Podstawowym warunkiem objęcia transakcji ubezpieczeniem z gwarancjami Skarbu Państwa jest krajowe pochodzenie towaru. Dotychczas określało go rozporządzenie w sprawie maksymalnego procentowego udziału składników pochodzenia zagranicznego w eksportowanym produkcie finalnym. Tymczasem wiele towarów zawiera elementy lub podzespoły wyprodukowane w innych krajach, których nie wytwarza się w Polsce. Dotychczasowe zasady określające wsad krajowy nie spełniały oczekiwań ani eksporterów ani banków finansujących transakcje eksportowe. Przepisy budziły także wątpliwości co do ich interpretacji.

W rezultacie starań m.in. KUKE, w przepisach wprowadzono korzystne dla firm zmiany. Teraz uznawane za krajowe są surowce lub półfabrykaty importowane, których odpowiedniki polskie nie posiadają parametrów określonych w kontrakcie eksportowym. Procentowy udział zagranicznych składników w eksportowanym produkcie został podwyższony, by można było uznać za krajowy. Ponadto udział ten odniesiony został teraz do ogółu produktów lub usług eksportowanych w ramach kontraktu, a nie do poszczególnych produktów finalnych, jak do tej pory. Kolejne zmiany to uznanie marży za składnik krajowy oraz wskazanie rodzajów dowodów, na postawie których ustala się krajowe pochodzenie produktów lub usług - są nimi przede wszystkim dokumentacja księgowa uzasadniająca tę kalkulację. Wprowadzono także możliwość określenia krajowego pochodzenia na podstawie kalkulacji w dniu zawarcia kontraktu, w przypadku przerwania jego realizacji lub koniecznych zmian w pochodzeniu surowców lub materiałów do produkcji.

Maksymalny procentowy udział składników pochodzenia zagranicznego w przychodzie z realizacji kontraktu eksportowego został podwyższony z 50 proc. do 70 proc. dla transakcji płatnych do 2 lat oraz do 60 proc. w przypadku transakcji płatnych w terminie powyżej 2 lat. Wyższe udziały procentowe pozostały bez zmian w przypadku szczególnych branż przemysłowych, jak usługi budowlane, systemy komputerowe, wyroby elektrotechniczne, elektroniczne i teletechniczne oraz budowa statków.