Nasze terminale podbiły Bałtyk

Liczba przeładunków kontenerów w rodzimych portach przekroczyła rekordowe 3 mln TEU, ale koronawirus może wyhamować dalszy wzrost.

Publikacja: 23.02.2020 21:00

Nasze terminale podbiły Bałtyk

Foto: Adobe Stock

Polskie porty pobiły w 2019 r. rekord obrotu kontenerami na Bałtyku. Jak poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, liczba przeładunków wyniosła 3,05 mln TEU (równowartość standardowych kontenerów 20-stopowych) i była wyższa w porównaniu z 2018 r. o 7 proc. To zarazem wynik o przeszło pół mln TEU lepszy od łącznej wielkości przeładunków w portach rosyjskich i niemal dwukrotnie wyższy w porównaniu z obrotem zajmujących trzecie miejsce portów w Finlandii.

Ryzyko z Chin

Dominacja Polski w bałtyckich przeładunkach kontenerowych jest zasługą gdańskiego terminala głębokowodnego DCT. To obecnie największy tego rodzaju port na Bałtyku, a nowe nabrzeże o długości 650 m zwiększyło zdolność przeładunkową terminala z 1,5 mln do 3 mln TEU rocznie.

Dalszy tak szybki wzrost obrotów DCT może być jednak zagrożony przez epidemię koronawirusa. Maersk, największy operator kontenerowy na świecie, musiał już odwołać ponad 50 rejsów z Chin w ciągu ostatnich kilkunastu dni. – Wiele będzie zależeć od tego, co stanie się z wirusem w ciągu najbliższych kilku tygodni – powiedział Soren Skou, dyrektor generalny firmy Maersk w wywiadzie dla Bloomberga. Firmy w porcie w Antwerpii informują, że liczba statków z towarami z Chin mocno zmalała. Tymczasem to właśnie Chiny stały się głównym globalnym dostawcą ładunków kontenerowych. Na osłabienie transportu kontenerowego może również wpłynąć konflikt handlowy USA z Chinami oraz nadwyżka podaży kontenerów. Jeszcze przed wybuchem epidemii koronawirusa brytyjska agencja konsultingowa Drewry prognozowała, że światowe zapotrzebowanie na przeładunek kontenerów w portach czeka skromny wzrost i wiele niewiadomych.

Obecny rok może okazać się słabszy dla wszystkich polskich portów na Bałtyku. Już w 2019 r. dotychczasowa wysoka dynamika przeładunków zmalała. Choć port w Gdańsku znowu pobił rekord z wynikiem niespełna 52,2 mln ton, to w porównaniu z 2018 r. był to wzrost o 6,4 proc. Tymczasem w pierwszym półroczu 2018 r. Gdańsk przeładował 25,1 mln ton towarów, co dało w ujęciu rocznym imponujący skok o 35 proc.

W 2019 r. obroty portu w Gdyni sięgnęły 24 mln ton, co w porównaniu z rokiem wcześniejszym było wynikiem lepszym o niespełna pół mln ton. – Może ten wynik nie jest taki znamienity jak w ostatnich latach, ale jednak zanotowaliśmy 2 proc. przyrostu. Paliwa nadal są bardzo atrakcyjnym towarem, z kolei przeładunki węgla się nieco zmniejszyły – komentował wyniki Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Miliardy do wydania

W zespole portów Szczecin–Świnoujście liczba przeładunków wręcz zmalała. Porty zakończyły 2019 r. wynikiem 32,17 mln ton, słabszym o 3,3 proc. niż rok wcześniej. To efekt spowolnienia gospodarczego i spadku przeładunków rudy żelaza wskutek ograniczenia produkcji stali w polskich, czeskich i słowackich hutach.

Słabnące wyniki pojawiają się w chwili, gdy w portach rozpoczyna się gigantyczna rozbudowa. Gdańsk przystępuje do budowy Portu Centralnego, mającego kosztować nawet 12 mld zł. Z kolei w Świnoujściu rząd chce zbudować głębokowodny terminal kontenerowy, mający rocznie przeładowywać ok. 1,5 mln kontenerów i przyjmować największe jednostki, jakie wpłyną na Bałtyk. Nie brak opinii, że inwestycja przyczyni się do kanibalizowania usług przeładunkowych w polskich portach.

Polskie porty pobiły w 2019 r. rekord obrotu kontenerami na Bałtyku. Jak poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, liczba przeładunków wyniosła 3,05 mln TEU (równowartość standardowych kontenerów 20-stopowych) i była wyższa w porównaniu z 2018 r. o 7 proc. To zarazem wynik o przeszło pół mln TEU lepszy od łącznej wielkości przeładunków w portach rosyjskich i niemal dwukrotnie wyższy w porównaniu z obrotem zajmujących trzecie miejsce portów w Finlandii.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne