Korytarz pod zatoką przybliży Chiny do Europy

To ma być najkrótsza droga transportowa pomiędzy Europą i Chinami. Korytarz Arktyczny ma połączyć tunelem Helsinki z Tallinem.

Aktualizacja: 01.03.2018 13:46 Publikacja: 01.03.2018 13:24

Tunel pod Zatoką Fińską ma połączyć Helsinki z Tallinem

Tunel pod Zatoką Fińską ma połączyć Helsinki z Tallinem

Foto: Bloomberg

Ten projekt ma powstać w ramach gigantycznego planu Belt&Road i zapaliły się do tego rządy Norwegii i Finlandii. Pomysł jest taki, żeby statki z Chin przypływały do portów położonych na północy Norwegii, np. do Kirkens, a nie płynęły szlakami południowymi przez Kanał Sueski. Tam też odbierałyby ładunki przewiezione lądem przez Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę a dzięki Via Baltica także przez Litwę i Polskę. Wyliczono, że takie poprowadzenie transportu mogło by skrócić nawet o połowę czas przewożenia towarów z Chin do Europy.

Jak na razie brakuje dwóch elementów tej układanki: 500 km szyn dla kolei łączącej Norwegię i Finlandię oraz tunelu z Helsinek do Tallina. Koszty takiej inwestycji dotychczas uznawane były za zbyt wysokie i plany uruchomienia takiej inwestycji zostały odłożone na półkę.

- W najbliższym czasie przygotujemy projekt tej inwestycji - powiedział „EUobserver" Risto Murto, dyrektor generalny w Dziale Projektów fińskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji. - Jeśli spojrzymy na potencjalne nowe korytarze transportowe pomiędzy Chinami i Europą, to dokładnie widać, że Finlandia jest położona dokładnie w połowie drogi. Już nie jesteśmy omijaną przez transport wyspą, bo spojrzeliśmy na nasze usytuowanie z zupełnie innej strony - mówi Risto Murto.

Finowie już wcześniej udowodnili, że potrafią wykorzystywać swoje geograficzne położenie i narodowy przewoźnik - Finnair stworzył siatkę lotów przesiadkowych. Lotnisko w Helsinkach dzieli od Pekinu tylko 7,5 godziny lotu, bo samoloty pokonują ten dystans lecąc najkrótszą „biegunową" trasą. A liczba pasażerów przesiadających się w Helsinkach z rejsów europejskich na połączenia w Chinach rośnie w tempie 16-20 proc. rocznie.

Planowane jest również poprowadzenie szerokopasmowego kabla z Azji do Finlandii. co usprawni komunikację. Przy tym projekcie Finowie już pracują z Chińczykami. Ze strony fińskiej zaangażowana jest firma Cinia, w której państwo ma 77,5 proc.

W przypadku 80-kilometrowego tunelu łączącego Helsinki z Tallinem, rządy fiński i estoński już zaprezentowały projekt budowy najdłuższej drogi pod Bałtykiem. Dzisiaj promami ten dystans pokonuje 20 tys. osób dziennie. Ale koszt budowy jest ogromny i sięga 15 mld euro.

Peter Vesterbecka, fiński biznesmen, który wymyślił Angry Birds został w tej chwili wydelegowany do Chin w poszukiwaniu funduszy na tę inwestycję. - Nie sądzę, żebyśmy potrzebowali do tego unijnych pieniędzy. I nie ma co czekać, aby się zebrała reszta Europy do wspólnego działania. Chcemy otworzyć tunel w grudniu 2024 roku - powiedział Vesterbacka. Jego zdaniem cały projekt, który przewiduje także zbudowanie sztucznej wyspy w Zatoce Fińskiej zachęci inwestorów. W Chinach rozmawia przede wszystkim z firmami, które już biorą udział w inicjatywie Pasa i Szlaku. - Projekty inwestycyjne w Kazachstanie, właśnie w ramach Pasa i Szlaku, sięgnęły już wartości 50 mld dolarów - mówił Vesterbecka.

Budowa tego tunelu była planowana już od dawna, a Finlandia ma znakomite stosunki z Chinami. Prezydent ChRL, Xi Jingping chętnie zatrzymuje się w Helsinkach podczas swoich podróży do USA, a ostatnio samolotem z Pekinu przyleciały dwie pandy jako atrakcja dla helsińskiego zoo. To oznacza, że kontakty między tymi krajami weszły na wysoki poziom.

Podobno najtrudniej będzie sfinansować linię kolejową, a jej budowa ma ruszyć dopiero w 2030 roku. Dla Finów, którzy są potężnym eksporterem stali, papieru, złota, litu, uranu, wanadu, kobaltu, cynku, niklu i innych surowców byłaby ona wielką szansą na przyspieszenie rozwoju gospodarki.

Transport
Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne