Obwodnice okazują się nie mniej ważne niż same autostrady – są bowiem ratunkiem dla korkujących się miast. Ich budowa jest także kluczowa dla branży budowlanej, której kondycję osłabił spadek zleceń wskutek kończącej się unijnej perspektywy budżetowej. Jednym z najbardziej spektakularnych otwarć było uruchomienie na początku listopada obwodnicy Augustowa. Ma długość 34 kilometrów, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – ponad 36,6 kilometrów.

Samochody obok Rozpudy

Cała trasa została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Jeden z najważniejszych elementów obwodnicy - most przez rzekę Rospudę - ma łączną długość 180 metrów. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania specjalnej technologii, pozwalającej uniknąć ingerencji w koryto rzeki. Powstało także pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8. Ponadto wybudowano 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł, została podpisana w marcu 2011 roku. Od listopada funkcjonuje także obwodnica Lublina. W połowie października samochody wjechały na nową, prawie 13-kilometrową wschodnią część trasy, dzięki czemu kierowcy jadący od strony Lubartowa i Białegostoku w kierunku Piask i dalej do Chełma lub Zamościa nie muszą już przejeżdżać przez Lublin. Łatwiejszy stał się także dojazd do lotniska w Świdniku. Nieco wcześniej oddano do użytku prawie 8-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Jastków i Lublin Sławinek. Na końcu uruchomiono północny fragment obwodnicy pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik (10,2 km) co pozwoliło wyprowadzić poza miasto ruch tranzytowy.

Ruszają nowe budowy

Równie ważne jak nowe otwarcia okazują się nowe umowy na budowę. W ostatnich dniach GDDKiA podpisała z firmą Skanska umowę na budowę obwodnicy Brodnicy. Budowana trasa o długości około 1,5 kilometra pozwoli kierowcom ominąć ścisłe centrum miasta od północy i znacznie skróci czas przejazdu samochodów jadących z Torunia w kierunku Olsztyna. Pierwszy etap budowy obwodnicy Brodnicy został już zrealizowany w 2011 roku. Polegał on na budowie ronda, które połączyło ulicę Podgórną za pośrednictwem trasy przemysłowej z ulicą Sądową. Nowa inwestycja pozwoli teraz połączyć istniejące już rondo z drogą krajową nr 15 i wyprowadzić ruch z centrum miasta. W ramach prac w okolicach skrzyżowań wybudowane lub dokończone zostaną chodniki i ścieżki rowerowe a także drogi dojazdowe, lokalne i zbiorcze, które będą niezbędne dla bezpiecznego i płynnego ruchu na drodze nr 15. W ubiegłym miesiącu ruszyła budowa obwodnicy Gorzowa. Wybuduje ją Mota Engil za 280 mln zł. Ma ona dwa lata na zrealizowanie inwestycji, choć będzie mogła od tego termonu odliczyć okresy zimowe, trwające od połowy grudnia do połowy marca. Prace w systemie „projektuj i buduj" zakładają drogę ekspresową o dwóch jedniach na długości około 12,8 km. Ponadto powstanie jeden węzeł drogowy, 15 obiektów inżynierskich oraz sieć dróg poprzecznych i dojazdowych.

Kolejki do przetargów

Pojawiły się także nowe przetargi. Chętnych jest sporo, do każdej budowy startuje po kilka, a nawet po kilkanaście firm i konsorcjów. Choć kwoty w sporej części kontraktów nie są imponujące: większość zamyka się w przedziale 250-350 mln – to mogą dać firmom budowalnym oddech przed większymi zleceniami. W systemie „projektuj i buduj" ma powstać obwodnica Suwałk. Trasa stanie się przedłużeniem gotowej już obwodnicy Augustowa. Pobiegnie w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61 i stanie się częścią przyszłej trasy międzynarodowej Via Baltica. Ta ostatnia, jako najważniejsza inwestycja drogowa regionu, znalazła się w zawartym z rządem Kontrakcie Terytorialnym województwa podlaskiego na lata 2014-2023. Obwodnica będzie mieć długość 12,8 km i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej (S61) - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny, drogi serwisowe oraz betonową nawierzchnię. Nowa droga ominie Suwałki od zachodu i północy. Nowe obwodnice pojawią się także na Pomorzu. We wrześniu GDDKiA ogłosiła przetargi na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi S6, ponadto na budowę obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10 oraz na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi S11.

Odcinki do posklejania

Budowa obwodnic stała się jednym z priorytetów w rozwoju drogowej infrastruktury. Na wybranych 12 z nich rząd w specjalnym programie przeznaczył 5 mld zł. Obwodnice mają być ratunkiem dla korkujących się miast. Tym bardziej, że część obecnych przedsięwzięć będzie realizacją inwestycji rozpoczętych już wcześniej, na które zabrakło pieniędzy. Przykładowo pierwszy etap obwodnicy Brodnicy – budowa ronda - został zrobiony jeszcze w 2011 roku. Ale dopiero teraz będzie można je połączyć z drogą krajową nr. 15 już poza terenem miasta. Jeszcze dłużej czeka na obwodnicę Ostrów Wielkopolski. Pierwszy odcinek o długości 6 km został oddany do ruchu jeszcze w 2009 roku. W rok później GDDKiA ogłosiła przetarg na drugi odcinek, ale go unieważniła. W rezultacie pierwszy odcinek praktycznie nic nie dał, bo samochody w tranzycie nadal przejeżdżają przez centrum miasta.