American Airlines jak tanie linie

Prze­woź­nik za­mie­rza zmie­nić stra­te­gię i za­cząć kon­ku­ro­wać na ryn­ku we­wnętrz­nym z szyb­ko roz­wi­ja­ją­cy­mi się li­nia­mi nisko­kosz­to­wy­mi.

Publikacja: 26.10.2015 21:00

American Airlines jak tanie linie

Foto: Bloomberg

O pla­nach Ame­ri­can Air­li­nes (AA) po­in­for­mo­wa­li sze­fo­wie tej li­nii pod­czas oma­wia­nia z in­we­sto­ra­mi wy­ni­ków fi­nan­so­wych spół­ki za III kwar­tał. Prze­woź­nik po­dał, że je­go zysk net­to wzrósł rok do ro­ku o 80 proc., do 1,69 mld dol., w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ubie­głe­go ro­ku. To głów­nie za­słu­ga spa­da­ją­cych cen pa­liw.

We­dług pre­ze­sa spół­ki Scot­ta Kir­by'ego kon­ku­ren­cją dla prze­woź­ni­ka są ta­kie li­nie jak Spi­rit Air­li­nes czy Fron­tier Air­li­nes, któ­re ofe­ru­ją ni­skie ce­ny prze­lo­tów, ale rów­no­cze­śnie po­bie­ra­ją od podróżnych mnó­stwo do­dat­ko­wych opłat. Podróżnym nie prze­szka­dza przy tym ni­ska ja­kość ob­słu­gi.

Kir­by przy­po­mniał, że aż 87 proc. klien­tów Ame­ri­can Air­li­nes to oso­by la­ta­ją­ce nie czę­ściej niż raz w ro­ku, któ­re przy wy­bo­rze prze­woź­ni­ka kie­ru­ją się przede wszyst­kim ce­ną. Oso­by lo­jal­ne wo­bec li­nii AA sta­no­wią mniej­szość wśród pa­sa­że­rów.

Tym­cza­sem ma­li, ale ni­sko­kosz­to­wi prze­woź­ni­cy szyb­ko ro­sną. – Mu­si­my z ni­mi kon­ku­ro­wać – przy­znał Kir­by.

– Dla­te­go od przy­szłe­go ro­ku Ame­ri­can bę­dą ofe­ro­wa­ły bi­le­ty za niższą ce­nę przy niższym stan­dar­dzie ob­słu­gi, aby kon­ku­ro­wać z li­nia­mi dys­kon­to­wymi – za­po­wie­dział szef Ame­ri­can Air­li­nes.

Kir­by za­sy­gna­li­zo­wał rów­nież zmia­ny w pro­gra­mie lo­jal­no­ścio­wym AAdvan­ta­ge, ale nie po­dał szcze­gó­łów.

Praw­do­po­dob­nie jed­nak li­nie po­dą­żą śla­da­mi in­nych prze­woź­ni­ków, któ­rzy zmie­ni­li swo­je pro­gra­my fre­qu­ent fly­er z sys­te­mu li­cze­nia mil na sys­tem punk­to­wy. Na­gra­dza on w więk­szym stop­niu oso­by, któ­re zde­cy­do­wa­ły się ku­pić bi­le­ty w wyższych ta­ry­fach.

Wzo­rem mo­że być tu in­ny wiel­ki kon­ku­rent Ame­ri­can – Del­ta Air­li­nes – któ­ry już w ubie­głym ro­ku za­czął sprze­da­wać ul­tra­ta­nie bi­le­ty „ba­sic eco­no­my". Ta­ry­fa ta nie po­zwa­la na żad­ne zmia­ny w do­ko­na­nej re­zer­wa­cji ani na wy­bór miej­sca w sa­mo­lo­cie, ogra­ni­cza­jąc przy tym przy­wi­le­je w pro­gra­mie lo­jal­no­ścio­wym.

Eks­pan­sja li­nii Spi­rit Air­li­nes spę­dza sen z oczu nie tyl­ko sze­fom Ame­ri­can. Kie­dy in­ni wiel­cy prze­woź­ni­cy nie zde­cy­do­wa­li się na ob­ni­że­nie cen do po­zio­mu tych li­nii, Spi­rit wy­prze­dził Uni­ted i Del­tę w jed­nym z klu­czo­wych ame­ry­kań­skich por­tów – Dal­las-Fo­ty Worth oraz Del­tę w Chi­ca­go.

Mo­del biz­ne­so­wy Spi­rit po­wie­la­ją także li­nie Fron­tier. Fe­de­ral­ne wła­dze re­gu­la­cyj­ne jed­nak wła­śnie na te li­nie zbie­ra­ją naj­wię­cej skarg.

O pla­nach Ame­ri­can Air­li­nes (AA) po­in­for­mo­wa­li sze­fo­wie tej li­nii pod­czas oma­wia­nia z in­we­sto­ra­mi wy­ni­ków fi­nan­so­wych spół­ki za III kwar­tał. Prze­woź­nik po­dał, że je­go zysk net­to wzrósł rok do ro­ku o 80 proc., do 1,69 mld dol., w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ubie­głe­go ro­ku. To głów­nie za­słu­ga spa­da­ją­cych cen pa­liw.

Pozostało 85% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach