American Airlines jak tanie linie

Prze­woź­nik za­mie­rza zmie­nić stra­te­gię i za­cząć kon­ku­ro­wać na ryn­ku we­wnętrz­nym z szyb­ko roz­wi­ja­ją­cy­mi się li­nia­mi nisko­kosz­to­wy­mi.

Publikacja: 26.10.2015 21:00

American Airlines jak tanie linie

Foto: Bloomberg

O pla­nach Ame­ri­can Air­li­nes (AA) po­in­for­mo­wa­li sze­fo­wie tej li­nii pod­czas oma­wia­nia z in­we­sto­ra­mi wy­ni­ków fi­nan­so­wych spół­ki za III kwar­tał. Prze­woź­nik po­dał, że je­go zysk net­to wzrósł rok do ro­ku o 80 proc., do 1,69 mld dol., w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ubie­głe­go ro­ku. To głów­nie za­słu­ga spa­da­ją­cych cen pa­liw.

We­dług pre­ze­sa spół­ki Scot­ta Kir­by'ego kon­ku­ren­cją dla prze­woź­ni­ka są ta­kie li­nie jak Spi­rit Air­li­nes czy Fron­tier Air­li­nes, któ­re ofe­ru­ją ni­skie ce­ny prze­lo­tów, ale rów­no­cze­śnie po­bie­ra­ją od podróżnych mnó­stwo do­dat­ko­wych opłat. Podróżnym nie prze­szka­dza przy tym ni­ska ja­kość ob­słu­gi.

Kir­by przy­po­mniał, że aż 87 proc. klien­tów Ame­ri­can Air­li­nes to oso­by la­ta­ją­ce nie czę­ściej niż raz w ro­ku, któ­re przy wy­bo­rze prze­woź­ni­ka kie­ru­ją się przede wszyst­kim ce­ną. Oso­by lo­jal­ne wo­bec li­nii AA sta­no­wią mniej­szość wśród pa­sa­że­rów.

Tym­cza­sem ma­li, ale ni­sko­kosz­to­wi prze­woź­ni­cy szyb­ko ro­sną. – Mu­si­my z ni­mi kon­ku­ro­wać – przy­znał Kir­by.

– Dla­te­go od przy­szłe­go ro­ku Ame­ri­can bę­dą ofe­ro­wa­ły bi­le­ty za niższą ce­nę przy niższym stan­dar­dzie ob­słu­gi, aby kon­ku­ro­wać z li­nia­mi dys­kon­to­wymi – za­po­wie­dział szef Ame­ri­can Air­li­nes.

Reklama
Reklama

Kir­by za­sy­gna­li­zo­wał rów­nież zmia­ny w pro­gra­mie lo­jal­no­ścio­wym AAdvan­ta­ge, ale nie po­dał szcze­gó­łów.

Praw­do­po­dob­nie jed­nak li­nie po­dą­żą śla­da­mi in­nych prze­woź­ni­ków, któ­rzy zmie­ni­li swo­je pro­gra­my fre­qu­ent fly­er z sys­te­mu li­cze­nia mil na sys­tem punk­to­wy. Na­gra­dza on w więk­szym stop­niu oso­by, któ­re zde­cy­do­wa­ły się ku­pić bi­le­ty w wyższych ta­ry­fach.

Wzo­rem mo­że być tu in­ny wiel­ki kon­ku­rent Ame­ri­can – Del­ta Air­li­nes – któ­ry już w ubie­głym ro­ku za­czął sprze­da­wać ul­tra­ta­nie bi­le­ty „ba­sic eco­no­my". Ta­ry­fa ta nie po­zwa­la na żad­ne zmia­ny w do­ko­na­nej re­zer­wa­cji ani na wy­bór miej­sca w sa­mo­lo­cie, ogra­ni­cza­jąc przy tym przy­wi­le­je w pro­gra­mie lo­jal­no­ścio­wym.

Eks­pan­sja li­nii Spi­rit Air­li­nes spę­dza sen z oczu nie tyl­ko sze­fom Ame­ri­can. Kie­dy in­ni wiel­cy prze­woź­ni­cy nie zde­cy­do­wa­li się na ob­ni­że­nie cen do po­zio­mu tych li­nii, Spi­rit wy­prze­dził Uni­ted i Del­tę w jed­nym z klu­czo­wych ame­ry­kań­skich por­tów – Dal­las-Fo­ty Worth oraz Del­tę w Chi­ca­go.

Mo­del biz­ne­so­wy Spi­rit po­wie­la­ją także li­nie Fron­tier. Fe­de­ral­ne wła­dze re­gu­la­cyj­ne jed­nak wła­śnie na te li­nie zbie­ra­ją naj­wię­cej skarg.

O pla­nach Ame­ri­can Air­li­nes (AA) po­in­for­mo­wa­li sze­fo­wie tej li­nii pod­czas oma­wia­nia z in­we­sto­ra­mi wy­ni­ków fi­nan­so­wych spół­ki za III kwar­tał. Prze­woź­nik po­dał, że je­go zysk net­to wzrósł rok do ro­ku o 80 proc., do 1,69 mld dol., w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ubie­głe­go ro­ku. To głów­nie za­słu­ga spa­da­ją­cych cen pa­liw.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama