż przed rokiem. Tu jednak spadek nie był tak mocny, bo wedle PIU odpowiada dynamice na poziomie 93,9 proc. W tej kategorii ubezpieczeń składka zebrana przez banki stanowiła 4,6 proc. tego, co ze sprzedaży polis majątkowych trafiło do ubezpieczycieli. To spadek o 0,7 pkt proc.

Winna interwencja

– Negatywna sytuacja na rynku bancassurance to w dużej mierze efekt interwencji produktowej. Jeśli chodzi o umowy ubezpieczenia na życie o charakterze oszczędnościowym sprzedawane przez banki, to były to dotychczas przede wszystkim polisy ze składką jednorazową. To właśnie w tej kategorii produktów widać najsilniej efekty interwencji produktowej – mówi nam Piotr Wrzesiński, menedżer ds. ubezpieczeń na życie i bancassurance w PIU.

Interwencja produktowa Komisji Nadzoru Finansowego była reakcją na skargi posiadaczy ubezpieczeń z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Twierdzili oni, że zaoferowane im polisy są w praktyce instrumentami wysoce ryzykownymi i kosztownymi. Interwencja KNF mocno zahamowała ich sprzedaż.

– Po pierwszym półroczu 2022 r. widzimy spadek sprzedaży w całym obszarze bancassurance w Polsce. Mimo to dla PZU jest to nadal ważny kanał sprzedaży ubezpieczeń. Zmienna koniunktura nie jest dla nas niczym nowym – działaliśmy już w różnych warunkach rynkowych – powiedziała „Rzeczpospolitej” Agnieszka Gocałek, dyrektor Biura Bancassurance i Programów Partnerstwa Strategicznego PZU. – Bancassurance pozostaje ważnym obszarem w strategii Grupy PZU na lata 2021–2024 i pewnie zmierzamy do osiągnięcia wskazanych w niej celów – dodaje.

Tłumaczy, że zaletą bancassurance jest możliwość znalezienia przez klienta różnych produktów finansowych, bankowych i ubezpieczeniowych w jednym miejscu.

PZU to lider rynku bancassurance w Polsce. W swojej grupie ma dwa banki: Pekao i Alior.

Wydawało się, że rynek bancassurance najgorsze ma za sobą. Po słabym pandemicznym 2020 r. zeszły rok przyniósł wyraźne odbicie sprzedaży polis przez banki.

Mocne hamowanie

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Ceny polis rosną, ale coraz wolniej. Pojawiają się dawno niewidziane obniżki
Ubezpieczenia
Drożeją polisy na zdrowie i abonamenty medyczne
Ubezpieczenia
Roszady w największym polskim ubezpieczycielu. Były szef mBanku na czele PZU Życie
Ubezpieczenia
OFE dały zarobić lepiej niż lokaty bankowe i subkonta ZUS
Ubezpieczenia
Po wyborze nowego zarządu kapitalizacja PZU w górę o blisko miliard złotych
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO