Reklama
Rozwiń
Reklama

Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny

Wyjaśniła się sytuacja amerykańskiej firmy lotniczej. Boeing postanowił przejąć ją (ponownie, po wyodrębnieniu jej 20 lat wcześniej) za ok. 5 mld dolarów, a Airbus odkupi część cywilnej produkcji tej grupy, aby uratować swój program produkcji samolotów A350.

Publikacja: 29.04.2025 15:51

Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny

Foto: Reuters

To bezprecedensowe skoordynowane działanie dwóch największych producentów samolotów na świecie zapobiegło upadkowi największej firmy produkującej kadłuby i elementy konstrukcji nośnej samolotów, która znalazła się w poważnych tarapatach na skutek kryzysu z produkcją B737 MAX - pisze Reuter.

Po 10 miesiącach negocjacji grupa z Tuluzy przejmie dział produkcji elementów do samolotów cywilnych. Transakcja za 439 mln dolarów (z możliwością korekty tej sumy, zapłaci ją Spirit za przejęcie nierentownej produkcji) i oficjalne przekazanie działalności nastąpi w III kwartale.

Podział na trzech uczestników

Najtrudniejszą sprawą w zawarciu porozumienia było ustalenie podziału przemysłowego amerykańskiej grupy, aby zadowoleni byli wszyscy: Boeing, Spirit i Airbus. Europejczycy staną się właścicielami zakładów w Kinston (Północna Karolina) i w Saint-Nazaire (Francja), produkujących elementy kadłuba A350 oraz fabryki w Belfaście (Irlandia Płn.), produkującej skrzydła z włókna węglowego do najmniejszych 220 i zakładu w Casablance (Maroko), wyspecjalizowanego w elementach do A321 i A220. Grupa z Tuluzy przejmie też producenta elementów skrzydeł do A320 i A350 w Prestwick (Szkocja), a Spirit sprzeda trzeciemu podmiotowi zakład w Subang (Malezja) - podaje dziennik „La Tribune”.

Analityk Robert Stallard z Vertical Research Partners stwierdził, że zawarta umowa była ostatnim ruchem w grze o Spirit, który został wyodrębniony z Boeinga w 2005 r., aby zaoszczędzić na kosztach i znaleźć nowych klientów w postaci Airbusa. Chloe Lemarie z banku Jefferies uznała z kolei, że suma, jaką Spirit zapłaci Airbusowi może nie pokryć zmniejszonych przepływów gotówki w tym roku, jakiej Airbus spodziewa się z prowadzenia tych zakładów. Mimo tego akcje kupującego zyskały ok. 3 proc., bo ogłoszona umowa usunęła niepewność dotyczącą funkcjonowania łańcucha dostaw. Problemy Spirita opóźniły dostawy A350 i prace nad wersją towarową tego samolotu - pisze Reuter.

Więcej A350 dla klientów

„Dzięki tej operacji Airbus zapewnia sobie stabilizację dostaw dla swych programów produkcji samolotów cywilnych” - stwierdził Airbus w komunikacie. Teraz priorytetem jest przyspieszenie produkcji sekcji 15 kadłubów A350, aby można było zwiększyć rytm dostaw tego modelu - z niecałych pięciu co miesiąc w 2024 r. do dwunastu w 2028 r. Jeszcze przed dopięciem transakcji Europejczycy wysłali do Kinston 30-40 pracowników, aby poprawili tam sytuację.

Reklama
Reklama

Umowa przewiduje ponadto uruchomienie przez Airbusa linii kredytowych na sumę 200 mln dolarów dla Spirit AeroSystems, aby mógł wspierać programy nowego właściciela.

Transport
Statek Maersk przepłynął przez Bab al-Mandab. Czy to początek zmian?
Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama