Linie zaczęły ograniczać możliwość porównania ofert za pośrednictwem wyspecjalizowanych portali internetowych.
Do takiego wniosku doszła Fiona Scott Morton, profesor ekonomii prestiżowego Uniwersytetu Yale, która przebadała rynek przewozów lotniczych na zlecenie Travel Technology Assn. – stowarzyszenia zrzeszającego podróżne portale internetowe.
W ciągu minionych pięciu lat linie Delta usunęły informacje o swoich cenach biletów z ponad 20 portali internetowych poświęconych podróżom, w tym z takich popularnych miejsc jak TripAdvisor.com, CheapAir.com, Vegas.com, AirGorilla.com oraz Fly.com. Także najwięksi rywale Delty – American Airlines oraz United Airlines ograniczyli swoją obecność na stronach służących do porównywania kosztów podróży. To przejaw ogólnego trendu w sektorze lotniczym, który zaczął utrudniać podróżnym dokonywanie wyboru – twierdzi prof. Morton. W rezultacie konsumenci przepłacają za bilety około 6 miliardów dolarów rocznie.
Według Morton na takiej strategii tracą także przewoźnicy. Wyliczyła bowiem, że brak możliwości wyboru niższej ceny powoduje, że co roku około 41 milionów osób rezygnuje z podróży drogą powietrzną.
Linie lotnicze bronią swojego prawa do ujawniania wysokości cen biletów w wybranych przez siebie miejscach.