GDDKiA współpracuje z CPK. Lepsze drogi na megalotnisko

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisały 11 marca porozumienie w sprawie poszerzenia autostrady A2 między Warszawą i Łodzią oraz budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Aktualizacja: 11.03.2020 09:44 Publikacja: 11.03.2020 09:36

GDDKiA współpracuje z CPK. Lepsze drogi na megalotnisko

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski

Są to dwie największe inwestycje drogowe związane z powstaniem centralnego węzła komunikacyjnego w Polsce.

CPK i GDDKiA będą prowadzić inwestycje we wspólnych korytarzach, koordynować prace i synchronizować harmonogramy. Obie firmy zobowiązały się do wymiany danych, np. dokumentacji technicznej i stałego kontaktu zespołów roboczych realizujących prace planistyczne, projektowe i budowlane. – Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

– CPK będzie wymagał dostosowania spójnego komponentu drogowego, a Polska potrzebuje spójnego systemu komunikacyjnego. Rolą GDDKiA jest tworzenie spójności połączeń drogowych i szukanie nowych rozwiązań. Dziś patrzymy wspólnie na inwestycje, dzielimy się doświadczeniami i wiedzą z CPK, wyciągamy wnioski z popełnionych błędów i wspólnie komunikujmy Polskę, Europę i świat. Tylko wspólne patrzenie na transport, może dać nam to, czego wszyscy oczekują - szybko, sprawnie i bezpiecznie, od drzwi do drzwi – mówił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zdaniem Mikołaja Wilda prezesa CPK, mimo możliwości łatwego dojazdu koleją, pasażerowie odlatujący z centralnego lotniska i tak najczęściej będą tam docierać samochodami. – Dlatego współpraca CPK i GDDKiA wkracza na nowy etap. Możliwość prowadzenia inwestycji, np. we wspólnych korytarzach, to korzyść dla obu instytucji, a przede wszystkim dla mieszkańców, kierowców i pasażerów – stwierdził.

Rządowe założenia są takie, że w chwili uruchomienia Portu Lotniczego Solidarność, co nadal jest planowane na 2027 rok, autostrada A2 będzie już poszerzona na odcinku: Łódź Północ - Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granic Warszawy. Na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.

GDDKiA będzie też odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) w odległości ok. 40-50 km od stolicy. Na tę obwodnicę złożą się: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2 oraz trasa ekspresowa S50 łącząca teren północnego Mazowsza z nowym lotniskiem centralnym. Inwestycja pozwoli na przejęcie ruchu tranzytowego i odciążenie ruchu w rejonie Warszawy. Plany GDDKiA i CPK uwzględniają także węzeł drogowy do obsługi Portu Lotniczego Solidarność.

W ramach drogowych planów związanych z CPK jest też trasa ekspresowa S10 w kierunku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i CPK od strony Płocka i Torunia. Docelowo ta trasa połączy Warszawę ze Szczecinem.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne