PKP Cargo poniosło w ubiegłym roku ogromną stratę

To konsekwencja znaczącego spadku zrealizowanych przewozów oraz przeszacowania taboru kolejowego. Od lata ubiegłego roku spółka przeprowadza działania naprawcze. W czerwcu zaprezentuje sformalizowany plan restrukturyzacji.

Publikacja: 29.04.2025 09:35

PKP Cargo poniosło w ubiegłym roku ogromną stratę

Foto: AdobeStock

Ubiegły rok grupa PKP Cargo zamknęła 4,46 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznaczało spadek o 18,8 proc. Z kolei strata netto sięgnęła 2,41 mld zł wobec 82,1 mln zł zysku netto w 2023 r. Główną przyczyną znaczącego pogorszenia się kondycji finansowej narodowego przewoźnika był spadek przetransportowanych ładunków oraz odpisy z tytułu utraty wartości taboru kolejowego.

Czytaj więcej

W PKP Cargo odstąpiono od „porozumienia walentynkowego”

Według spółki to także efekt wieloletnich zaniechań i braku działań, które doprowadziły do utraty pozycji rynkowej, a także do niedopasowania posiadanych zasobów do zmieniającego się rynku przewozów, a co za tym idzie spadku marżowości działalności operacyjnej. Ponadto przez ostatnie lata zabrakło inwestycji rozwojowych.

PKP Cargo musi przeprowadzić restrukturyzację naprawczą

„Rynek od kilku lat odnotowuje spadek przewozów, przede wszystkim ze względu na zmniejszające się przewozy węgla. Na przestrzeni ostatnich lat spółka utraciła około 30 proc. swojego udziału w pracy przewozowej na polskim rynku” - twierdzi cytowana w komunikacie prasowym Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo.

Jej zdaniem wzrost konkurencji na rynku przewozów kolejowych, przy spadającym rynku, spowodował istotne pogorszenie marż. Co więcej skupienie się w 2022 r. na sektorze węglowym spowodowało utratę udziałów rynkowych w perspektywicznych obszarach działalności przewozowej.

„Czynniki te powodują, że obecnie spółka zmuszona jest przeprowadzić złożony proces restrukturyzacji naprawczej, w szczególności dopasowania zasobów oraz strategii sprzedaży do wymagań rynku i konkurencji. Restrukturyzacja będzie długofalowa i potrwa kilka lat, ale wierzymy, że pozwoli nam ona stworzyć silną i rentowną spółkę” - uważa Wasilewska-Semail.

W czerwcu PKP Cargo zaprezentuje plan restrukturyzacji

PKP Cargo przypomina o złożonym 27 czerwca 2024 r. do sądu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego i o otrzymanym w lipcu postanowieniu o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego, które rozpoczęły proces zmian w grupie. Ich celem jest poprawa sytuacji finansowej i płynnościowej przewoźnika oraz umożliwienie mu kontynuowania działalności operacyjnej.

Spółka podaje, że w ramach podjętych działań zrealizowała lub jest w trakcie realizacji optymalizacji zatrudnienia, zakończenia części umów dzierżawy zbędnych dla prowadzonej działalności i sprzedaży części składników majątku. Ponadto ogranicza nieuzasadnione nakłady inwestycyjne i dostosowuje je do potrzeb przewozowych oraz reorganizuje strukturę organizacyjną.

Wszystkie szczegóły tych działań oraz strategia zmian PKP Cargo mają być zaprezentowane w planie restrukturyzacji, który zostanie złożony w odpowiednim sądzie i zaprezentowany w czerwcu 2025 r. Na ten dokument czeka także audytor spółki, który z powodu jego braku odstąpił od wydania opinii do sprawozdania za 2024 r.

Ubiegły rok grupa PKP Cargo zamknęła 4,46 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznaczało spadek o 18,8 proc. Z kolei strata netto sięgnęła 2,41 mld zł wobec 82,1 mln zł zysku netto w 2023 r. Główną przyczyną znaczącego pogorszenia się kondycji finansowej narodowego przewoźnika był spadek przetransportowanych ładunków oraz odpisy z tytułu utraty wartości taboru kolejowego.

Według spółki to także efekt wieloletnich zaniechań i braku działań, które doprowadziły do utraty pozycji rynkowej, a także do niedopasowania posiadanych zasobów do zmieniającego się rynku przewozów, a co za tym idzie spadku marżowości działalności operacyjnej. Ponadto przez ostatnie lata zabrakło inwestycji rozwojowych.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta