Wycieczkowce pozwolą zarobić polskim portom

Trójmiejskie porty zwiększą przychody z obsługi statków pasażerskich. Skorzystają też miasta: każdy z pasażerów zostawi w Gdańsku i Gdyni ok. 80 euro.

Aktualizacja: 10.04.2018 22:00 Publikacja: 10.04.2018 21:00

„Norwegian Getaway”, który w czerwcu 2017 r. odwiedził Gdynię, to największy statek pasażerski, jaki

„Norwegian Getaway”, który w czerwcu 2017 r. odwiedził Gdynię, to największy statek pasażerski, jaki wpłynął do polskich portów. Ma długość 325 m, ponad 2 tys. kabin dla niemal 4 tys. pasażerów oraz załogę liczącą 1,5 tys. osób

Foto: Fotorzepa, Tadeusz Urbaniak

Po największych w historii przeładunkach towarów porty w Gdańsku i Gdyni szykują się do rekordowych wyników w obsłudze statków pasażerskich. Gdynia rozpoczyna tegoroczny sezon wycieczkowców z początkiem przyszłego miesiąca: 9 maja wpłynie do portu blisko 300-metrowej długości „Orchestra", a trzy dni później 135-metrowy „Ocean Majesty". Wydarzeniem ma być wizyta 21 czerwca słynnej „Queen Elizabeth".

Największym z kolei statkiem wycieczkowym w tym roku będzie „Mein Schiff 1", mierzący 316 m, który pierwszy raz przypłynie 21 maja, a w całym sezonie odwiedzi gdyński port sześć razy.

W sumie do 19 października Gdynię odwiedzą 54 statki wycieczkowe.

Będzie rekordowy rok

Jeszcze większej liczby statków pasażerskich, choć nie tak spektakularnych, jak odwiedzają Gdynię, spodziewa się Port Gdańsk.

Zaplanowano aż 74 wizyty – to rekordowa liczba w historii gdańskiego portu. Już 18 kwietnia spodziewana jest 160-metrowa „Astoria", pływająca pod banderą Portugalii, a w końcu kwietnia przypłynie kolejna jednostka – „Hanseatic" pod banderą Bahama.

Morski ruch turystyczny stanowi coraz ważniejsze źródło przychodów trójmiejskich portów. Dla portu w Gdańsku przyniósł w 2017 r. ponad 1 mln zł przychodów.

Ale zyskują także miasta. W sumie na pokładzie 63 wycieczkowców przypłynęło w ubiegłym roku do Gdańska ponad 31 tys. osób. Ocenia się, że mogły łącznie wydać co najmniej 2,5 mln euro. Według danych Cruise Baltic średnie wydatki pasażera w porcie wynoszą bowiem ok. 80 euro, które przeznaczane są głównie na zwiedzanie, transport, pamiątki i inne zakupy.

Jeśli według danych Gdańskiej Organizacji Turystycznej w ubiegłorocznym sezonie letnim (od czerwca do sierpnia) Gdańsk odwiedziło ponad 236 tys. zagranicznych turystów, to w tym samym czasie do Portu Gdańsk zawinęły statki przewożące łącznie ponad 22 tys. pasażerów.

– Zestawienie tych liczb pokazuje istotną rolę, jaką odgrywa Port Gdańsk w obsłudze zagranicznego ruchu turystycznego – podkreślają przedstawiciele władz gdańskiego portu.

Szukają kontrahentów

Gdański port stara się zwiększać możliwości przyjmowania wycieczkowców w ramach istniejącej infrastruktury w porcie wewnętrznym. Zwiększenie liczby przyjmowanych statków w 2017 i 2018 r. to w znacznym stopniu efekt podniesienia efektywności działań marketingowych i handlowych. Wcześniej do portu wpływało rocznie ok. 30 statków pasażerskich. Kolejny wzrost ma przynieść m.in. wprowadzenie przez Polską Żeglugę Bałtycką drugiego promu na linii Gdańsk – Nynashamn. Jednostka jest jeszcze w stoczni, ale po oddaniu jej do użytku liczba pasażerów na tej trasie ma znacząco wzrosnąć.

Porty starają się pozyskiwać nowych partnerów biznesowych z branży turystyki morskiej na międzynarodowych imprezach targowych. Podczas ubiegłorocznych targów Seatrade Europe w Hamburgu rozmowy w sprawie pozyskania nowych kontrahentów przeprowadzali m.in. przedstawiciele portu w Gdyni.

Z kolei w marcu tego roku Gdynia i Gdańsk wspólnie wzięły udział w targach Seatrade Cruise Global Miami. To największe na świecie spotkanie branży wycieczkowej, a jego lokalizacja nie jest przypadkowa – to region Karaibów, gdzie najważniejsi armatorzy mają swoje centrale i miejsce operowania największej liczby wycieczkowców na świecie.

Obydwa trójmiejskie porty na wspólnym stoisku prezentowały Polskę pod hasłem „Destination Poland".

– W ostatnim czasie zwiększa się zainteresowanie turystów podróżami morskimi na akwenach, które dotychczas posiadały niewielkie znaczenie w obsłudze turystyki morskiej, w tym w regionie Morza Bałtyckiego – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Jego zdaniem sektor morskiej turystyki wycieczkowej pozwala wykorzystać duży potencjał miast i obszarów nadmorskich. – Ważne jest rozwijanie specyficznej oferty ukierunkowanej na pasażerów statków wycieczkowych. Duża ich część wraca w kolejnych latach, oczekując nowych doświadczeń – podkreśla Meller.

Inwestycje w terminale

Dla zwiększenia ruchu pasażerskiego ważne będą nowe inwestycje. W Gdyni w ramach planowanej budowy portu zewnętrznego rozważane jest m.in. stworzenie stanowiska dla cruizerów, dużych statków pasażerskich, które obecnie cumują przy Nabrzeżu Francuskim.

Z kolei w Gdańsku planowany jest terminal pasażerski, który mógłby przyjmować jeszcze większe jednostki niż dotychczas. Usprawniłby także prowadzenie odpraw pasażerów.

– Chcemy wykorzystać walory turystyczne regionu oraz gdańskie lotnisko, aby uczynić port jeszcze bardziej atrakcyjnym – zapowiadają przedstawiciele gdańskiego portu.

Inwestycja ma otworzyć nowe możliwości biznesowe dla firm działających na terenie portu, które zajmują się np. zaopatrzeniem. Nowoczesny terminal pozwoliłby na prowadzenie prac serwisowych na statkach, a sąsiedztwo stoczni umożliwiałoby nawet kompleksowe naprawy.

Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2020 r. W jej ramach zmodernizowane zostaną drogi i linie kolejowe w porcie. Natomiast w gdańskiej dzielnicy Stogi, sąsiadującej z portem od strony wschodniej, rozwinie się baza noclegowa i gastronomiczna.

Opinia

Łukasz Greinke | prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Planujemy m.in. rozwijać infrastrukturę portu właśnie pod kątem obsługi turystów. W ramach budowy Portu Centralnego chcielibyśmy zlokalizować terminal umożliwiający prowadzenie odpraw zagranicznych i awizację jeszcze większych niż dotychczas jednostek. Te „pływające miasteczka" trzeba przecież zaopatrzyć w różne towary i zasilić w paliwo. Profesjonalny terminal umożliwia również wymianę załogi oraz pasażerów. Znaczne poszerzenie oferty dla wycieczkowców będzie też oznaczać potrzebę poszerzenia bazy noclegowej, dzięki czemu rozwijać się będą mogły dzielnice przyległe do portu.

Po największych w historii przeładunkach towarów porty w Gdańsku i Gdyni szykują się do rekordowych wyników w obsłudze statków pasażerskich. Gdynia rozpoczyna tegoroczny sezon wycieczkowców z początkiem przyszłego miesiąca: 9 maja wpłynie do portu blisko 300-metrowej długości „Orchestra", a trzy dni później 135-metrowy „Ocean Majesty". Wydarzeniem ma być wizyta 21 czerwca słynnej „Queen Elizabeth".

Największym z kolei statkiem wycieczkowym w tym roku będzie „Mein Schiff 1", mierzący 316 m, który pierwszy raz przypłynie 21 maja, a w całym sezonie odwiedzi gdyński port sześć razy.

Pozostało 89% artykułu
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy
Transport
Rosyjscy piloci cywilni odesłani na symulatory. Bo nie umieją lądować
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
Boeing nie wznowił jeszcze produkcji B737 MAX. Ma ją zacząć w grudniu