Koreański przewoźnik uratował honor Boeinga

Koreański przewoźnik Korean Air uratował we wtorek, 18 czerwca honor Boeinga zamawiając   Dreamlinery B787  za 6,3 mld dolarów . Do tego czasu wynik w rywalizacji między Airbusem a Boeingiem był jak 13 mld do zera. W połowie dnia te proporcje wyglądały już jak  30,6 mld do 7,8 mld.

Publikacja: 18.06.2019 14:45

Koreański przewoźnik uratował honor Boeinga

Foto: AFP

Koreańczycy mają zapłacić za 10 B787-9 i 10 787-10 po cenach bieżących. Ceny katalogowe tych maszyn, to 281,6 mln dol za 787-9 i 325,8 mln dol. Za  B787-10. W godzinę później Amerykanie ujawnili podpisanie  umowy z firmą leasingową Air Lease na 10 B787 za 1,5 mld.

Zazwyczaj jest tak, że podpisanie umów poprzedzaj długie negocjacje, a ujawnienie kontraktu następuje w światłach kamer na wielkich lotniczych targach.  Korean Air i Boeing prowadziły intensywne rozmowy podczas ostatniego WZA IATA w Seulu, gdzie gospodarzem był właśnie koreański przewoźnik.

Czytaj także: Boeing pójdzie za radą Trumpa? Rozważa zmianę nazwy MAX

W tym roku nikt nie ma wątpliwości, że Airbus będzie dosłownie zarzucony zamówieniami. Przy tym sprzedaje nie tylko swój najnowszy model A321XLR, ale i maszyny szerokokadłubowe, takie jak np A330neo. Umowę na te dwa typy maszyn  ( po 10 sztuk każdego typu) , plus jeszcze  15 A320 neo Airbus podpisał z filipińskimi Cebu Air. Ta umowa ma wartość 6,8 mld dol.

Model XLR Airbusa jest gwiazdą tego salonu. 50 takich maszyn chcą kupić American Airlines. Miałyby one zastąpić eksploatowane dotychczas B757. I jest to  cios dla Boeinga, bo liczył bardzo na ten kontrakt. . Nie wiadomo jednak, czy  amerykański przewoźnik i europejski producent zdążą zakończyć negocjacje przed końcem paryskiej wystawy, która zostanie zamknięta w niedzielę, 23 czerwca.  W każdym razie  europejskie konsorcjum poszło za ciosem podpisując umowę z  saudyjską Saudią na dostawę 65 A320neo, czyli zwiększenie wcześniejszego zamówienia do 100 samolotów za łączną kwotę  3,3 mld dol.

I wreszcie dwie zaskakujące informacje. Już wiadomo co takiego ważnego miał do ogłoszenia japoński Mitsubishi. Otóż zdecydował się na przejęcie lotniczej części kanadyjskiego Bombardiera. —Moim zdaniem taka transakcja ma duży sens, ponieważ mana celu wyprodukowanie globalnego samolotu - mówił w Paryżu Steve Haro, wiceprezes Mitsubishi Aircraft Corp.

Drugim newsem są konsolidacyjne plany Qatar Airways. W sytuacji, kiedy rozwój Qatara na Bliskim Wschodzie został zablokowany przez Arabię Saudyjską oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie prezes linii, akbar al-Baker szuka możliwości wzrostu gdzie indziej. We Włoszech kupił Air Italy, teraz szykuje się do kolejnego przejęcia . Jaka to będzie linia ? —Wkrótce się dowiecie - mówił Al Baker w Paryżu.

Koreańczycy mają zapłacić za 10 B787-9 i 10 787-10 po cenach bieżących. Ceny katalogowe tych maszyn, to 281,6 mln dol za 787-9 i 325,8 mln dol. Za  B787-10. W godzinę później Amerykanie ujawnili podpisanie  umowy z firmą leasingową Air Lease na 10 B787 za 1,5 mld.

Zazwyczaj jest tak, że podpisanie umów poprzedzaj długie negocjacje, a ujawnienie kontraktu następuje w światłach kamer na wielkich lotniczych targach.  Korean Air i Boeing prowadziły intensywne rozmowy podczas ostatniego WZA IATA w Seulu, gdzie gospodarzem był właśnie koreański przewoźnik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów