Reklama
Rozwiń
Reklama

Gdańsk z rekordem pasażerów

Ponad 27 mln pasażerów obsłużyły w 2014 r. polskie lotniska. To daje wzrost rok do roku o 8 proc. Nie wszystkie porty mają powody do radości.

Publikacja: 09.01.2015 09:38

Rekordowymi wynikami może się poszczycić Gdańsk, gdzie odprawiono 3,82 mln pasażerów

Rekordowymi wynikami może się poszczycić Gdańsk, gdzie odprawiono 3,82 mln pasażerów

Foto: Materiały Promocyjne

Rekordowymi wynikami mogą się poszczycić Gdańsk, gdzie odprawiono 3,82 mln pasażerów, oraz Wrocław (plus 10 proc. i przekroczenie 2 mln). Do wygranych trzeba zaliczyć warszawskie lotnisko im. Chopina, które po odlocie Ryanaira na lotnisko w Modlinie (1,7 mln odprawionych w 2014 r.) utrzymało wynik ponad 10 mln. To o 2 proc. mniej niż w 2013 r., ale wynik lepszy, niż prognozowano.

Nad modelem biznesowym powinien się zastanowić zarząd lotniska w Łodzi, które notuje spadek ruchu o 30 proc. – Łódź boleśnie przekonała się, że tzw. low-costy generują ruch tylko tam, gdzie im się opłaca – uważa Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców Komitetu Ekonomiczno-Społecznego EKES ds. lotnictwa.

W poważnych kłopotach znajduje się także lotnisko w Bydgoszczy (minus 15 proc.), ale ma szansę na zwiększenie ruchu, ponieważ Lufthansa od 29 marca 2015 r. zaczyna cztery razy w tygodniu latać z Bydgoszczy do Frankfurtu. Podobnie jest w przypadku Lublina (spadek o 1 proc.) – niemiecki przewoźnik od 31 marca tego roku wprowadzi trzecie połączenie w tygodniu.

Nowych połączeń z polskich portów będzie więcej. Qatar Airways przymierzają się do podstawienia w Warszawie większych maszyn zamiast Airbusa 320, który lata do Dauhy. Niskokosztowy WizzAir uruchomi osiem nowych tras, w tym dwie jeszcze w zimie – do Werony i Turynu. Od 3 lipca z Warszawy do Paryża będzie latała tania Transavia.

Na krakowskie Balice od końca marca będzie latał z Amsterdamu KLM.

Reklama
Reklama

– Wyniki polskich lotnisk pokazują, że tylko kilka głównych portów będzie się dalej dynamicznie rozwijać, a najmniejsze lotniska regionalne będą miały coraz większe kłopoty – uważa Jacek Krawczyk. –Przestańmy wreszcie myśleć o budowaniu kolejnych lotnisk, bo nie mają one racji bytu.

Unia Europejska nie będzie już tak hojna dla nowych projektów infrastrukturalnych, jeśli nie będą one uzasadnione finansowo. Choć warto przypomnieć, że ostatnia unijna kontrola, która sprawdzała, czy dofinansowanie Brukseli dla portów w Rzeszowie i Gdańsku było zgodne z projektem, uznała obydwie inwestycje za udane.

Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama