IATA zaniepokojona rosnącym zadłużeniem linii lotniczych

Duże zadłużenie linii lotniczych z powodu rządowych programów pomocy i innych działań dla pozyskania środków opóźni wychodzenie całego sektora z kryzysu pandemii — stwierdziła IATA.

Aktualizacja: 27.05.2020 14:05 Publikacja: 27.05.2020 13:58

IATA zaniepokojona rosnącym zadłużeniem linii lotniczych

Foto: AdobeStock

Największa organizacja tradycyjnych linii lotniczych przewiduje, że do końca roku łączne zadłużenie przewoźników wzrośnie o jedną czwartą do 550 mld dolarów po ogłoszeniu przez rządy pakietów pomocy za 123 mld. W sumie tej znajduje się 67 mld euro zobowiązań, które trzeba uregulować i 11,5 mld środków finansowych pozyskanych przez emisję akcji. Poza sumą 123 mld dolarów pochodzącą od podatników 52 mld będzie pochodzić ze źródeł komercyjnych, np. z pożyczek bankowych — pisze Reuter.

To spowoduje, że przeciętne bilanse linii lotniczych będą słabsze w czasie ich wychodzenia z kryzysu, więc problemy sektora potrwają dłużej od okresu powrotu popytu na przewozy pasażerów — stwierdziła IATA.

— Jeśli na początku okresu ponownego startu nie nastąpi poprawa, to obawiamy się, że dojdzie do wielu bankructw — powiedział dziennikarzom główny ekonomista tej organizacji, Brian Pearce.

Właśnie latynoska linia LATAM wystąpiła w Stanach o ochronę przed wierzycielami, a Thai Airways International zwróciła się do sądu ds. upadłości w Bangkoku o zgodę na restrukturyzację jej długu.

Z danych IATA wynika, że lwia część pakietów pomocowych przypadnie na Stany i Europę Zachodnią, Lufthansa dostała zgodę na 9 mld euro, Air France-KLM na 7 mld, KLM ma dostać 4 mld, Austrian uzgodniła pożyczkę 300 mln euro. — Linie lotnicze szczególnie w Ameryce Łacińskiej bardzo potrzebują rządowego wsparcia — powiedział na konferencji prasowej dyrektor IATA, Alexandre de Juniac.

Jego organizacja zaapelowała do rządów o nie wciąganie polityki w kontrolę granic po powstaniu sporu Francji z W. Brytanią o kwarantannę. Francja zapowiedziała wprowadzenie 14 dniowej kwarantanny w reakcji na taką decyzję Londynu wobec przybywających z kontynentalnej Europy. De Juniac uważa, że ograniczenia na granicach z powodu pandemii powinny wynikać z podstaw naukowych. — Kwarantanna wet za wet jest do przyjęcia — powiedział i dodał, że IATA nie będzie komentować decyzji poszczególnych państw.

Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne