Zestrzelenie ukraińskiego samolotu. Jest końcowy raport

Irański urząd lotnictwa obarczył w raporcie końcowym nieprawidłowo ustawiony radar i błąd operatora obrony przeciwlotniczej winą za zestrzelenie w styczniu 2020 ukraińskiego samolotu lot PS752 ze 176 osobami na pokładzie.

Aktualizacja: 18.03.2021 16:36 Publikacja: 18.03.2021 16:29

Zestrzelenie ukraińskiego samolotu. Jest końcowy raport

Foto: Bloomberg

Raport stwierdza, że „samolot zidentyfikowano jako wrogi cel na skutek pomyłki operatora obrony przeciwlotniczej pod Teheranem i wystrzelono dwa pociski rakietowe. Kontrola lotów nie odegrała żadnej roli w stworzeniu tej pomyłki przez baterię obrony przeciwlotniczej”. Wstępny raport z czerwca powołał się na urząd lotnictwa cywilnego, który stwierdził, że do pomyłki doszło na skutek niewłaściwego ustawienia radaru baterii i braku łączności między operatorem obrony plot. a jego dowódcami — pisze Reuter.

Końcowy raport wyjaśnia, że „po taktycznej zmianie pozycji jednostka obrony plot. nie skorygowała systemu celowania na skutek ludzkiego błędu powodując, że operator śledził cel lecący z zachodu od lotniska jako cel zbliżający się do Teheranu z południowego zachodu na niskim pułapie. Bez otrzymania zgody na atak czy odpowiedzi z ośrodka dowodzenia operator uznał cel za wrogi i odpalił rakiety w kierunku samolotu wbrew przewidzianej procedurze”

Raport o zestrzeleniu samolotu ukraińskiego przewoźnika UIA „nie podejmuje próby odpowiedzi na zasadnicze pytania, co naprawdę wydarzyło się i wydaje się niekompletny. Nie jest to żadna pociecha dla rodzin, bo nie przedstawiono całej historii, pełnej historii z dowodami na jej poparcie” — oświadczył w komunikacie premier Kanady, Ralph Goodale, kraju który miał wielu pasażerów w tym samolocie.

Także minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kuleba skrytykował raport jako cyniczną próbę władz republiki islamskiej ukrycia prawdziwych powodów katastrofy, która zdaniem Ukrainy była zamierzona. Minister Kuleba napisał na Facebooku: „To co zobaczyliśmy w opublikowanym raporcie jest niczym więcej jak cyniczną próbą ukrycia prawdziwych powodów zestrzelenia naszego samolotu”. Jego zdaniem, irańskie śledztwo nie było zgodne z praktyką międzynarodową, pominęło dowody dostarczone przez Ukrainę i wyciągnęło wybiórcze wnioski.

Ukraina i niezależny śledczy z ONZ przypuszczali wcześniej, że zestrzelenie samolotu było zamierzone a nie przypadkowe. ONZ zwróciła uwagę w lutym, że wyjaśnienia irańskiego rządu są niespójne. Odrębnie ukraińska prokuratura wszczęła własne śledztwo ws. możliwego zabójstwa z premedytacją. Kanada zapowiedziała ujawnienie wkrótce wyników własnego śledztwa.

Rząd Iranu przeznaczył 150 tys. dolarów na odszkodowania dla rodzin ofiar i podał, że kilka osób postawiono przed sądem za tękatastrofę. Ukraina oświadczyła, że odszkodowania należy ustalić w rozmowach uwzględniając praktyki międzynarodowe po ustaleniu przyczyn tragedii i postawienia winnych przed wymiarem sprawiedliwości

Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej zestrzelił ten samolot 8 stycznia 2020 tuż po jego starcie z lotniska w Teheranie. Później rząd Iranu oświadczył, że zestrzelenie było „katastrofalną pomyłką” operatora obrony przeciwlotniczej w stanie dużej gotowości bojowej podczas regionalnej konfrontacji ze Stanami.

Raport stwierdza, że „samolot zidentyfikowano jako wrogi cel na skutek pomyłki operatora obrony przeciwlotniczej pod Teheranem i wystrzelono dwa pociski rakietowe. Kontrola lotów nie odegrała żadnej roli w stworzeniu tej pomyłki przez baterię obrony przeciwlotniczej”. Wstępny raport z czerwca powołał się na urząd lotnictwa cywilnego, który stwierdził, że do pomyłki doszło na skutek niewłaściwego ustawienia radaru baterii i braku łączności między operatorem obrony plot. a jego dowódcami — pisze Reuter.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje