Jak wynika z raportu przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżową firmę analityczną JMK, to efekt zwiększonych zakupów w segmencie mini (poniżej 8 ton dopuszczalnej masy) oraz autobusów miejskich i turystycznych.

Wzrosty na rynku trwają już od wiosny. - Najnowsze dane pokazują, że polski rynek dysponuje w tym roku sporym potencjałem i po słabszym czerwcu, kiedy zakupiono 88 autobusów, mamy serię wyników powyżej 100 szt. miesięcznie – informuje raport PZPM i JMK. Najlepszy jak na razie był lipiec, kiedy zarejestrowano 178 pojazdów. Z każdym miesiącem sprzedaż autobusów stopniowo obniża swój poziom i we wrześniu zarejestrowano już 106 autobusów, a w październiku – 102 szt. - Spodziewamy się, że taki poziom utrzyma się do końca roku – stwierdzają autorzy raportu.

Przyśpieszenie w II połowie roku to efekt przede wszystkim rejestracji autobusów miejskich pojazdów. W lipcu realizowano duże kontrakty marek AMZ-Kutno i Mercedes-Benz dla Krakowa, w sierpniu poziom sprzedaży podniosły dostawy Solbusa dla Bydgoszczy oraz Solarisa dla Wrocławia, Częstochowy i Gliwic. Natomiast wrzesień to kontynuacja kontraktu wrocławskiego, bydgoskiego, krakowskiego oraz kontynuacja odnowy taboru przez takie miasta jak: Radom, Siedlce i Stargard Szczeciński. W październiku kolejne autobusy dostarczono dla Wrocławia, Poznania, Częstochowy, a także dla Opola i Koszalina - informują PZPM i JMK.

Popyt na autobusy mini wynika m.in. z dofinansowania zakupów przez PFRON w ramach programu wyrównywania różnic pomiędzy regionami. Z kolei wzrost w segmencie autokarów turystycznych wypracowany został w I kwartale i dużo lepszym niż przed rokiem lipcu. Dobre wyniki notuje także segment pojazdów międzymiastowych, wsparty przez kontrakt Autosanu na dostawę autobusów do przewozów pracowniczych oraz najnowsze zakupy autokarów brytyjskiej marki Plaxton.

Po 10 miesiącach autobusowym liderem w Polsce pozostaje Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 506 pojazdów tej marki, co przełożyło się wzrost jej udziału w rynku do 42 proc. Na drugim miejscu znajduje się polski producent Solaris Bus & Coach z wynikiem 195 szt. Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Solbus – 88 sztuk, na czwartym miejscu uplasował się czeski SOR – 56 sztuk. Stawkę najważniejszych producentów zamykają marki: MAN, Setra, Autosan, Iveco, i AMZ-Kutno.