fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Koreański przewoźnik uratował honor Boeinga

AFP
Koreański przewoźnik Korean Air uratował we wtorek, 18 czerwca honor Boeinga zamawiając   Dreamlinery B787  za 6,3 mld dolarów . Do tego czasu wynik w rywalizacji między Airbusem a Boeingiem był jak 13 mld do zera. W połowie dnia te proporcje wyglądały już jak  30,6 mld do 7,8 mld.

Koreańczycy mają zapłacić za 10 B787-9 i 10 787-10 po cenach bieżących. Ceny katalogowe tych maszyn, to 281,6 mln dol za 787-9 i 325,8 mln dol. Za  B787-10. W godzinę później Amerykanie ujawnili podpisanie  umowy z firmą leasingową Air Lease na 10 B787 za 1,5 mld.

Zazwyczaj jest tak, że podpisanie umów poprzedzaj długie negocjacje, a ujawnienie kontraktu następuje w światłach kamer na wielkich lotniczych targach.  Korean Air i Boeing prowadziły intensywne rozmowy podczas ostatniego WZA IATA w Seulu, gdzie gospodarzem był właśnie koreański przewoźnik.

W tym roku nikt nie ma wątpliwości, że Airbus będzie dosłownie zarzucony zamówieniami. Przy tym sprzedaje nie tylko swój najnowszy model A321XLR, ale i maszyny szerokokadłubowe, takie jak np A330neo. Umowę na te dwa typy maszyn  ( po 10 sztuk każdego typu) , plus jeszcze  15 A320 neo Airbus podpisał z filipińskimi Cebu Air. Ta umowa ma wartość 6,8 mld dol.

Model XLR Airbusa jest gwiazdą tego salonu. 50 takich maszyn chcą kupić American Airlines. Miałyby one zastąpić eksploatowane dotychczas B757. I jest to  cios dla Boeinga, bo liczył bardzo na ten kontrakt. . Nie wiadomo jednak, czy  amerykański przewoźnik i europejski producent zdążą zakończyć negocjacje przed końcem paryskiej wystawy, która zostanie zamknięta w niedzielę, 23 czerwca.  W każdym razie  europejskie konsorcjum poszło za ciosem podpisując umowę z  saudyjską Saudią na dostawę 65 A320neo, czyli zwiększenie wcześniejszego zamówienia do 100 samolotów za łączną kwotę  3,3 mld dol.

I wreszcie dwie zaskakujące informacje. Już wiadomo co takiego ważnego miał do ogłoszenia japoński Mitsubishi. Otóż zdecydował się na przejęcie lotniczej części kanadyjskiego Bombardiera. —Moim zdaniem taka transakcja ma duży sens, ponieważ mana celu wyprodukowanie globalnego samolotu - mówił w Paryżu Steve Haro, wiceprezes Mitsubishi Aircraft Corp.

Drugim newsem są konsolidacyjne plany Qatar Airways. W sytuacji, kiedy rozwój Qatara na Bliskim Wschodzie został zablokowany przez Arabię Saudyjską oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie prezes linii, akbar al-Baker szuka możliwości wzrostu gdzie indziej. We Włoszech kupił Air Italy, teraz szykuje się do kolejnego przejęcia . Jaka to będzie linia ? —Wkrótce się dowiecie - mówił Al Baker w Paryżu.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA