Gdańsk z rekordem pasażerów

Ponad 27 mln pasażerów obsłużyły w 2014 r. polskie lotniska. To daje wzrost rok do roku o 8 proc. Nie wszystkie porty mają powody do radości.

Publikacja: 09.01.2015 09:38

Rekordowymi wynikami może się poszczycić Gdańsk, gdzie odprawiono 3,82 mln pasażerów

Rekordowymi wynikami może się poszczycić Gdańsk, gdzie odprawiono 3,82 mln pasażerów

Foto: Materiały Promocyjne

Rekordowymi wynikami mogą się poszczycić Gdańsk, gdzie odprawiono 3,82 mln pasażerów, oraz Wrocław (plus 10 proc. i przekroczenie 2 mln). Do wygranych trzeba zaliczyć warszawskie lotnisko im. Chopina, które po odlocie Ryanaira na lotnisko w Modlinie (1,7 mln odprawionych w 2014 r.) utrzymało wynik ponad 10 mln. To o 2 proc. mniej niż w 2013 r., ale wynik lepszy, niż prognozowano.

Nad modelem biznesowym powinien się zastanowić zarząd lotniska w Łodzi, które notuje spadek ruchu o 30 proc. – Łódź boleśnie przekonała się, że tzw. low-costy generują ruch tylko tam, gdzie im się opłaca – uważa Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców Komitetu Ekonomiczno-Społecznego EKES ds. lotnictwa.

W poważnych kłopotach znajduje się także lotnisko w Bydgoszczy (minus 15 proc.), ale ma szansę na zwiększenie ruchu, ponieważ Lufthansa od 29 marca 2015 r. zaczyna cztery razy w tygodniu latać z Bydgoszczy do Frankfurtu. Podobnie jest w przypadku Lublina (spadek o 1 proc.) – niemiecki przewoźnik od 31 marca tego roku wprowadzi trzecie połączenie w tygodniu.

Nowych połączeń z polskich portów będzie więcej. Qatar Airways przymierzają się do podstawienia w Warszawie większych maszyn zamiast Airbusa 320, który lata do Dauhy. Niskokosztowy WizzAir uruchomi osiem nowych tras, w tym dwie jeszcze w zimie – do Werony i Turynu. Od 3 lipca z Warszawy do Paryża będzie latała tania Transavia.

Na krakowskie Balice od końca marca będzie latał z Amsterdamu KLM.

– Wyniki polskich lotnisk pokazują, że tylko kilka głównych portów będzie się dalej dynamicznie rozwijać, a najmniejsze lotniska regionalne będą miały coraz większe kłopoty – uważa Jacek Krawczyk. –Przestańmy wreszcie myśleć o budowaniu kolejnych lotnisk, bo nie mają one racji bytu.

Unia Europejska nie będzie już tak hojna dla nowych projektów infrastrukturalnych, jeśli nie będą one uzasadnione finansowo. Choć warto przypomnieć, że ostatnia unijna kontrola, która sprawdzała, czy dofinansowanie Brukseli dla portów w Rzeszowie i Gdańsku było zgodne z projektem, uznała obydwie inwestycje za udane.

Transport
To pierwsza w historii katastrofa Dreamlinera. B787 spadł w Indiach
Transport
Sąd w Londynie: Rosja zagrabiła samoloty. AerCap dostanie miliard dolarów
Transport
Czy latamy bezpiecznie? Wypadków jest mniej, choć zagrożenie wzrosło
Transport
Niemiecka kolej rozwścieczyła pasażerów. Do akcji wkraczają też politycy
Transport
Rosjanie bardzo chcą przywrócenia lotów do USA. Aerofłot już jest gotowy