Delta wspiera właścicieli Korean Air

Delta Air Lines kupiła mały udział w firmie matce Korean Air, Hanjin Kal i zapowiedziała, że chce dojść do 10 proc., co ma wzmocnić kierownictwo narodowego prz

Publikacja: 23.06.2019 17:12

Delta wspiera właścicieli Korean Air

Foto: Bloomberg

Akcje firmy matki straciły jednak w Seulu 15 proc., bo posunięcie Delty rozwiało nadzieje inwestorów, że dojdzie do walki o przejęcie kontroli nad rodzinną firmą po śmierci w kwietniu jej założyciela Cho Yang-ho.

Czytaj także: Koreański przewoźnik uratował honor Boeinga

Korean Air wyjaśniła, że kupno przez Deltę 4,3 proc. ma zapewnić stabilne kierownictwo firmy i oznacza wsparcie dla niej. Jeśli zwiększy swój stan posiadania do 10 proc. w Hanjin Kal, to rodzina założycielska i jej sojusznicy będą mieć razem 39 proc. wobec wrogo nastawionego funduszu KCGI z 16 procentami.

— Delta odegrała rolę rycerza na białym koniu wobec Hanjin — uznał analityk z Yuanta Securities, Choi Nam-gon. — Teraz funduszowi będzie trudno przejąć kontrolę.

Sprawa sukcesji w Korean Air

Przewoźnika nękały w ostatnich latach skandale z udziałem członków rodziny założycielskiej. W kwietniu głowa rodziny zmarła nagle w wieku 70 lat, w kilka tygodni po decyzji WZA o usunięciu go z rady dyrektorów po 27 latach zasiadania.

Nowym szefem rady dyrektorów i prezesem został 43-letni Walter Cho, ale przewoźnik nie przedstawił jeszcze organom nadzoru ostatecznego planu sukcesji. Cho i jego dwie siostry mają razem mały udział w Hanjin Kal, a zmarły Cho miał 17,8 proc. W tej sytuacji KCGI zwiększył swój do 16 proc., wywołując spekulacje, że dojdzie do walki o przejęcie konglomeratu.

Prezes Delty, Ed Bastian stwierdził., że ma duże zaufanie do Waltera Cho, z którym zna się od 20 lat. "Ta inwestycja świadczy, że Delta liczy na sukces spółki j. v. z Korean Air" — stwierdza komunikat. Spółka dotyczy 290 połączeń w Stanach i ponad 80 w Azji. Amerykanie nie ujawnili, ile zapłacili za pierwszy udział, od kogo go kupili i kiedy dokupią do 10 proc.

Akcje firmy matki straciły jednak w Seulu 15 proc., bo posunięcie Delty rozwiało nadzieje inwestorów, że dojdzie do walki o przejęcie kontroli nad rodzinną firmą po śmierci w kwietniu jej założyciela Cho Yang-ho.

Czytaj także: Koreański przewoźnik uratował honor Boeinga

Pozostało 84% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
Opóźniony lot i długie oczekiwanie na lotnisku? Sprawdź, jakie należy się odszkodowanie
Transport
Ważne polskie lotnisko będzie nieczynne 40 dni. Przez remont
Transport
Jak się promują lotniska. Wielki smok, bitwa kickbokserów i kaczka po pekińsku
Transport
Boeing nie chce na razie rozmawiać o podwyżce płac